Gå til innhold

Dieselmotor nesten umulig å starte

Ranger emnet

Jesper1201

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med en Iveco diesel industrimotor som er bortimot umulig å starte om morgenen.

Motoren har gått i overkant av 8,000 timer.

Tar nok bortimot 10 min og starte den.

Jeg har byttet;

Alle diesel slanger og rør, matepumpe, høytrykkspumpe er overhalt, alle dyser, dieselfilter og dieselfilter hode, timing av høytrykkspumpa er riktig, komp. er etter spesifiksajonene og glødeplugger.

Motoren har blokkvarmer som står på hele natta til den skal startes om morgenen, denne er også byttet.

Starteren er også relativt ny og drar kjapt rundt.

Den gløder slik den skal, (hjelper ikke å legge en jumper rett på pluggene i 5 min engang)

Det er garantert ikke luft i drivstoffsystemet, den spyr ut hvit uforbrent diesel eksos.

Er det noen her som er kyndig nok til å skjønne hva i svarte som kan være problemet her?

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den blir brukt året rundt. Er tungstartet om sommeren også, men fra +5 og nedover er den håpløs.

Jepp, alt er i orden så skal se på mulighetene for justering i morgen.

Husker ikke hvilken Bosch pumpe det er så får ikke tråla nettet nå :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke tenkt på Mondeo.

Men siden kompresjonstrykket er bra syns jeg det er rart hvis det skulle være ventilklaringen som er synderen.

Komp. Trykket er selvfølgelig testet på kald motor.

Skal få målt drivstofftrykket og evt. justere det, hvis det ikke hjelper skal jeg se på ventilklaringene.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte drivstofftrykket, ok.

Skjekket ventilklaring, ok.

Målte komp. igjen, ok.

Mens jeg målte komp testet jeg glødepluggene.

De var nye for 6 uker siden, men testet alikevel. Ikke teng til liv, så på stemplingen å til min forundring sto det 12v.........

De har jo da blitt sprengt ved første gløding etter montering da det er 24v anlegg på kjøretøyet.

Når jeg bestilte de for 7 uker siden bestilte jeg via. motornummeret og denne motoren går jo orginalt på 12v og bygd om til 24v, det tenkte ikke jeg på da de ble bestilt, så var å kjøpte nye 24v glødeplugger å den starta pronto :)

Snakk om å bli fustrert over en filleting, men uansett takk for tips :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider