Gå til innhold

Bremselys på sidene fungerer ikke, motor tikket, omregistrering ++

Khoi Pham

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag kjøpt meg en brukt ford focus 2001.

Det som er at når jeg bremser så lyser kun midten oppe. Kjørelysa blir ikke noe sterkere og det er kun midten som viser antydning til at jeg bremser for andre sjåfører. Skal det være sånn eller skal kjørelysa lyse sterkere?

Og en annen ting er om denne bilen skal kun ha et ryggelys bare. Er kun et ryggelys bak høyre.

Her er en link til hvordan bilen jeg kjøpte ser ut bak.

Bildr.no

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fikk ordnet dette i dag. Var noe galt med lyspæra. Nå funker bremselysa :D

En annen ting jeg lurer på er at motoren tikka i går natt da jeg starta den. Det gjorde den i dag og. Er det fordi motoren er kald? Har kjørt hele dag i dag og den har ikke tikket etter det. Byttet også olje i går etter bilkjøpet. Vet ikke om det har noe å si?

Og en annen ting er omregistrering. Siden bilen er 2001 modell så koster omregistreringen 4530kr. Selgeren foreslo at jeg kunne bare omregistrere den på pappa og vente på faktura og vente på forfall, deretter omregistrere den på mamma og gjøre det samme og til slutt omregistrere til meg for da er vi i 2013 og da koster omregistreringen 1530kr. Selgeren sa dette var helt greit og at jeg kan kjøre den i mens. Han hadde gjort det samme før sa han. Men hun som jobbet på vegvesenet sa at bilen ikke kan kjøre før omregistreringen er betalt.

Kjører jeg med risiko til januar eller er dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..hun som jobbet på vegvesenet sa at bilen ikke kan kjøre før omregistreringen er betalt..

Det er tull!

Salgsmelding/eierskiftemelding skal leveres nærmeste trafikkstasjon så fort som mulig, og da tar det vel ca 5 virkedager til faktura ligger i posten og da ca 14 dagers betalingsfrist, mao. ca 3 uker.

Bilen kan fint kjøres i denne perioden.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg leverte eierskifte på trafikkstasjonen i dag tidligere, og hvis jeg skjønte hun trafikk dama som jobbet der så måtte jeg betale der og da altså 4530 kr for å få det midlertidige. Så derfor sa jeg nei. Nå sitter jeg her uten midlertidig vognkort og permanent. Men skal jeg egentlig slippe å betale der og da for å midlertidig vognkort hvis jeg ønsker å betale det via giro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får midlertidig vognkort etter at du har betalt omreg.avgiften.

Har bilen det "nye" vognkortet får du med deg del 2 av det, som du skal levere når du omregistrerer bilen.

Ordne deg forsikring hvis du skal kjøre med bilen i mellomtiden da!

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er annonsen til bilen : Ford Focus EU ok 2015 2001, 181 000 km, kr 28 530,- -

Altså her er situasjonen.

Jeg kjøpte denne bilen i går og da fikk jeg med meg ingen av vognkort delene. Del 2 hadde selgeren gitt til biltilsynet. Del 1 ville han ikke gi fra seg pga det var personlige opplysninger som for eksempel personnummer. Jeg leverte eierskifteskjemaet til biltilsynet i dag. Så nå sitter jeg her med bilen uten noe vognkort.

Omregistreringsavgiften på denne bilen er 4530 kr grunnet fordi det er en 2001 modell. Fra og med 1.1.2013 så koster det 1530 kr grunnet den har blitt "veteran" bil. Hvordan får jeg kjørt denne bilen til da? Jeg har ingenting å vise dersom jeg blir stoppet, kun en kjøpskontrakt. Jeg er student og vil helst betale 1530 kr og slippe denne dyrere avgiften når det er bare 2 måneder til.

Hun som jobbet på biltilsynet sa at jeg måtte betale omregistreringsavgiften først før jeg kan kjøre denne bilen. Så nå får vi en faktura elns tilsendt i posten om hva vi skal gjøre. Dette har da en forfall, og det selgeren sa jeg skulle gjøre er at før denne forfallen har forfalt så omregistrerer jeg bilen på mamma sånn at det drøyer 2-4 uker til.

Kan noen hjelpe meg med dette eller som vet om hvordan dette funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider