Gå til innhold

Min "nye" A4

Ranger emnet


cossiewonka

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg a4 etter å ha sett etter bil på nettet i et par mnd. Kom over en 2001 mod B5 som virket hel, bra og billig, prøvekjørte den og. Men etter å ha hentet den og jeg var på vei hjem oppdaget jeg fort at temperaturen på motoren ikke ble mer enn 60 grader. Kom til at det var termostaten som var gåen. Etter å ha byttet termostaten ble motoren varm og jeg tenkte at alt var i skjønneste orden. Så tokk bilen på en lengre tur for å treffe en dame i nabo fylket. Men når jeg svingte av ifra E-18, begynte bilen å lugge og bråke, varsellamper begynte å lyse, jeg måtte parkere bilen og var allerede sen til daten min. Litt pinlig på en førstedate ja!

 

Utifra lyden hørtes det ut som rådebank, men etter å fått fraktet bilen hjem ved god hjelp av falck fikk jeg meg en overraskelse når jeg inspiserte tennpluggene, de var køllsvarte alle sammen. tok ned bunnpanna også, men rådene og veiva er helt inntakte:blunk:

 

Har nå også demontert toppen for å bytte toppakningen og ventiltettinger, i tilegg planes toppen. Er det mulig at jeg bør bytte stempelfjærene også er det slik at oljeskraperne også bør byttes sammen med toppakningen? Alle tips og triks mottas med stor takk!

 

post-17427-13804854621051_thumb.jpg

post-17427-13804854621171_thumb.jpg

post-17427-13804854620887_thumb.jpg

post-17427-1380485462113_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du sikker på at motorens uvillighet hadde noe som helst med motoren internt å gjøre, ikke bare en sensorfeil e.l.? Siden pluggene er svarte så bruker motoren olje, eller den får alt for mye bensin. Tanken burde da vandre til lambda, tempsensor og LMM, ikke stempler og veiv ;)

Uansett, når toppen er av så bytt tetningene. Å bytte stempleringer er en stor ekstrajobb men skader såvisst ikke å bytte de. Bytt i samme slengen råde- og rammelagrene.

 

Men jeg undrer - Hvorfor tok du av toppen?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at motorens uvillighet hadde noe som helst med motoren internt å gjøre, ikke bare en sensorfeil e.l.?

Men jeg undrer - Hvorfor tok du av toppen?

 

Hei, takk for svar :)

 

Den brukte mye olje, så tenkte toppakning og/eller gåene stempelringer. Men etter tips så fikk jeg høre at det var mest sannsynelig tettingene og/ eller ventil guidene som var slitte/ gåene. Var ikke tegn til olje i kjølevannet eller vann i olja, så kom til slutt til at det var logisk at det var tettingene som var gåene. Det røyk også veldig blått ifra eksosen og luktet brent olje.

Lambda og LMM styrer hvor mye luft og bensin som blandes i motoren for å få best mulig effektiv og økonomisk kjøring? Har ikke brukt masse bensin heller, vet ikke om det er noe over normalen for denne bilen, men har målt den til 0,7 l mila på blandet kjøring. Og den gikk veldig fint og uten noe problem bare med å bytte tennpluggene. Kan jeg kontrollere lambda, LMM og tempsensor med et elektronisk diagnose verktøy kanskje?

Ja, vil helst slippe å bytte stempelringer da det er en større og mer tidkrevende jobb ja. Målte også kompresjonen først og den var upåklagelig.

Så tok av toppen for å først og fremst bytte tettinger og toppakningen. Er det noen måte å sjekke at det ikke kommer olje forbi stempelringene? har prøvd å rotere veiva og se på sylinderveggene om det blir noe rester med olje, men ser ut som stempelringene skraper helt fint.

 

takk igjen

 

hilsen William

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilteningene kan du skifte uten å ta av toppen, òg skifte av toppakning var gjerne noe du ikke trengte å gjøre. Slik jeg ser det har du laget mye arbeid ut av lite, men det er jo ikke dermed feil heller da ;)

Om motoren din bruker rundt 0.7/mil så er nok alt i orden, inkl lambda og tempsensor. I 19 av 20 tilfeller med oljeforbruk så er det tetningene som er morkne. Om det lekker forbi stempelringene kan måles ved komp-test, med og uten litt olje i sylinderne. Dog forteller dette kun noe om kompresjonsringene, ikke om skraperingene ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilteningene kan du skifte uten å ta av toppen ;)

Oi da :D dette viste jeg ikke, er mye jeg ikke vet da, men synes det er rart jeg ikke har blitt fortalt det. Står heller ingenting om dette i Haynes boka. Hvordan byttes de uten å ta av toppen?

 

En sylinder lekkasje test avslører hvor oljeforbruket kommer fra, men er for sent når du allerede har tatt av toppen.
tusen takk for nyttig info! Hvordan utføres en lekksaje test?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da :D dette viste jeg ikke, er mye jeg ikke vet da, men synes det er rart jeg ikke har blitt fortalt det. Står heller ingenting om dette i Haynes boka. Hvordan byttes de uten å ta av toppen?

 

Har skrevet litt om dette her, da på en 8v.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/jetta/297863-wv-jetta-1-8gl-1991-bremser.html#post2935532

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Okei, tusen takk! er 8v som er på bilen, så passer bra :)

 

Toppen er til planing, så får byttet tettinger på Larvik motor også. Har hatt topper der tidligere så bruker dem igjen. Men de har solgt bort alt av maskiner der nå, har kun en igjen, og den skal selges også. Så lurer på om det finnes andre som driver med plansliping og motormaskinering i området rundt Sandefjord Larvik?

 

takk for alle svar

 

mvh William

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for alle svar :)

 

Motoren er nå satt sammen igjen, men vil ikke starte, får bensin på pluggene, men tenner ikke. Har elektronisk tenning, og har ikke koblet ifra eller rørt noe annet enn pluggledningen, og er sikker på at disse er riktige.

Hva kan være feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgiveren eller plugg til denne?

 

Har rengjort og finjustert på hallgiveren, nå får jeg gnist på pluggene, men vil fortsatt ikke starte, motoren går fint rundt på starteren men tenner ikke riktig, har montert registerreima på TDC og prøvd begge veier på kamakselen at den ikke står 180 grader feil. men får det samme uansett hvilken vei den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår