Gå til innhold

Min "nye" A4

Ranger emnet

cossiewonka

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva mener du med prøvd begge veier på kammen? Om kam og veiv står på merkene så kan det aldri bli 180 grader feil.

Sikker på at hallgiver står riktig? Om motor får bensin og gnist så skal den starte, da såfremt du har kompresjon. Om det er "normal" kompresjon hører du når den kjøres på starter, i såfall er tenningstidspunktet helt feil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med prøvd begge veier på kammen? Om kam og veiv står på merkene så kan det aldri bli 180 grader feil.

Sikker på at hallgiver står riktig? Om motor får bensin og gnist så skal den starte, da såfremt du har kompresjon. Om det er "normal" kompresjon hører du når den kjøres på starter, i såfall er tenningstidspunktet helt feil.

Takk for svar!

Har en mistanke om sistnevnte, men det kan vel bare forårsakes av hallgiveren? Har kontrolert at den sitter som den skal og passer kun på en vei da det er spor den går i og festes med to skruer bak kamakseldrevet.

I en syklus går veiva to ganger rundt en for kompresjon og en gang for eksos. mens kammen kun går en gang rundt. Så når veiva har gått 360 har kammen gått 180. Da kan man jo sette den 180 av slik at tenningsrekkefølgen blir 4-3-1-2 eller no sånt, eller tenker jeg helt feil nå?

Ja, har kompresjon også, men blåser ut i inntaksmanifolden på den ene sylinderen. så virker veldig rart.

Det jeg synes er rart er at inntaks ventilen på sylinder nr. 1 er åpen når kammen står på merket. Merket skal vel vanligvis indikere TPDC (Compression stroke) på sylinder nr 1 ?

Endret av cossiewonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når veiv går to omdr så går kam en omdr, dette utgjør motorene fire takter. Veiv kan ikke settes 180 grader feil så lenge den er på merket, stempel nr 1 og 4 er da på topp enten du roterer veiv en eller hundre ganger ;) Så ja, du tenker nok litt feil.

Når kam er på merket så skal BEGGE lobene på sylinder 1 peke opp, dvs både innsugs- og eksosventil er stengt. Kan du ta bilde av merkene du har brukt, høres ut som du har gjort noe temmelig galt når du monterte registerreima.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insugsventilen på nr 1 er åpen når merket står på pilen som vist på bildet.

[ATTACH]35177[/ATTACH]

Er det bilde av lobene på sylinder 1? Altså lobene lengst mot kamdrevet? I såfall er ikke kamdrevet på merket. Har du hatt av sporkilen mellom kam og kamdrev? Er denne på plass igjen?

Når kam er på merket så skal begge lobene på sylinder 1 peke opp, dvs eksoslobe skal peke ca kl 1 og innsugslobe ca kl 11 når man ser forfra (fra kamdrev). Se illustrasjon under.

[ATTACH]35183[/ATTACH]

Enig med Bwana ang merket på kamdrevet, ser noe rart ut. Bilder av OT-merker.

S5000355.jpg

Kamdrev10v.jpg

Kam OT.JPG

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er viktig ved montering av kammen på toppen, er at begge kamlobene på sylinder peker opp når veiv er i ØD (stempel 1 og 4 på topp). Om ikke kan ventiler bøyes når kamklavene skrues til. Resultatet med bøyde ventiler er at man ikke får kompresjon på respektive sylinder(e) og vil få blåsing ut innsug slik du bekriver.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :-)

Tror nok at det er riktig merke jeg har brukt, er ingen andre merker på reimhjulet. Men gjorde nok noe temmelig feil ja, første gangen jeg skulle starte. For jeg tror det var da at kammakselhjulet ble feil, Fordi jeg hadde glemt å bruke kam-fett på lagrene hang den igjen på metallet sånn at tenninga forandret seg 110 grader på reimhjulet. Ser ihvertfall sånn ut, er det mulig at det kan skje? Bilen starter nå ihvertfall, selv om den får litt feit blanding. Om lambdasonde er nedsota og oljete er det vel kanskje bare å gjøre den ren så fungerer den greit igjen, eller bør jeg bytte den? Ser også at det sitter to sensore på eksosen, hva vil dette si?

Endret av cossiewonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt en VAG COM test av bilen :) Er noen punkter som jeg er litt usikker på, hva er f.eks Immobilizer (startsperre) og hvorfor den skulle blokere og hva er EGR systemet?

9 Faults Found:

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer (startsperre)

P1570 - 35-10 - - Intermittent

17811 - EGR System

P1403 - 35-10 - Regulation Deviation - Intermittent

16556 - Fuel Trim; Bank 1

P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent

16685 - Cylinder 1

P0301 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent

16556 - Fuel Trim; Bank 1

P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent

16804 - Catalyst System; Bank 1

P0420 - 35-00 - Efficiency Below Threshold

17851 - Potentiometer for EGR (G212)

P1443 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent

16725 - Camshaft Position Sensor (G40)

P0341 - 35-00 - Implausible Signal

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)

P0102 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent

Endret av cossiewonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . kammakselhjulet ble feil, Fordi jeg hadde glemt å bruke kam-fett på lagrene hang den igjen på metallet sånn at tenninga forandret seg 110 grader på reimhjulet.

??? Dette må du forsøke å forklare litt bedre. Jeg skjønner overhode ikke hva du mener.

Har du evt. skrudd av hele tannhjulet på kammen ?

Mange feilmeldinger fra VAG-COM.

Var dette med motoren i gang? Starter og går motoren nå ???

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Dette må du forsøke å forklare litt bedre. Jeg skjønner overhode ikke hva du mener.

Har du evt. skrudd av hele tannhjulet på kammen ?

Mange feilmeldinger fra VAG-COM.

Var dette med motoren i gang? Starter og går motoren nå ???

--

Hei, takker for svar :)

Ja, motoren starter og går, testen ble utført med motoren i gang.

For å få start på motoren måtte jeg flytte Merket på kamakseldrevet 110 grader med klokka bort ifra merket for TPDC på toppen. Så ser ut til at det har blitt feil på drevet slik at merket kommer feil i forhold til hvor den opprinnelig skulle vært. Men den starter, så kammen og veiva er jo nødt til å stå riktig nå.

Den røde pila på bildet er merket på toppen og den grønne er merket på hjulet.

Nullstillet feilkodene og kjørte en ny test, da fikk jeg kun disse:

16725 - Camshaft Position Sensor (G40)

P0341 - 35-00 - Implausible Signal

17811 - EGR System

P1403 - 35-10 - Regulation Deviation - Intermittent

[ATTACH]35311[/ATTACH]

post-17427-13804854682415_thumb.jpg

Endret av cossiewonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe nye tennplugger, noen som vet hvilken som er anbefalt til motortypen ALZ? Har to typer på Biltema en for etter 70000km med tre elektroder og med en elektrode for etter 100000 km. Bilen har trillet 194000

Endret av cossiewonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har hatt bilen hos møller, og de sier at oljeforbruket antagelig kommer ifra at tenningen er feil, merker at motoren feiltenner iblant og den går i NØD. Hva kan jeg ha gjort feil for å få triggerhjulet til kamakselsensoren til å stemme? merket på kamakselen stemmer jo heller ikke overens med merket på toppen, men motoren går jo. Så skjønner ikke hva jeg skulle gjort annerledes. Noen som har noen ideer?

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider