Gå til innhold

Høyt turtall ved kaldstart ,Ford focus 1.6 benz 2000


Citroen BX

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har kjøpt bilen min for 1 år siden...den hadde høyt turtall hele tiden...både ved kaldstart(hele året) og under kjøring...ex eiere sa at de kjørte den sånn i over ettår...ingen visste hva er feil...det var litt vanskelig å kjåre den fordi den trekket av seg selv...ofte behovde jeg ikke å betjenne gasspedal...men,jeg har blitt vant å kjøre den...har kjørt ca 6000 km fra august i fjor...

Data viser ingen feil...var på NAFs kjøpstest med bilen i august i fjor,pluss EU kontroll i NAF i mars 2012...de oppdaget ingen feil...

Jeg fikk en tips av en min venn å skifte tomgangsventil(regulatoren)...

Igår kjøpte jeg og byttet den selv...da jeg startet motoren opp kom det høyt turtall igjen...jeg ble skuffet...da kjørte jeg den...bilen virker mye bedre...den trekker ikke av seg selv lenger...det blir litt høytturtalls kjøring en stund ,men når motoren når driftstemp(nål er i midten av tempmåleren) alle problemer forsvinner...jeg stopper og parkerer bilen ved veien,motor går...turtall normalt(rundt 800)...kjørte videre-alt var i orden...kom hjem(har kørt ca 10 km),parkert bilen,turtall- normalt...

I dag ettermiddagen kjørte jeg fra Kalbakken til Manglerud...alt var samme som i går...turtall lå på 1500 ved kaldstart,ble normalt ved normalt driftstemperatur...på målet parkerte bilen-motor går-turtall:normalt...

 

Lurer på:

1.Er dette normalt nå(kald motor trenger høyt turtall til den får driftstemp...) eller ikke...?

2.Hvis dette ikke er normalt nå,hva kan det være problem da...?

 

På forhånd takk for alle svar!:driving

Endret av Citroen BX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha...akkurat nå kom jeg fra jobben...kjørte fra Røa til Kalbakken...turtall ved kaldstart 1200 og sitter der til motor når driftstemp...jeg har fulgt det opp under kjøringen...paralelt med driftstemp som stiget opp,senket turtallene ned...etter hvert alt normalt..jeg lar det være...følger med i vinteren og til våren...hvis det fortsetter i neste sommer skifter jeg temperaturgiver i termostathuset...

Bare en ting til...

Trenger mann grunnstille data når mann skifter tomgangsventil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann,

 

Jeg jobbet en periode som tekniker på Ford. Og den problemstillingen du kommer med har jeg vært bort i noen ganger. Jeg husker at tomgangsventilen var ofte plagene til tomgangsproblemer på Focus, Mondeo, Eskort som hadde Z-tech motoren. Jeg ser du har byttet denne og har fått et bedre resultat. Det er akkurat som om jeg vil huske at vi hadde noen utfordringer med innsugsmanifolden, eller vacuumslanger. Det du kan prøve er å kjøpe en boks med Startgass og spraye på innsugsmanefolden når motoren går på tomgang. Øker turtallet kan det tyde på en lekasje enn eller annen plass som gir motoren falskluft og dermet gir utslag i tomgangsproblemene du beskriver.

 

Som du nevnte pratet du om at du kanskje ville prøve å skifte temperatur giver. Du er ikke på ville veier når du tenker slik - fordi temperatur giveren vil være med å bestemme blandingsforholdet (Bensin/luft) når det er kaldt og varmt i luften. Jeg tror denne bilen har temperaturgiveren til motorstyringen lokalisert midt på topplokket (mellom tennplugg 2 og 3) Det ser du lett om det går en "femte" ledning gjennom en gummikappe på topplokket. Dersom bilen har dette kan du dra opp gummihetta for å inspirere kontakter (og at det er tørt og fint nede i hullet)

 

Mvh.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår