Gå til innhold

Topp-pakning blåst?

Ranger emnet


Taskenspiller

Anbefalte innlegg

Jeg tror toppakningen er blåst basert på følgende: damndamn

Oljen ser melkeaktig ut. damndamn

Vannivået synker uten at det er noen synlig lekkasje. damndamn

Oljenivået stiger. damndamn

Den går innimellom på bare 3 sylindre. damndamn

Eksosen varierer mellom tett hvit og knall blå. damndamn

 

Noen som har noen andre teorier, eller er det bare å bytte toppakning med en gang?

 

Peilepinne:

peilepinne.jpg

 

Nei da, det er ikke S6'n som er gåen. Det er ikke min bil en gang, den bare står i garasjen min ;).

'88 Audi 100TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Toppakning byttet og alt ser bra ut etter noen mils kjøring.

 

Det som er rart er at det ikke var noen tydelige spor etter overslag mellom olje, vann og forbrenningskammer på den gamle toppakningen. Kun noen få overfladiske merker (se piler på nederste bilde)

 

Det kan se ut som om toppakningen nettopp har vært bytta og at de ikke har giddet å planslipe toppen, men bare (u)jevna den med drill og pusserondell. Kan være det som er årsaken til at det gikk drit. Vi fikk planslipt toppen på skikkelig vis. De måtte vist ta av 0,15 mm. Er det mye?

 

Den nye oljen er etter noen mils kjøring fremdeles helt fri for sot. Jeg er vant til at det blir sot i oljen (mørkere farge) etter bare noen minutter på tomgang etter oljebytte. Kan den vannholdige gørra ha rensa motoren for sot og annen guffe?

 

Her nok et bilde av gørra som en gang var olje:

paknbytte1.jpg

 

Og her den gamle toppakningen som ikke ser så gammel ut likevel:

paknbytte2.jpg

'88 Audi 100TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og ha hørt at di tar ca 0.30 hvis toppen har vridd seg, så 0.15 er vel ikke så veldig mye.

Hvis toppen er ujevn så kan det være årsaken til at den har blåst.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Taskenspiller

Takk for svar!

 

Toppakning byttet og alt ser bra ut etter noen mils kjøring.

 

Det som er rart er at det ikke var noen tydelige spor etter overslag mellom olje, vann og forbrenningskammer på den gamle toppakningen. Kun noen få overfladiske merker (se piler på nederste bilde)

 

Det kan se ut som om toppakningen nettopp har vært bytta og at de ikke har giddet å planslipe toppen, men bare (u)jevna den med drill og pusserondell. Kan være det som er årsaken til at det gikk drit. Vi fikk planslipt toppen på skikkelig vis. De måtte vist ta av 0,15 mm. Er det mye?

 

Den nye oljen er etter noen mils kjøring fremdeles helt fri for sot. Jeg er vant til at det blir sot i oljen (mørkere farge) etter bare noen minutter på tomgang etter oljebytte. Kan den vannholdige gørra ha rensa motoren for sot og annen guffe?

 

Her nok et bilde av gørra som en gang var olje:

paknbytte1.jpg

 

Og her den gamle toppakningen som ikke ser så gammel ut likevel:

paknbytte2.jpg

 

tviler på at du har fikset problemet... sikkert sprukket blokk..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

tviler på at du har fikset problemet... sikkert sprukket blokk..

Tiden vil vel vise det.

Nå har bilen gått enda noen mil og det er ingen tegn til noen av symptomene i første post.

Vi hadde en som er godt kjent med denne motoren til å inspisere det han kunne se med motoren stående i bilen. Han så ingen ting. Men klart det kan være ting som ikke er mulig å se.

'88 Audi 100TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Taskenspiller

Tiden vil vel vise det.

Nå har bilen gått enda noen mil og det er ingen tegn til noen av symptomene i første post.

Vi hadde en som er godt kjent med denne motoren til å inspisere det han kunne se med motoren stående i bilen. Han så ingen ting. Men klart det kan være ting som ikke er mulig å se.

 

grunnen til at jeg påstår det er komplex. Substansen som vises på peilepinnen er olje pisket inn med vann, noe som sjelden skjer om toppakningen ryker. Dette skjer kun om frostvæsken renner direkte ned i bunnpanna.

 

Men selvfølgelig så kan du ha sinnsykt mye flax her :) jeg håper det for din del !!

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Substansen som vises på peilepinnen er olje pisket inn med vann, noe som sjelden skjer om toppakningen ryker. Dette skjer kun om frostvæsken renner direkte ned i bunnpanna.

 

 

Da må jeg og hundrevis av andre være virkelig uheldige!!

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

 

 

Da må jeg og hundrevis av andre være virkelig uheldige!!

 

vet hva du mener, men du må se på forskjellen på substansen!! Her ser det jo misstenkelig ut som om det er det jeg "påstår" .. Har sett og fikset en del sånnt :) og håper i dette tilfellet at jeg tar feil for taskenspillers del :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor lenge det har blitt kjørt med i denne tilstanden også....

Det har iallfall kommet vann i oljen, der er vi iallfall enige :)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

grunnen til at jeg påstår det er komplex. Substansen som vises på peilepinnen er olje pisket inn med vann, noe som sjelden skjer om toppakningen ryker. Dette skjer kun om frostvæsken renner direkte ned i bunnpanna.

 

Men selvfølgelig så kan du ha sinnsykt mye flax her :) jeg håper det for din del !!

 

Igjen og igjen prøver du å fremstå som et geni som har skikkelig peil på alt mellom himmel og jord, men atter en gang er det bare vås du trykker ut av deg... :rolleyes:

 

Etter bildet å dømme var det første jeg tenkte at det seff var pakningen i kombo med en krokete topp som var årsaken.

 

Det du skriver er jo bare tull. Som en ser på bilde av pakningen, så har forbrenningstrykk banet seg en vei ut til kjølevannet. Og hvis forbrenningstrykk lekker ut til kjølevann, så vil også kjølevann tilslutt kunne trenge inn til sylinderen, derfra går veien videre forbi stempelringer hvor den tilslutt havner ned i bunnpanna. Og det hjelper ikke om ringer og alt er nytt, vannet siver forbi likevel,

Resultatet blir i allefall fromasj-olje uansett hva Bilforvikleren.com prøver å si.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynelig er blokka sprukket! Er blokka borret opp e.l????

Har hatt nøyaktig samme problemet med En Mk2 Lotus Cortina! Trodde det var topp pakningen først, men blokka var borret for mye og var sprukket! En sprukket blokk er ikke noe du alltid kan se med det blåtte øye, mulig rønken eller trykktest må til! Får håpe for din del at det ikke er det! Ække gratis akkurat på den bilen og greit med jobb! Men lykke til i hvertfall!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår