Gå til innhold

Golf 3 1994 modell fusker på tomgang når den er kald

Ranger emnet

WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite irriterende problem med golfen min for tiden. Har prøvd å finne svar i andre tråder, men finner ikke noe som samsvarer problemet til bilen min.

Bilen:

Golf 3 CL, 1994 modell, automatgir, Motorkode: AAM, Motoreffekt: 55

Case:

Hver gang jeg starter bilen når motoren er kald, for eksempel på morgenen når det har vært kaldt om natten eller etter noen timer uten bruk, så kveler den seg selv etter et halvt minutts tid på tomgang. Den høres fin ut på tomgang til en start, men etter en stund så hører man tydelig at den begynner å slite, og den dør så ut. Starter jeg den på nytt skjer det samme igjen.

Problemet følger også etter dersom jeg begynner å kjøre. Da kan den, før den blir varm, også finne på å kvele seg selv i kryss eller andre steder jeg mïå stoppe og la den gå på tomgang. Under kjøring, også når den er kald, så har den en tendens til å miste pådraget slik at jeg må slippe gassen og så gi gass igjen. Skikkelig irriterende :-/

Er det noe som tyder på et konkret problem? Fikk å høre på verkstedet at forgasseren muligens begynner å bli gammel..?

Hadde den på service for noen uker siden og fikk byttet mye rart:

- Skiftet registerreim (Har fått dobbeltsjekket at den nye sitter som den skal).

- Skiftet bremseskiver/klosser foran, bremser�r bak, samt bremsevæske.

- Skiftet nedre bærekule foran.

- Strammet bakhjulslagre

- Skiftet motorolje (automat) og filter

- "Kilereim" (?) på servoen

- EU-kontroll

- Frontrør og flenspakning på eksosen

Takker for svar :D

Endret av WhiteRaven101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Nå er jeg ikke noe orakel når det gjelder slikt, så kan noen fortelle meg om en defekt temp. sensor er noe en "rookie" som jeg kan sjekke selv? Eventuelt hvordan?

Og hvordan kan en eventuelt defekt temperatursensor forårsake at bilen dør på tomgang og mister pådrag? o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lagt inn et bilde der jeg har merket av den blå tempsensoren. I tillegg har jeg lagt med tabell som viser hvilken verdi denne skal ha, da etter temperatur.

Steg for steg:

Ta av pluggen på den blå sensoren. Bruk måleapparat til å måle motstanden i sensoren, mål da mellom de to pinnene i denne. Om sensoren f.eks. er 10 grader så skal du måle ca 4000 ohm. Er sensoren 90 grader (motor driftsvarm) så skal du måle ca 250 ohm.

Om temp.sensor gir ut feil verdi så vil motor få for mye/for lite bensin kontra luft, alt etter om den er varm eller kald. Når kald for lite bensin og dør ut på tomgang, når varm for mye bensin og går dårlig.

I tillegg kan dette skyldes defekt lambda som jeg nevnte, da siden problemet inntreffer etter ca et halvt minutt, etter oppvarmingstiden på sonden.

Diagnose kan være lurt å ta!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

En stund siden jeg ar her sist, og problemet er ikke blitt noe særlig bedre.

Ettersom jeg ikke er noe flink sånn mekanisk sett på bil, så hadde jeg bilen på verksted og fikk byttet temperaturgiveren/sensor som nevnt tidligere i tråden. De (Mekonomen) mente også at det var den som var defekt. Men bilen fusker fortsatt på tomgang, og stopper opp når den er kald.

Har sett andre tråder nå, og der nevnes det noe med en lambdasonde. Hva er dette, hvor sitter den i bilen og er det noe jeg kan skifte selv?

Grundig lei av at bilen stopper og fusker :-/

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider