Gå til innhold

Innkjøp av annlegg til 3'er Golf. Trenger tips!

Ranger emnet

Omegadriver95

Anbefalte innlegg

Hei, da har jeg bestemt meg for å få litt lyd i golfen min. Jeg har en Golf 1,8 Gl som jeg skal ha som ungdomsbil, derfor trenger jeg et annlegg som kan måle seg med annlegget til kompisene mine.

Siden jeg er helt ''Grønn'' når det gjelder alt som heter sterio så håper jeg din erfaring kan bli min kunnskap.

Jeg har sittet her på forumet og sett litt, og har funnet ut at jeg vil ha mest mulig Jbl Høytalere, sub forsterker osv.

Jeg har en Pioner cd spiller, med mulighet for aux inngang, og den vil jeg ikke bytte ut med det første, da jeg ikke ser vitsen i det.

Ting jeg trenger:

Jeg skal erstatte høytalerne i dashbordet med nye 4'' høytalere, da det ikke er plass til stør.

I dørene så var det ikke noe høytalere montert, så har ikke bestemt meg for hva jeg skal ha i dørene enda, derfor trenger jeg din hjelp til hva som annbefales der.

Jeg har også tenkt og montert 2 høytalere i hatthylla (hatthylla skal bygges av mdf 19mm plate). Leste at det ikke annbefales med 6x9 høytalere, men jeg har tanken på og annskaffe meg det uansett. Noen andre høytalere som dere kan annbefale i hatthylla?

Jeg hadde tenkt å bygge basskasse selv, helt til jeg fant Jbl Dobbel basskasse som jeg synes så pen ut. Jeg linker til den senere i innlegget mitt.

Så kommer det store spørsmålet: Hva vil dere annbefale til forsterker? Siden jeg har valgt ut kun Jbl produkter, så vil jeg helst ha jbl forsterker.

Produktene jeg har sett meg ut:

Høytalere i dashbord:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8902&katid=643&id=

Høytalere i dørene: Vet ikke helt hva som vil passe uten og bygge om dørpanelet. Trenger tips.

Høytalere i hatthylle:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8907&katid=18&mid=m436&id=&vn=736

Basskasse:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4045&katid=30&id=

Annbefales denne?

Forsterker: Vet ikke hvor mye watt jeg trenger for og drive dette annlegget. Skjønner også ikke helt hvilken type jeg må ha. Hva er forskjellen på monoforsterker og 1-2-3-4- kanals forsterker?

Kabler og div ting som trengs: Jeg har ikke peiling på hva som annbefales her. Trenger vel mye kabler, sikringer, koblinger og div andre ting.

Er kansje andre ting jeg trenger, som jeg ikke har skrevet her. Så bare kom med masse innspill.

Oppsumering:

Målet mitt med dette oppsettet er å få en bra lyd, som spiller rent og pent. Målet mitt er ikke å ha et annlegg som bråker noe helt jævlig.

Pris? vil unngå å bruke over 10,000.- på annlegget, da min pappa ikke vil at jeg skal bruke så mye.

Dette innlegget ble skrevet i en forykende fart, så skriveleif's er det sikkert mye av:assman

Alle svar motas med takk:pray

- Opel Omega 2,5td. - bruksbil. trenger forslag til pene felger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. du velger helt feil komponenter for å oppnå målet ditt.

2. Du leser at det ikke anbefales å ha høyttalere i hatthylla, men det velger du å drite i, og samtidig skriver du at du vil ha ren og fin lyd, men det går ikke med kombinasjonen hatthyllehøyttalere og sub under.

3. Du velger et merke som er dyrt i forhold til hva det gir, og det passer dårlig med ditt budsjett.

Så jeg vil absolutt råde deg til å revurdere valgene dine, og lytte til noen som har greie på dette slik at du får best mulig lyd for pengene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. du velger helt feil komponenter for å oppnå målet ditt.

2. Du leser at det ikke anbefales å ha høyttalere i hatthylla, men det velger du å drite i, og samtidig skriver du at du vil ha ren og fin lyd, men det går ikke med kombinasjonen hatthyllehøyttalere og sub under.

3. Du velger et merke som er dyrt i forhold til hva det gir, og det passer dårlig med ditt budsjett.

Så jeg vil absolutt råde deg til å revurdere valgene dine, og lytte til noen som har greie på dette slik at du får best mulig lyd for pengene dine ;)

Jeg velger og høre på deg, og revurderer 6x9'er i hatthylla. Hvilke komponenter annbefaler du/dere ?

Kansje noen vil sette opp en kombinasjon til meg?

Det hadde hjulpet meg veldig, da jeg ikke har peiling på dette.

Takker for svar Cossiemk1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må finne ut, er hvor mye jobb du vil legge i å få på plass et skikkelig komponentsett foran i bilen din. Hvilke muligheter har du til å få inn 6,5" i dørene feks??

oppå dashbordet var det orginal montert 4'' høytalere, jeg har verken plass eller mulighet til og få større høytalere der, fordi kupevarmeren går rett under der høytaleren går, men jeg fant disse komponentsett'et :

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8208&katid=647&id=

Men, hva er forskjellen på Fulltone-høyttalere og Komponent høyttalere ? :wonder:

Skal se litt i morgen på bilen, om jeg har plass til 6,5'' høytalere i dørene, men tror det skal gå faktisk.. Må vel trekke opp ledninger og sånn i dørene da, siden det ikke er montert noe der ifra før, men det skal jo gå bra :)

Hva vil du annbefale av bass da? 2 stk 10'' ferdigbygget kasse eller annbefaler du meg å bygge kasse selv? eller er det bedre med 2 stk 12'' ?

Jeg har absoult ingen anelse når det gjelder annlegg i bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet en annen butikk å handle i først og fremst.

Et komponensett har løs diskant, mens en coax har diskanten montert sammen med bassmellomtonen.

Hvis du kan få til 6,5" i dørene, så trenger du ikke noe 4", men det kan funke knallbra med en skikkelig 4" fulltone i dashen, sammen med en 6.5" bass i døra, så her må vi se litt på hva pengene rekker til.

Når det kommer til sub, så ville jeg valgt en 15" og laget kasse selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet en annen butikk å handle i først og fremst.

Et komponensett har løs diskant, mens en coax har diskanten montert sammen med bassmellomtonen.

Hvis du kan få til 6,5" i dørene, så trenger du ikke noe 4", men det kan funke knallbra med en skikkelig 4" fulltone i dashen, sammen med en 6.5" bass i døra, så her må vi se litt på hva pengene rekker til.

Når det kommer til sub, så ville jeg valgt en 15" og laget kasse selv;)

Så om jeg forstår deg rett så annbefaler du at jeg kjøper komponenthøytalere og sette det i dørene forran? :)

også setter jeg 1 stk 4'' hver side i dashbordet som da er fulltone ?

15'' sub i en liten Golf ?

du vet ikke av noen gode sider da som du annbefaler?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ENTEN et komponentsett med 6,5" og diskant i dørene, ELLER en bra 4" fulltone i dashen og en 6,5 bass i døren. Sistnevnte kan bli knallbra, men det krever litt jobb i forhold til å dempe dørene godt, og ha en solid innfesting til bassen. Du vil også trenge en 4 kanals forsterker til et slikt oppsett, og en egen forsterker til suben.

Det finnes masse fine bilstereobutikker, som feks autotuning.no og judysbilstereo.no men skal du gå for 4" fulltone og 6.5" bass, så må det nesten bli av merket tang band, og da må du mest sannsynlig handle fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

helt enig hatthylla er ubrukelig:) æ kjøre 6.5fremme (kompsett) inkludert dem oppe i dersen fulltone:) bak dørn har æ 6.5 mid bass. og 2x lib 1212 i ei 118liters portakasse med slisseport litt stor men men extra senkesett^^:) med dynabel sine forsterketa. funker hest men golf mangler støydemping så det ambefaler jeg deg og jøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg forstår deg rett så annbefaler du at jeg kjøper komponenthøytalere og sette det i dørene forran? :)

også setter jeg 1 stk 4'' hver side i dashbordet som da er fulltone ?

15'' sub i en liten Golf ?

du vet ikke av noen gode sider da som du annbefaler? Onlinecarstereo.com - Wholesale Car Audio/Stereo Deals At Bargain Prices er nu ei bra side og billig i forhold til norge. og ebay funker fint:)

Takker for svar! :)

Onlinecarstereo.com - Wholesale Car Audio/Stereo Deals At Bargain Prices er nu ei bra side og billig i forhold til norge. og ebay funker fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider