Gå til innhold

Blir ikke klok på bilen min.. (Værsyk bil med startproblemer)

Ranger emnet


mtb2003

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vel, nå fant jeg ikke ut nå fornuftig angående måling av coil. Ny coil vil koste meg 2500,- (vel og merke IKKE på biltema).

Fikk et tips om å prøve å bytte tenningsmodul først, hvor sitter denne? Den sitter ikke der mekanikern sa. Han sa den sto like ved siden av luftfilterboksen, men der har jeg ingen boks. :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått skal den ligge på innersiden av venstre forskjerm, rett på baksiden av Luftfilterboksen. En svart og smal firkant:

35cg96q.jpg

 

Hvis ikke det funker får du neste bare prøve å få tak i eller låne en coil slik at du får sjekket om den er problemet. Hvis ikke den er problemet, så har du i hvert fall utelukket en ting til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant, regina systemet er kanskje satt opp litt annerledes :p

 

8,5k var blodpris. Hørt med mekonomen? Det som er kjipt, (som alltid er kjipt) er hvor lenge vare brukte deler? Hvis den kommer fra en bil som er like gammel som din og aldri vært byttet, hvor lenge varer den? I hvert fall når det gjelder elektriske komponenter som er så dyre, både ny og brukt.

Men for all del, den brukte kan sikkert vare i mange år den også. Man vet liksom ikke..

 

Det er en grunn til at man aldri kjøper brukt hjullager, foringer, endeledd osv selv om det ikke er noe galt med disse.

 

Personlig, så ville jeg kjøpt en brukt som virket. Du kunne fått en volvo til for prisen av en ny styreenhet :s

 

Hard du vært her og spurt/forhørt deg: 700 / 900 / x90 -serien

Dedikert volvo-forum. Her er det mange med peiling, og som selger brukte deler. Kunne nok fått en bedre pris hos en av dem, pluss at du kanskje kunne fått prøvd før du kjøpte for å forsikre deg om at den er feilen..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp denne der er det meste forklart..

Volvo 740 and 760 Petrol Haynes Manual | Bilboka Skandinavia DIY-Store Haynes manualer, biltilbehr og andre gjr-det-selv artikler

 

Det kan da ikke være så stort problem å finne ut om det er en tennings feil eller feil på bensin tilførselen...

vis bilen ikke starter ta løs slangen som går inn på innsug spray startgass inn i innsug å prøv da. da vet du at den får anntenelig veske.

Sjekk plugger etter du har forsøkt å kjøre den litt på starteren, er dem våt får den drivstoff..

 

Er det mistanke om feil på coil så har en coil 2 viklinger, primær og sekundærutviklingen. Disse kan ohmes. data på hvor mye ohm må du sjekke opp i en verstedhåndbok eller hør med en forhandler.

 

primær ca 0.75 til 3 ohm

[ATTACH]35143[/ATTACH]

sekundær ca 7-18 kohm

[ATTACH]35144[/ATTACH]

 

Men vis den som du sier : Den puttrer en del når jeg kjører, men det merkes ofte ved lyskryss, når jeg må stoppe på rødt, så begynner den å puttre. Gir jeg da mye gass, så hoster den til den dør.

 

Vis du gir rolig gass å får den opp i turtall så gir du fullgass fjuser den da hele veien i turtalls registeret??

 

Hadde en styreenhet vært gåen hadde du sikkert fått opp feilkode på det..

 

 

 

Er temp føleren som måler motor temp til insprøytings systemet i orden??? vis ikke kan den gå med choke systen innkoplet hele tiden.

Har den en egen dyse på undersiden av innsuget til kaldstart??

Har bilen luftmengde eller luftmasse måler???? Dem kan gi feil beskje om hvor mye luft som kommer inn i motoren. lett for å ryke når men setter på effektfilter.

Er kompresjonen bra på alle syl?? henger en ventil litt i toppen,ringer er dårlige/skadet å kompen er dårlig i 1 syl får du slike problemer..

 

Har du sjekket alle vakum slanger som går inn på innsuget og slangen til bensintrykks regulatoren er den hel uten lekasjer????

Er slangen til bensinreg lekasje på får den jo feil trykk på dysene bestandig å derfor feil blandingsforhold i motoren..

 

 

Men er det ingen verksteder der som har et god gammelt motorscoop???

kobler du det til så ser man alt av eventuelle feil på tennings systemet, Du ser om coil gir ut bra med strøm,om noen pluggkabler er dårlige, om halvgiver/induktivgiver eller stifter er i orden. du kan kutte ut 1 og 1 syl for å sjekke litt om motorens tilstand og har dem enda en comåler så vil dem jo se om bilen får for mye drivstoff..

 

 

Er det def coil så er det bare å kjøpe fra biltema funer like bra som orginal vis ikke bedre..

 

Er det styreenheten til tenning som er def kjøp fra ett høggeri. er jo kansje lurt å ta den ut først å kikke på den at det ikke bare er dårlig kontakt i pluggen til den..

 

[ATTACH]35145[/ATTACH]

[ATTACH]35146[/ATTACH]

post-420-13804854673804_thumb.jpg

post-420-13804854673908_thumb.jpg

post-420-13804854673946_thumb.jpg

post-420-13804854673989_thumb.jpg

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mye info! :-)

 

- Vi har prøvd å spraye startgass i innsugsslangen, ingen vesentlig forskjell på noen ting som helst.

- Pluggene er våte etter startforsøk

- Jeg har verkstedhåndboka, men lite forklart i den om Bendix/Regina systemet, finner ingen informasjon om hvor mange ohm coiln min skal gi, jeg har dessuten en annen type coil, den er firkantet og sitter på venstre støtdempertårn.

- Bilen har en egen dyse på undersiden av innsuget til kaldstart, ja, Denne er ohmet og ok.

- Bilen har en lufttempsensor som sitter i slangen fra luftfilteret, denne er byttet og ok. Er forøvrig orginalt filter på.

- Vakumslanger sjekket og ok.

 

Vis du gir rolig gass å får den opp i turtall så gir du fullgass fjuser den da hele veien i turtalls registeret??

Om jeg eksempelvis står i et lyskryss og får grønt lys, så gir jeg gass for å komme fortest mulig opp i 60kmt, så hoster den og putrer.

Gir jeg yderst lite gass så er det akkurat så den kommer seg opp, bare veldig sakte og forsiktig. Holder jeg 60kmt og gir mye gass så starter den med hosting igjen.

 

Mekanikeren som var og så på bilen mente på at kompresjonen var ok, hvordan han vet dette vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vill kunne høre det på motoren om det mangler komp på en syl. Du burde klare å høre om det er drivstoff system som svikter eller tenning vis du har skrudd litt på bil..

 

Men den er tungstartet å fjusker på hele turtallsregistere fra 800-5000rpm høres det ut som at det ikke er drivstoff systemet .

 

To ting som jeg kom til å tenke på når jeg leste forklaringen din nå var.

 

1.Kan reg.reimen ha hoppet over noen tenner????

 

2.Den har sikkert en veivaksel føler kan det ha lakt seg mye dritt på den som gjør at den ikke gir singnal vær gang da er det ikke sikkert at den registrerer feilode på den, er det dårlig kontakt legger den feilkode. Men er det dritt framme på føleren kan det henne at den ikke får med seg alle gangene punktet paserer å trur da at motoren har lavere turtall enn den egentelig har.. da er det ikke sikkert den legger noen feilkode vis bilen ikke har kamaksel føler for da har den ikke noe å sjekke data mot..

 

Men som du beskriver det nå kan det høres ut som falskluft eller regreim. Hadde heller ikke gjort noe om du kunne tatt noen bilder av motoren fra litt forskjellige vinkler å lagt ut her.

 

Kan være en god del lettere å forklare en del da..

Å for å være helt ærlig så har jeg ikke peiling på hvordan insprøytings system det sitter i den bilen.

 

er det?

CI-fuel injection

 

Motronic den trur jeg det bare var b230et som hadde..

 

LH-Jetronic 2.2 hadde vel B230FT

 

LH-Jetronic 2.4

 

Siden det er en impottent bil fra usa skulle man trudd det satt en B234F motor i den og ikke en b230f, b234f denne motoren har ett Regina insprøytings annlegg og EZ 116K tenning system. noe som er en del andeledes enn det du ser ovenfor..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fikk meg til å tenke at det kansje ikke er en b230f er at den har lufttempsensor å det har motorer med mapføler og noen med mengde føler.

Men b230f har vel en 8v topp og b234f har vel 16v topp vis jeg ikke tar feil.

 

b230f

[ATTACH]35147[/ATTACH]

b2334f

[ATTACH]35148[/ATTACH]

post-420-13804854674043_thumb.jpg

post-420-13804854674097_thumb.jpg

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kan jeg skaffe :-) Er det noe spesielt du vil ha bilde av eller bare generelt?

 

Jeg har ikke fått sjekket om registeret har hoppa over, det er noe som jeg har hørt at jeg skal sjekke.

 

bendix er et insprøytings annlegg og regina er ett tenningsanlegg.

 

å sjekke registeret er ingen fare, det er bare å ta vekk noen deksler å surre motoren i rett porsisjon å se at alt er på merkene.. så lenge du ikke løsner noe strammere eller løpehjul så kan det ikke skje noe..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår