raymools Skrevet November 12, 2012 Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 Hei! Har toyota avensis 2003 modell, gått 144 000km. Jeg har opplevd flere ganger med bilen at det oppstår kraftig smell når jeg rygger. Dette oppstår selv om jeg foretar rolig rygging. Noen som har opplevd lignende? Tror dere det kan være galt med girkasse eller drivaksling? Mvh Raymond Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingen Wellingen Skrevet November 12, 2012 Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 Dette har jeg også tidvis opplevd med min VW polo, det sier et ganske høyt KLONK når jeg nettopp har startet bilen og rygger ut fra parkert posisjon. Har ikke gjort noe med det og det har heller ikkde skjedd mer på et års tid, så jeg tror det ikke behøver å være så galt.. Men jeg skal ikke si det altfor sikkert! Hatt den på service nylig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raymools Skrevet November 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 (endret) hadde den inne på service i fjor, og de kunne finne hva som var feilen. Det skjer periodevis, og det behøver ikke være i oppoverbakke at dette skjer. Men i sommer, spesielt med campingvogn, skjedde det langt hyppigere. Så mye tyder på at noe alvorlig er galt. Det smeller høyt, og det føles som om jeg rygger mot en vegg! Kan dette ha noe sammenheng med at bilen triller bakover i oppoverbakke når den er i drive? Endret November 12, 2012 av raymools Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 12, 2012 Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 Høres jo ut som noe slark et sted i drivlinjen. Du/dere kan jo forsøke å jekke opp bilen og sjekke hvor mye hjulene må dreies før det "tar tak". Sett bilen i gir og prøv, det skal ikke være rare slarken der, og dersom du kan dreie hjulet en del før det tar tak, så er det kanskje noe splines som er dårlig, eller et drivledd som er slitent? Eller det kan være enda mer alvorlig, og da bør det vel etterses hos noen som kan ta en nærmere titt på girkasse osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raymools Skrevet November 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 (endret) Takk for tipset, skal sjekke dette! Men jeg tviler litt ettersom "smellet" oppstår rett etter når bilen går i bevegelse bakover når jeg gasser. I starten tar det tak, men så glipper det. Når bilen står i drive i oppoverbakke, vil den trille helt til jeg bremser eller gasser. Får på følelsen av at bilen har manuelt gir, bare uten clutch. Ikke et stort problem egentlig, men jeg antar det ikke skal være slik. Det som er bekymringsverdig er smellet når jeg rygger. Endret November 12, 2012 av raymools Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halles Skrevet Februar 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2013 Har en Avensis 2001 Automat den gjør det samme når jeg rygger med noe belastning som motbakke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg