zappezopp Skrevet November 12, 2012 Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 Har ett problem med min volvo 740 som bare blir mer og mer irriterende! Skal forklare symtomene: -Vis jeg må akselerere så er akkuratt som om bilen drukner og dør. -Kjører jeg på vanlig vei og setter gasspedalen i bunn så begynner den å fjuske og drar dårlig, en slags motstand kan du si, MEN vis bilen kommer oppi 3000 omd+ så drar bilen normalt og alt er som det skal!. - Fra tid til annen kommer det smell i eksospotta, mest når jeg slipper gasspedalen helt, eller triller ned bakker. - Vis jeg skulle finne på å bruke choken så får bilen for mye bensin og drukner helt, men når jeg da tar av choken starter bilen og holder seg i gang vis jeg holder gassen inne. Er det noen som har en formening om dette? Blir fryktelig frustrert og trenger seriøst hjelp før jeg skroter hele faens bilen... Vis det er forgasseren eller feil tenning, hvor utfører de dette? har ikke utstyr til å gjøre det selv eller kunskap. Takker for svar! Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2012 Kan ikke ta en forbikjøring eller lignende fordi da klarer ikke bilen å dra osv... den samme regla. Blir så forbanna siden jeg skal ha den over vinteren og virker ikke som om den kommer til å holde vis det fortsetter sånn :( Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Det første og enkleste du burde begynne med er å sjekke tenningstidspunktet. Nå vet jeg ikke hvor mye fortenning din motor skal ha, men er rimelig sikker på at det er andre her inne som vet det. Om tenning stemmer så sjekk forgasseren (sikker på at det er gassermotor?). I såfall, det første jeg ville gjort der er å skifte flottørventil og justere inn flottørhøyden på nytt. Så rense alle dysene før montering og innjustering av lavfatskretsen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Har gradene på hvordan tenninga skal være, MEN det som er problemet er at jeg ikke har peil på hvordan jeg sjekker eller justerer tenninga på bilen :S Forgasseren er nok ikke optimalt innstlit heller men tror ikke det som er hovedproblemet heller siden det stadig kommer uforbrent i eksosen. Vis det skulle være forgasseren som ikke er bra så har jeg en annen liggende som er i veldig god stand =) Alle forgassere skal ha olje? isåfall hva hadde skjedd vis den skulle gå tom for olje? Setter pris på svar! Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Du må ha tenningslampe for å justere tenningen, fås kjøpt på Biltema og div. andre bilrekvisitautsalg. Les litt her så får du et innblikk --> Volvo Ignition Timing Inspection and Adjustment Ikke alle forgassere skal ha olje, kun gamle SU. Har du dette på din? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Skal se om jeg har forstått dette. Da skal jeg bare bruke en tenningslampe også peke den mot veivskiva(ikke sikker på hva den kalles) også lyser lampa når jeg kommer til gradene tenninga står på?? Var ikke så godt å forstå på engelsk :S Kan godt hende jeg har SU, den er ihvertfall klin tom. Er ikke sikker på hva SU er for noe heller :S beklager dumme spørsmål, men er på lærestadiet :) Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Volvo er ikke min sterke side, derfor ikke lett å svare eksakt på det du spør om. Men i 'de som vet' sitt fravær så kan jeg svare generelt. Tenningslampen koples til pluggledning på sylinder 1 og pek lampe mot hullet mot svinghjulet mens motor går på tomgang. Siden jeg ikke vet hvilke merker det er på svinghjulene på Volvo så kan jeg ikke si det sikkert, men i min verden er det et 0-merke for øvre dødpunkt, samt innstansede merker med grademerking. Vri fordeler til referansemerke er overens med grademerkingen og tenning er korrekt. ØD-merke på svinghjul (Audi) Grademerking på svinghjul (også Audi) Har du et plastlokk på forgasseren slik som under? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Ja tror faktisk jeg skjønner det nå, eller tror jeg skal få det til etter å prøvd meg frem litt. Det er likt som på volvo når det gjelder oppmerking av grader og 0-punktet. Virka faktisk ikke så vanskelig som jeg trodde gitt :) Men når du da har kobla til tenningslampa på ledning nr 1 og peker den mot svinghjul, vises gradene da på ett display på tenningslampa? bare spør siden jeg aldri har brukt en sånn før :P Det sånn lokk på gasseren ja, da sier det kanskje seg selv att det skal være noe oppi der xD Takker for att du gidder å ta deg tid! Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Nei, tenningslampen gir et blink når det kommer gnist på plugg 1 og du vil da se når dette skjer når du holder lyset fra tenningslampen mot svinghjulet. Har du lokk så ja, skal olje oppi der. Forgasserolje eller ATF? Ikke helt sikker. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Åja!, så da ser du gradene når det blinker på svinghjulet? Skal jeg eventuelt bare fortsette sånn på alle sylinderne da eller? Hørt noen si forgasserolje så fyller med det tenker jeg :) Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Stemmer, lysblinket er særdeles kortvarig slik at du ser stillingen på svinghjulet akkurat når motor tenner på sylinder 1. Og har du stilt tenningen med sylinder 1 som referanse så skal resten stemme. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Okei, da har jeg skjønt det. Men hvis tenninga skulle være feil, hvordan skal man da gå frem for å justere sånn generelt? Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Vri fordeler til den er riktig, løsnes selvsagt før du vrir og festes igjen før du igjen sjekker at tenning er korrekt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zappezopp Skrevet November 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Akkuratt ja, det betyr att jeg må løsne reg reima det da. Tusen takk for hjelpa! Lært mye jeg nå :) Siter Signer her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 13, 2012 Rapporter Share Skrevet November 13, 2012 Som sagt, er ikke noen Volvo-guru, men at registerreima må løsnes for å justere tenningen høres absurd ut. Det kan umulig stemme. Som regel holdes fordeler fast med en klave som løsnes for å justere. Har du bilde av fordeleren din? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.