Gå til innhold

Hvordan bytte fjærer på Opel Manta B ?

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

Jeg, ZombiE, og [AG]Velon, driver å skrur på en Manta B..

Vi skal nå bytte fjærer men er ikke helt sikker på hvordan vi skal gripe det ann..

Trenger derfor hjelp til å finne riktig og mest effektiv fremgangsmåte på å få byttet fjærer...

 

Takker på forhånd for alle råd og vink ;)

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framme er det:

 

*jekk opp bilen

*av med hjul

*løsne bærekula. Altså av med mutteren på undersida.

*gi et par vennligsinnede kakk på bærearmen rundt kula.

 

vær forsiktig, når det løsner beveger det seg ned i en styggelig fart.

 

*så er det å bruke fjærklemmer for å få ut fjæren.

Så er det bare å hive inn den nye fjæren, og skru i hop.

 

Kan jo være vanskelig å få i sammen igjen om du er alene, ihvertfall om du har LaNgE, STIVE fjører:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velo prøvde litt selv i dag, men han ga visst opp..

Han hadde også hørt av en kar at du måtte løsne bærekula, også dælje løs på bærebrua for å få det løs..

Men kan det ikke være lurt å bruke fjærklemmer og klemme sammen fjæra før du senker bære brua, slik at den ikke spretter ut i så fæl fart ?

Er det ikke også mulighet til å ta ned bærebrua i bakkant ?

 

Han fikk det hvertfall ikke løs...

Får prøve mer i morra..

 

Tusen takk for nyttig info, og er det andre som har noen nyttige råd så spytt ut ! ;)

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KviljoRacing

Jeg pleier ikke å løsne bærekula. Setter heller en jekk under nedre bærebroa, tar ut 2 bolter innerst (mot rammevange og travers) så er det bare å jekke hele greia forsiktig ned.

 

Når man skal ha fjøra inn er det bare å jekka opp igjen og tre inni de to boltene igjen og stramme til.

Det var dette jeg ville gjøre også, men eieren var av en annen overbevisning:rolleyes:

Men det funka tydligvis ikke, så da gjør vi det my way ;)

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da enklere å skru av muttern på bærekula enn å ta det bakkant.

har skifta framfjærer på asc b på godt under 15min. (begge sider)

såklart, sitter noen bolter fast blir jo alt værre.

 

du kan låse bærekula ved å jekke opp, eller på annen måte presse den inn i spindlen. (tvinge e.l.)

da ungår du det mange sliter med, at bærekula går rundt når du skal ha av muttern.

 

sitter bærekula fortsatt fast i spindlen etterpå, ta to ca. like store hammere og slå på hver side av bolten (på spindlen) samtidig.

da pleier det å løsne.

ellers finnes det jo gafler designa for det formålet.

biltema og torshov har.

men de peier å ta livet av mansjetten rundt bærekula.

 

jeg pleier også å ta av bolten til stabstaget, da får du bøyd bærebrua mye lengre ned, men det heder ofte at du ødelegger bolten i forsøket på å få den av.

 

om du bytter i fra orginalfjærer, eller andre lange fjærer, kan det lønne seg å ha på fjærklemmer ja.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått ut fjærene på begge sider og vi gjorde som følger:

Bærekula satt så sinnsvakt godt fast i spindelen (bilen har stått i noen år), at vi greide ikke å få den ut.

Vi hadde allerede tatt vekk bolten til stabstaget.

Vi tok så av endeleddet, og bremseskiva (denne skal byttes uansett) og stein beskyttelsen, vrei hele navet rund, tok en diger slegge og banka noen ganger og da kom den til slutt..

Samme gjorde vi på andre sida...

Vi brukte en jekk under bærebrua for å hindre at den kom som et prosjektil når den løsna..

Så nå er det montering igjen..

Nye fjærer

Nye bærekuler

Nye endeledd

Mansjetter på tannstanga

 

Men uansett takk for hjelpen!

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår