Gå til innhold

Bil starter ikke når den har stått en kald natt (Nissan Primera 2005)


coretex

Anbefalte innlegg

Jeg har to problemer med samme bil.

 

Problem 1: Bil starter ikke etter at den har stått ute en kald natt (-15 eller kaldere)

Dette problemet har vært i flere år. Bor i Bergen så problemet oppstår ikke så veldig ofte, men det skjer...

 

Dette er pokker så plagsomt når jeg er på fjellet. Hver gang bilen har stått ute og det er -15 eller mer så starter den ikke. Startmotoren går fint men den tenner ikke. Det har skjedd at den har tent etter at jeg lar startmotoren gå en stund. Men jeg tør ikke la den gå for lenge så oftest blir løsningen at jeg må taue den i gang.

 

Det er flere verksteder som har fått prøve seg på problemet, men ingen har funnet kilden (bortsett fra sugerøret inn i lommeboka).

 

Har forsøkt:

  • parre opp nøkler på nytt uten at det hjalp
  • taue den iskald og ustartet til nissan uten at det hjalp (med digital overvåking mens de startet den)
  • byttet tennplugger
  • byttet startmotor

 

Det rare er at den alltid tar med en eneste gang når jeg tauer den i gang. Det er knapt noe som helst som skal til før motoren tar når jeg tar den i 2.gir.

 

Problem 2: Startmotor går ikke i det hele tatt, men starter etter 3 sek

Dette problemet startet for 2 dager siden. Plutselig ville ikke bilen starte, selv om det er plussgrader fremdeles i Bergen. Når jeg vrir nøkkelen så er det kun de vanlige lys i dashboard som lyser. Men absolutt ingenting skjer med startmotoren. Men så, etter 3 sekund, så plutselig starter startmotoren og tenner bilen. Dette skjedde da jeg skulle starte bil etter jobb i dag.

 

Bilen tenner ellers fint bortsett fra 2 tilfeller de siste dager. Jeg lurer selvsagt på om dette kan være noe som vil gi hjelp til å løse både problem 1 og 2 her, men kan godt være uavhengige problem.

 

Har noen noe tanker? Jeg er selv ganske oppgitt over problem 1, men har heldivis en bil til som jeg kan bruke de dagene det ikke fungerer med Primeraen.

 

Legger til en liten vitsetegning som premie til de som gadd å titte på denne tråden ;)

Endret av coretex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når problemet oppstår så kan du prøve og gi den litt startgass, hvis det er feil på temperaturføler så vil den ikke få nok bensin når den er kald. Hjelper du til med litt startgass så vil du se om den får nok eller ikke hvis den starter med en gang da.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antok at det var bensinbil ja. Tenkte ikke på at du skulle pumpe med gasspedalen, men spraye startgass i innsuget på den mens du prøver å starte den. Greit å være 2 stk da.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den ha høyeffekts coil??? da kan det være koblet slik at strømmen går en vei (uten om en motstand) når du starter bilen og når nøkkelen står i vanelig ON posisjon går strømmen gjennom motstand..

vis det da blir ett brud i kretsen som går utenom motstanden vil den ikke starte når du prøver å starte den med nøkkelen men den starter med engang du trillstarter den..

 

Er bare ett forslag har nesten ikke noe greie på Primera.

 

Problem nr 2 er sikkert litt dårlig kontakkt til startmotoren.. sjekk joring mellom mottor å karoseri også..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk igjen for innspill! bilen er faktisk på service i morgen. personen bak skranken mente at vi burde prøve å bytte switch-dings (han pratet noe om en fjær og greier). (jeg avslører her at jeg ikke har noe som helst peiling). jeg skal høre med dem når de ringer i morgen vedr det dere skriver for å høre om det kan være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bakstykket på tenningslåsen (den elektriske delen), er muligens årsaken til at starter ikke slår inn. Startvanskene ved kald motor høres mer ut som for lite bensin, som opelduude antyder.

PS. Hjelper ikke å pumpe på gassen, da såfremt du ikke har forgassermotor, noe du ikke har.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

hei igjen. tenkte å oppdatere tråden. jeg mistenker nå sterkt at feilen har ligget i bakstykket på tenningslåsen. I dag morres var det -19 grader ute, og antageligvis har det vært minst over 21 minus i løpet av natten. .. Og bilen startet! Jeg er svært fornøyd nå og håper at problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår