Gå til innhold

Ble stoppet av biltilsynet i dag. Godkjente xenon på bilen min.

Ranger emnet

Mr.X

Anbefalte innlegg

Fikk jo mangellapp å det var jo ventet da jeg trudde nu at alt av lys var ulovelig etter å ha lest her inne på forumet..

Det som står på bilen er 3x1000m med xenon i alle,xenon i nær/fjernlys og kurvelys,diode pærer i park og siltlys.

Fikk på mangellapp mere enn 4 fjernlys på bilen, ulovelige pærer i nærlys, feilfarge på parklys og siltlys..led har jo litt blå farge i seg.

Så tok vekk en 1000m,byttet pære i nærlys,park og skilt. kjørte opp dit å nå er bilen gokjent igjen..

Men er det slik at biltilsynet ikke kan regler og lover som gjeller for lys på biler i norge??

Eller gokjenner dem bare biler som min med ulovelige lys bare for å være snill???

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan forklare hvordan dem gojkente xenon i fjernlys og 1000m på bilen min da dette er halogen lamper??

Å er det noen som kan vise til en lov som sier at dette er ulovelig???

Begynner å lure på om folk sitter å gir ut feil info om hva som er lovelig eller ikke..

Prøvde å finne noe om dette på nett å finner ingen regler/lover som sier dette. ser bare en haug med tøv om at det forandre lysbilde og ting, hvordan lysbilde??? fjernlys har ikke noe lysbilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

Du hadde 5stk? 3 ettermonterte og 2 originalt. Er fjernlysene dine godkjent til xenon, eller er det noe du har kastet inn i ettertid?

Lyktene skal være godkjente, og blir de godkjent med halogen så er de ikke godkjente om du kaster inn et xenon kit i de.

Samma gjelder vel på bilens originale lykter.

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

Dine var litt blåe?

LYS FOR KJENNEMERKE

10. Bil skal ha lykt(er) bak som gir hvitt lys for kjennemerke.

Forsatt litt blåe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde 5stk? 3 ettermonterte og 2 originalt. Er fjernlysene dine godkjent til xenon, eller er det noe du har kastet inn i ettertid?

Lyktene skal være godkjente, og blir de godkjent med halogen så er de ikke godkjente om du kaster inn et xenon kit i de.

Samma gjelder vel på bilens originale lykter.

Dine var litt blåe?

Forsatt litt blåe?

Ja har 3stk 1000m + fjernlys. så måtte ta vekk 1 for å få det gokjent, dette viste jeg. er satt på igjen nå..

Var led pærer i park/skilt lys, den gir ikke helt hvit lys det bilr litt blåfarge som xenon 8000k. ikke gojent da det skal være hvit..

det som dem gokjente var xenon i 1000m som er 8-10år gammle bosh lykter som jeg ikke kan finne noe spesielle merkinger som sier at man an bygge dem om til xenon..

Det blir også for mye lux vis man plusser sammen tallene på glassene til fjernlys og dem men det sa han at dem ikke var så nøye på. Dem brukte å gokjenne 2x1000m på biler..

fjernlysene på bilen er satt i xenon, er noen stylings lykter som ble satt på for ca 6år siden etter påkjørsel av rein. har ikke funnet noe merking uten om det vanelige på dem men ble gokjent med xenon i dem.

Snakket nylig med en kompis som å hadde blitt stoppet han hadde fått mangel lapp på for store pærer i 1000m og fjernlys da han har 100w i dem.

Så man kan jo begynne å lure da dem gokjenner mine 1000m med xenon å ikke hannes med halogen som bare er talgelys i forhold??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan jo begynne å lure da dem gokjenner mine 1000m med xenon å ikke hannes med halogen som bare er talgelys i forhold??

Bilen min ble EU godkjent, på merkeverksted med xenon i nær, fjern og grøftelys :) Alt ettermontert... Så ja, man kan begynne å lure. Spørs helt hvem man møter på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værtfall når det er 2 stk fra biltilsynet kontroløren som skrev mangler og han som gokjente bilen etter på, biltilsynet er vel er det øverste organet når det gjeller dette.

Var jo ett hel... å bytte parlys pærer da jeg har Eagle Eyes på bilen og 8 parklyspærer på vær side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finner forsatt ikke en regel som sier at vis du kjøper deg en halogen 1000m så er det ulovelig å sette inn xenon pære som sa mange her inne påstår..

Alle som har srevet dette i tiligere innlegg kan dere ikke legge fram noe dok på at dette er ulovelig, dere må jo ha tilgang til dette da dere vet med sikkerhet at det er ulovelig.

Har lest i mange tråder på bilforumet hvor folk sier det er ulovelig å slike påstander kan man jo ikke bare komme med p.g.a. en kompis sa det, man må jo kunne dokumentere det..

Vill ha det p.g.a. en kompis jobber på biltilsynet å jeg har lyst å gi det inn skikkelig til han at dem ikke kan jobben sin der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

1. 1. Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):

a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1[del1, del2, del3]), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

1. 2. Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

1. 3. Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.

1. 4. Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

1. 5. Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

1. 6. Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

Står jo her. Bruker du en annen pære enn det som lykta er godkjent med så er den ikke lengre godkjent. Lykta + akuratt den pæra som skal stå i = godkjent (e- merket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man seriøst mangellapp av leddiode som parklys, som har en liten blåligtone i seg? Samme med skiltlys?? Noe jeg har på bilen min. Så da får jeg altså mangellapp får det?

Møter du på feil person på teknisk kontroll så ja, da får du nok en mangellapp c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvem du treffer, noen tar gjerne dette mer høytidelig enn andre. Om det er hvitt lys med blåskjær så lar sikkert de fleste dette gå gjennom, er det derimot rødt, grønt e.l. så er de nok mindre begeistret ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider