Gå til innhold

Bensintankmåler død? Hjelp!

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

I en lengre periode, har tankmåleren min vist "mer enn full" ved full tank (dvs. utenfor måleområdet).

 

I morges, var det null liv i tankmåler eller tempmåler i instrumentpanelet mitt.

 

Jeg kjørte noen hundre meter, sjekket sikringene og fant ut at ene sikringen var røket. Jeg erstattet så denne, men bare temperaturmåleren kom til live.

 

Hvordan finner jeg ut om det er tankmåleren eller instrumentklusteret som er gåent?

kan jeg måle volt fra tankmåler-signalet?

 

ingen forslag er for dumme (med mindre bilen min eksploderer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nettopp fikset målerne på en gammel pontiac, regner med at koblingene er de samme. Hvis måleren gir fullt utslag har den både jord og pluss. Da er det enten noe feil med koblingen til tankmåleren(som er varierende styrke jord) eller selve måleren som har satt seg fast e.l. Tankmålersignalet er full jord ved tom tank og ingen jord ved full tank(tror jeg), hvis du skal måle. Du måler da mot positiv. Du kan jo også sjekke om nåla på måleren gir utslag ved å legge full jord på signalet. Da skal i teorien måleren vise tom tank.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har den gamle typen speedo?

Veit du om du har vdo eller Yaezu? Signalet til tankmåleren kommer i en av de 2 ledningene som er separate, altså ikke i noen av de halvmåneformede kontaktene..

 

Litt kjipt å ha så stor kasse baki der hvis du må bytte tankmåleren :D

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt å ha så stor kasse baki der hvis du må bytte tankmåleren

 

Får skru tanken ned fra undersiden av bilen 4-6 skruver tror jeg:D

 

- Sjekk om det er dårlig kontakt på ledning som står på måleren utenpå tanken.

 

- Vist du tar ut måleren kan du måle den med et voltmeter om det er brudd på selve tankmåleren..:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et VDO instrumentkluster her, så jeg skal ture ut i bilen og måle OHM på ledningen til tankmåler, samt prøve å koble på vdo tankmåleren.

 

jeg poster tilbake med mitt resultat (om jeg fikk et).

 

fikk høre at om jeg måler uendelig med ohm på tankmåler signalet, er det tankmåleren eller ledningen til tankmåleren som er gåen.

 

om jeg får en ohm, er det mest sannsynlig clusteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

 

Får skru tanken ned fra undersiden av bilen 4-6 skruver tror jeg:D

 

- Sjekk om det er dårlig kontakt på ledning som står på måleren utenpå tanken.

 

- Vist du tar ut måleren kan du måle den med et voltmeter om det er brudd på selve tankmåleren..:rolleyes:

 

det der kan jeg kanskje gjøre i morgen, da trenger jeg bukk!

jeg får demontere speedometeret i dag og måle ohm fra ledningen på speedometeret (visstnok grå ledning).

 

jeg håper det er clusteret som er ødelagt, da jeg har reserve her :p

 

volvohuggeren sa han skal ha 400kr for en tankmåler, no way hosè :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

du har den gamle typen speedo?

Veit du om du har vdo eller Yaezu? Signalet til tankmåleren kommer i en av de 2 ledningene som er separate, altså ikke i noen av de halvmåneformede kontaktene..

 

Litt kjipt å ha så stor kasse baki der hvis du må bytte tankmåleren :D

 

jeg har ingen seperate (utenom turteller).

det er en rund plugg og en halvmåne med 5 kontakter.

jeg rtor det er den gråe på den halvmånen *lete mer etter haynes boken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vdo, der er det 2 separate, og de er + og - til tankmåleren hvis jeg ikke er helt på jordet...

Men speedometeret mitt er yaezu da.. Måtte trikse litt da jeg lagde hvite skiver..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Jeg har vdo, der er det 2 separate, og de er + og - til tankmåleren hvis jeg ikke er helt på jordet...

Men speedometeret mitt er yaezu da.. Måtte trikse litt da jeg lagde hvite skiver..

 

Jeg har et VDO instrument også ja, men det passer ikke i min 240 med yakuza speedometer (1980' 242 DL).

speedometervaieren er også anderledes på festet.

 

Min halvmåne kontakt har 5 kontakter, mens VDO'en har bare fire.

Min tankmåler er vel den gråe ledningen på havlmånen, tror jeg.

 

har letet i haynes boken titalls ganger, men har ikke klart å finne noe om tankmåler (sikkert bare jeg som overser pga jeg er stresset).

 

Jeg tok å målte OHM fra den gråe ledningen til jord og fikk ikke noe ohm.

 

Det skal være en "Konverter" fra 12v til 5v på speedo (metallboks på 3x1cm), men den henger ikke på speedometeret mitt.

 

Jeg er usikker på hvor den "konverteren" er, men jeg kunne likt å målt på den!

Jeg skal prøve å jorde tankmåler-instrumentet nå, for å sjekke om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmf...

 

jeg kortsluttet jorden på baksiden av instrumentpanelet og det var desverre ikke "sourcen" til feilen.

Jeg får vel prøve å dra ut subkassen min :( en drittjobb!!

så skal jeg måle tankmåleren og ledningen frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Jeg har en tankmåler instrument til deg vis du er indressert...

 

jeg kortsluttet jo jorden og fant ut at feilen ikek lå i instrumentet (kortsluttning får den til å vise full tank, noe den gjorde).

 

Så målte jeg ohm mellom jorden til instrumentpanelet og tankmåleren.

 

jeg fant ut etterpå at jeg kanskje bare måtte ta ut subben og måle i bagasjen.

 

Jeg og broren min stresset for å vri subben ut (ingen klarering noen veier), skrudde av div kabler, etc.

 

så skrudde jeg av dekselet over tanken.

skulle til å måle, så merket jeg at den ledningen ikke var koblet i noe :p

 

jeg fant en plugg på venstre side med to ledige hannkjønn kontakter, jeg koblet den inn på den grå og vips! nå virket det igjen.

 

problemet var altså bare ledningen som hadde blitt dradd ut, mens jeg byttet til sommerdekk i går. kom sikkert borti ledningen med jekken elns.

 

ps. vet noen hva den andre pluggen er til? bensinpumpe kanskje?

 

det så også ut som tanken min har inngang til retur? eller er det en slags lufting?

lufting har man vel i påfyllings-røret?

 

det hang en liten slangebit på den, som var kuttet.

 

takk for svarene folkens!

ps. jeg sjekket ikke bagasjen først, siden min 290 liter kasse på 105x90cm er "litt" vanskelig å ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg benyttet også anledningen til å fikse opp i div andre ting:

* lakket innstegningslist på nytt (var litt matt på siden)

* forbedret noen strømkontakter

* lakket listen ved bakfanger (gummi)

* lakket side-bak listen (glt)

* lakket skjermlist fremme høyre (glt)

* lakket kanal

* lakket reservehjulsbrønn utvendig, samt tok rustbeskyttelsesgrunner innvendig.

* tok lyddempingsmatriale på det dekselet over eksospotten bak

* tok lyddempingsmatriale inni begge bakskjermene

 

lister og slikt lakket jeg med biltema sin vinylspray (heter vel støtfanger-lakk elns), ikke bruk vanlig lakk!! da sprekker bare lakken.

 

listene ser nye ut etterpå :) husk å rengjøre NØYE, det er en drittjobb ja.. du må spraye over i 2 lag minst..

 

Om det er fint vær i morgen også, så lakker jeg kanskje caliperene mine røde med rød motorplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det så også ut som tanken min har inngang til retur? eller er det en slags lufting?

lufting har man vel i påfyllings-røret?

 

 

 

Injection kjører flyt konstant derfor må de ha retur, sånn at det skal være sirkulasjon og flyt hele tiden. og de gidder vel da sikkert ikke lage 2 typer tanker så der har du svaret :)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår