Aalsen Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 (endret) Nettopp fått meg en 740 :D Det står i instruksjonsboka at syntetiske og delsyntetiske oljer kan brukes om de oppfyller API-kravene. Dette står i instr. boka: "Oljekvalitet: Enligt API längst SF*. Alt. CCMC klass G2/G3. *Oljor med beteckningen SF/CC och SF/CD uppfyllar detta krav." På biltema's halvsyntetiske olje står det Oppfyller følgende spesifikasjoner: API SL/CF, ACEA A3/B3. Er den da godkjent av Volvo for denne motoren? -Jeg mener den kjører på halvsyntetisk 10W-40 olje nå, så tenkte at det kanskje er best for den gamle motoren og fortsette med det, bare bytte til 5W-40 halvsyntetisk i stedet..? (blir over -20 her om vinteren) Men så har jeg en nesten full 4l dunk med syntetisk Effekt Motorolje 5W-40 fra Europris stående med spesifikasjoner: "API SM/CF, SJ, CD, ACEA A3/B3/B4-04. VW 502.00/505.00 (1-97) MB 229.1/229.3 Porche Approved. Inneholder: Petroelum destillater (solventavvoksende tunge parafinske)" Oppfyller denne kravene? Produsentene skal gjøre dette så j....ig vanskelig! Jeg vil bare fylle riktig olje så motoren går 500k til! Endret November 18, 2012 av Aalsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Smøremessig har nok din motor det best med en god gammeldags mineralsk olje, slik som API SF. Dette sliter du med å få tak i idag, fortsett derfor med delsyntetisk fra Biltema du. Den duger nok like bra som mange andre. De selger mye bra olje på Europris, men ville ikke brukt Europris sin olje (Effekt). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet November 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Da fortsetter jeg med delsyntetisk :) Har lest meg grønn angående oljer i dag, og det er et tema likt koranen; Det tolkes gjerne forskjellig. Det viktigste er vel å overholde intervallene for skift. Da har det lite å si hva slags produsent man velger, så lenge man velger riktig viskositet. Uansett vil ikke jeg velge dritt til en motor som skal gå myye lenger, så Effekt holder jeg meg derfor unna. Nei, har lest dårlige erfaringer med Effekt olja på gamle motorer. Selv brukte jeg den på Passaten jeg hadde før fra 00, og det gikk uten problemer, men den olja var godkjent for den modellen jeg hadde :p For en 95 mod golf kom ventiltikk og skrangling etc. med Effektoljen :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Velger man olje fra anerkjent produsent og skifter ofte nok så går det noenlunde bra. Cluet med dagens oljer er at de inneholder alt for lite av de aktive smøremidlene, altså det som smører mellom belastede glidende flater (sink og fosfor). De stoffene bryter ned katalysatoren dersom motoren bruker olje, innholdet av dette er derfor sterkt redusert. En god gammeldags motor bør ha minst 1500 ppm sink/fosfor, dagens LL-oljer har ca 600 ppm ;) Så ja, en mineralsk olje er det beste, gjerne en for dieselmotor, samt å skifte ofte - gjerne hver 5000 km. Men det er nå min mening, kjører selv kun på Pennzoil mineralsk racingolje (1950 ppm) og skifter minst hver 5000 km. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet November 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Aha. Har Mineral/delsyntetiske oljer mer sink og fosfor i seg enn syntetisk? (fordi sink og fosfor kommer fra råolje?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Jevnt over ja, men ikke alltid, og det kommer ikke fra råoljen ;) Sink og fosfor brytes ned etter hvert, er derfor bedre å bruke mineralsk olje og bytte oftere. Motoren har det bedre og prismessig går det ut på ett siden mineralsk olje er en del billigere :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet November 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Er litt skeptisk til mineralolje :p Hørt at den har lettere for å kokse og tette oljekanaler, og den mister egenskapene sine raskere enn syntetiske oljer :o Og tror ikke jeg orker å bytte olje "hele tiden". Intervallene er på 10.000km, og jeg skifter deretter så da er det kanskje best med delsyntetisk? :) Det beste av begge verdener, hehe :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Byttes mineralsk olje oftere så vil ikke den gi mer koksdannelse enn syntetisk. Ei heller mister den egenskapene raskere hva smøreevne angår, dog forsvinner sink fosfor fortere i alle oljer enn i LL-oljer, men hva hjelper det når LL-oljer har alt for lite allerede når ny ;) Men ja, kjører du på delsyntetisk så gjør du ikke noe galt, om det er det beste fra begge verdener får bli en annen sak ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet November 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Byttes mineralsk olje oftere så vil ikke den gi mer koksdannelse enn syntetisk. Ei heller mister den egenskapene raskere hva smøreevne angår, dog forsvinner sink fosfor fortere i alle oljer enn i LL-oljer, men hva hjelper det når LL-oljer har alt for lite allerede når ny ;) Men ja, kjører du på delsyntetisk så gjør du ikke noe galt, om det er det beste fra begge verdener får bli en annen sak ;) Hehe :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.