Gå til innhold

Alle pærene i front rykter samtidig (H1)

Ranger emnet


smorbukk

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde en rask service på bilen i helgen, der jeg la merke til at ingen av frontpærene virket (H1).

Jeg kjøpte nye pærer (4 stk), byttet dem ut, og alt virket helt fint.

 

Kjørte vel 180 kilometer - parkerte bilen over natten, og alt var fint.

Våknet i dag morges, skulle kjøre til jobb: alle lysene var døde igjen.

 

Hva kan være årsaken til at alle pærene ryker samtidig? Jeg kjøpte også dyre Osram pærer, så bør ikke ha noe med dem å gjøre.

Jeg tipper at releet har tatt kvelden, så vurderer om jeg skal kjøre nå mens det fremdeles er lyst ute å kjøpe nytt.

 

Noen som har opplevd dette før?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet de pærene på testbenken?

Hvor mange volt har du på sokkelen på pæra da du har 3000RPM på motoren f.eks?

 

Kan også være at pærene får for mye strøm, og derfor blir de ødelagte

 

 

Hei!

 

Jeg har ikke fått målt ennå, da jeg fant ut av det på vei til jobb i dag morges.

Snakket dog med Møller, og siden dette er en tyskimportert bil, er det bryter på alle lys. Derfor er det ingen releer, men sikringer.

 

Har nå kjøpt nye H1 pærer som skal monteres. Være ekstra nøye med at ikke de blir tatt på (glasset)..

Det blir nok til at jeg kjøper 2 stk Xenonkit til frontlyktene, slik at kun styringen brukes fra de gamle pærene.

 

Mindre jobb - bedre resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenheten bruker vel "strøm" som et samleuttrykk for både strøm, spenning, og effekt.

 

Du har nok litt (en del) rett i det ja, til min store fortvilelse, siden det er vidt forskjellige benevnelser ;) Og de færreste vet forskjell på stikkontakt og støpsel ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, beklager at jeg sa noe

 

Hmm, om du tolket det som kritikk så sier jeg unnskyld, var ikke ment som det. Det jeg prøvde si er at strømtrekket til en fungerende komponent ikke kan bli for stort, såfremt tilført spenning er innenfor toleranse.

 

Du skrev volt i innlegget så antar du mente spenning? :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for en update her! Jeg fikk montert xenonsettet, og alt virker tilsynelatende bra. Slår på lys, og tester alt som testes kan. Men det jeg ikke testet, var om lysene virka med motoren gående. Så fort jeg starter motoren, slår lysene seg av. Slår jeg av motoren og kun lys, så virker det utmerket. Jeg har jordet ballastene direkte opp til - på batteriet. Kan dette være feilen? Bør jeg jorde ned i karosseriet, eller den gamle jordingen? Evt hvorfor bør jeg ikke bruke - på batteriet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jorder til karosseri eller til minus på batteri utgjør det samme, dog vil du få mer spenningsfall om du henter minus fra batteri grunnet lenger ledning. Du kan derfor, med fordel, jorde til karosseri.

 

Motstanden i ledningen er (0.0175 * lengden på ledningen) : areal i mm2. (svaret blir antall ohm)

Spenningsfallet over ledningen er motstanden i ledningen * strøm. (svaret blir i volt)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har montert xenon i hovedlampene mine, og alt virker tilsynelatende bra. Slår på lys, og tester alt som testes kan. Men det jeg ikke testet, var om lysene virka med motoren gående. Så fort jeg starter motoren, slår lysene seg av.

 

Slår jeg av motoren og kun lys, så virker det utmerket. Jeg har jordet ballastene direkte opp til - på batteriet.

 

Står på en tyskimportert Audi A6 (C4) 1996 mod, så her må man vri på bryteren for at lysene skal fungere :-)

 

 

Noen tips om hva som kan være årsaken? Rart at alt fungerer fint når ikke motoren går, men så fort motoren starter, så stopper det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantes ikke CAN-BUS på biler fra 90-tallet.

Siden lysene ikke vil på når motor går så har du koplet noe feil.

 

BTW. Slo sammen trådene dine da den nye bare er en fortsettelse på den gamle.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kun laderegulatoren, trenger mest sannsynlig ikke bytte dynamoen. Regulatoen fås kjøpt på de fleste bilverksteder og bilrekvisita, samt Møller og Bosch-verksteder. Finnes i to typer, en som er skrudd på bakkant av dynamo og en som er montert under dekselet bak dynamoen. På bildet under ser du førstnevnte type.

 

Dynamo100C4.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår