Gå til innhold

Oppgradere din dynamo i vw? Et lite tips

Ranger emnet

Mondeo V6

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid, leita rundt etter en dynamo på rundt 200 Amp til Sharan 03. Noe som viste seg å være en dyr fornøyelse vist jeg skulle spesial bestilt en ny.

Så skal i kveld prøve følgende. Vw Crafter har en dynamo org på 190 Amp. Dro på høggern og sjekka den mot en orginal dynamo til sharanen. Alt er 99 % likt. Eneste forskjell er festet til + kabelen og at den er større.

Prisen på høggern var 1200.- for en dynamo fra en 09 modell. . Ser at disse dynamoene varierer i pris på høggern fra 1200 - 2500. Og ny koster den nesten 7 laken.

Så en billig oppgradering på strømsiden vist den passe Kommer med en update senere i kveld, når jeg får tilgang til verksted og røsket ut den gamle. Dynamoen jeg har pr i dag er fra Golf 120 Amp. 1 Mnd gammel. Men står jeg på tomgang og drar på volumet så går ladespenningen sakte men sikkert nedover. Må ruse for å holde den stabil.

Håpet er nå å slippe det problemet. Dynamo fra Passat,caravelle, transporter etc passer i 1.9 Tdi sharan. Har funnet ut at festene er identiske på de forskjellig vw merkene. Eneste forskjell er løpehjulet der reima skal gå. Men den tar du eventuelt fra Dynamoen du har i din bil eller kjøper en ny.

Håper dette tipset virker interesant :-)

Dynamo fra Crafter, passet den ? Ja nesten som hånd i hanske :-)

Måtte gjøre en liten modifikasjon. og det var å slipe av noen mm på rillene til Crafter dynamoen. Var en del større så ble litt trangt. Se bildene en enkel operasjon..

Så sliper vi bittelittegranne

Dynamo1.jpg

Så sjekker vi om det passer, og det gjorde det så bare å feste boltene.

dynamo2.jpg

Og absolutt ingen speningsfall ved ekstrem basstest så veldig fornøyd. Neste er oppgradering av kabler i motor rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider