Gokky Skrevet November 20, 2012 Rapporter Share Skrevet November 20, 2012 skal bytte veiv tetning på ein fiesta, 1,3 zetec 16v :wonder: noen som har teknisk info ang register bytte?(innstillinger, stramming, låsing, posisjoner osv.) er hydraulisk strammer på reg.reim. hvordan få av-justere denne på best muligmåte uten spesialverktøy? legg gjerne med bilder/1-2-3 guide osv hvis mulig av reg-reim skifte. takk på forhånd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 20, 2012 Rapporter Share Skrevet November 20, 2012 1,25 da, 1,3 er støtstangmotor. Du må nesten ha låseverktøy da hjulene både på kam og veiv kun er klemt fast. Altså ingen kiler Ta av toppdeksel, dynamo, motorfeste, dynamoreim og alt annet som er i veien. Vri motor til sporet i bakkant på kammene flukter med topplokk. Legg et 5 mm flatjern inn i sporet, slik at kammene låses. Løsne kamdrev (kammene må holdes igjen på sekskant mellom syl 1 og 2 ellers knekker de) Vri motor ca en halv runde MOT rotasjonsretning. Skru ut svinghjulsføler. Bruk en 8 mm bolt eller lignende i hullet og sørg for at den treffer et hull i svinghjulet. Så kan du løsne senterbolt på veiv. Sitter hardt, husker ikke moment. Så er det bare å demontere reimhjul og deksel, ta av reim og registerdrev. Bytt tetning Strammeren demonterer du, og setter den i skrustikka. Press den sammen og sett en tynn borr i hullet slik at strammeren låses sammentrykket. Gjenmonter Så monterer du registerdrev, reim, nedre deksel og reimskive. Du MÅ ha ny senterbolt, trekk til det du klarer med en latmannsarm. Mener det er 45NM + 90 grader= hardt Ta ut bolt fra svinghjulet, fjern en bolt i blokka innenfor/ved høyre indre drivledd. Sett inn en låsedor her. Ta ut tennplugg nr 1, sett en lang skrutrekker el l. mot stempelet bare for å være sikker. Vri motor MED rotasjonsretning, kontroller at stempel nr1 går mot øvre dødpunkt, til den stopper mot låsedoren. Kontroller at stempel 1 er på topp. Ta ut bor fra strammer, trekk til kamdrev med riktig moment. 6 NM hvis jeg husker rett. Så er det bare å fjerne låsinger og montere resten Men du må ha låseverktøy. Får sett hos Biltema for 500,- Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.