Gå til innhold

Trenger hjelp til nytt anlegg i BMW 316i Business, 2004 modell

Ranger emnet

Skillezzz

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en BMW 316i Business, 2004 modell og er da lysten på å skaffe meg et nokså bra anlegg. Problemet er at jeg er ganske blank når det gjelder lyd i bil. Det jeg tenkte på var å bytte ut den orginale cd-spilleren og kjøpe en hovedenhet som jeg burker som forsterker til de originale høytalerene som er i bilen fra før. Eller burde jeg sette inn nye høytalere også?? Så tenkte jeg å kjøpe en forsterker og en sub.

Synes denne så ut som en ganske bra forsterker i forhold til pris: SoundMagus SC2000.1 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning Men vet ikke hvilken sub jeg skal velge til den. 2x12, eller 1x15?? Jeg er som sagt ganske blank...

Noen som har bra peiling som har lyst til å lage en pakke til meg? gjerne bygge rundt denne forsterkeren, hvis den er bra :) budsjett på opptil 10,000.

På forhånd takk! :)

Endret av Skillezzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren er bra i forhold til prisen. Hvordan ser orginalspilleren din ut?

Jeg ville kjøpt 2 slike: Digital Designs DD512 12'' - Autodesign AS

Du burde bytte fronthøyttalerene, og kjøre separat forsterker på dem. Er det E46 du har? I så fall så kan du kjøpe et par slike: BMW 3-serie E46, hyttaleroverganger - www.TransMedia.no Så du får plass til et par sånne: Gladen SQX 165 FL - Autodesign AS også bruker du en slik forsterker på dem: dynaBel BF0802 - 2x80W - Autodesign AS

Dette oppsettet burde lage bra med liv i bilen din, og skulle du trenge hjelp til noe, så bor ikke jeg så langt unna Tønsberg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren er bra i forhold til prisen. Hvordan ser orginalspilleren din ut?

Jeg ville kjøpt 2 slike: Digital Designs DD512 12'' - Autodesign AS

Du burde bytte fronthøyttalerene, og kjøre separat forsterker på dem. Er det E46 du har? I så fall så kan du kjøpe et par slike: BMW 3-serie E46, hyttaleroverganger - www.TransMedia.no Så du får plass til et par sånne: Gladen SQX 165 FL - Autodesign AS også bruker du en slik forsterker på dem: dynaBel BF0802 - 2x80W - Autodesign AS

Dette oppsettet burde lage bra med liv i bilen din, og skulle du trenge hjelp til noe, så bor ikke jeg så langt unna Tønsberg ;)

Takk for raskt svar! Har ikke bilde av den akkurat nå, men hvis du søker på google finner du den. Sitter på tlf, på jobb... E 46 Ja :-) ser ut som en veldig bra pakke. Eneste jeg lurte på var om du vet om noen fronthøyttalere som er litt rimeligere? Eller bør jeg absolutt gå for disse? Jeg bor i Andebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det og... Også lurte jeg på dette med lydfilter/lyddemping eller hva det heter. For å stoppe skrangling og virbrasjoner :P Trenger man dette kun når det er snakk om veldig hefitge anlegg? eller burde jeg bruke det også til denne pakka som du har satt sammen? evt hvor jeg skal bruke og ikke.

Har du noe erfaring med disse?? http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/ground-zero-gzrc-165fx-slim

Og lønner det seg å bygge basskasse selv? eller burde jeg kjøpe en ferdigkasse?

Stemmer sikkert det. Den ser ihvertfall slik ut :) [ATTACH]35028[/ATTACH]

post-74687-13804854668197_thumb.jpg

Endret av Skillezzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg for å gå for http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/soundmagus-sc20001-p685780/, 2 stk http://autodesign.g5.nsn.no/subwoofere/8-10-12-15-18/12-subwoofer/digital-designs-dd512-12 med http://autodesign.g5.nsn.no/subwoofere/basskasser/tomkasser/dynabel-bassrefleks-kabinett-2x12 og en http://autodesign.g5.nsn.no/spillere/1-din/pioneer-deh-x6500dab-dab-cd-tuner i første omgang. Kommer nok til å følge stort sett resten av opsettet når penger kommer på konto. Det jeg lurte på nå er om du kunne vært så snill å laget en pakke på alt av koblinger, ledninger, batteri? og alt som trengs for å få anlegget opp å gå. Jeg er som sagt helt fersk så har ikke peil på hva som trengs...

Denne burde vel gjøre susen for å få inn spilleren http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/1453_1163_1203/products_id/5006

Endret av Skillezzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er sikker på at SoundMagus SC2000.1 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning passer sammen med 2 stk Digital Designs DD512 12'' - Autodesign AS?? :P Jeg skjønner fint lite av ohm og de greiene der... Det står at subben leveres i 2x4 ohm, hva betyr det? Jeg vet at ohm har med motstand å gjøre, men thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suben har 2 spoler på 4 ohm kvar.

Du kan parallellkoble dei og få 2 ohm.

Du kan seriekoble dei og få 8 ohm

Siden du har 2 høgtalere kan du:

Parallellkoble dei og få 1 ohm. Seriekoble og få 4 ohm. (parallellkobla spoler)

Parallellkoble dei og få 4 ohm. Seriekoble dei og få 16 ohm. (seriekobla spoler)

So du må finne ein forsterker som er skikkelig kraftig i 4 ohm, eller ein forsterker som takler 1 ohm og gir den effekten som høgtalerene vil ha når det spilles høgt.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er sikker på at SoundMagus SC2000.1 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning passer sammen med 2 stk Digital Designs DD512 12'' - Autodesign AS?? :P Jeg skjønner fint lite av ohm og de greiene der... Det står at subben leveres i 2x4 ohm, hva betyr det? Jeg vet at ohm har med motstand å gjøre, men thats it.

Ja, den vil dra de subene greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere prøvd SoundMagus forsterere eller zachry ????

SoundMagus SC2000.1 er en forsterker til rundt 1600kr med oppgitt RMS på 1800w i 1ohm.

en fra byen her var å spurte meg om hjelp etter han hadde kjøpt en slik forsterker da det ble så dårlig lyd å den skulle jo være mye råere enn dynaBel forsterkeren han hadde solgt

men dynabel spilte mye bedre på 2xkicker subber i stereo 4ohm. den han hadde hatt var en dynabel på 2x(100-150w) å det sier jo litt..

Mener den er ikke verd over 1000 kr å vill aldri kunne anbefale den til noen.

Så var jo problemet å forklare hvordan en forsterker på litt over 2x100 w driver subbene bedre enn en 1100w mono i 2ohm..

Kunne jo ikke ta den at dyrere er bedre kvalitet da begge vel lå/ligger under 2000.- i pris. Å har ikke selv noen god erfaring med dynabel så mener det er en ok forsterker i forhold til pris men ikke noe mere. Å han som hadde kjøpt det var ikke akurat smart. men fikk han nu til å sende den i retur. Å da klarte han å bestille zachry forstereren samme dritten..

Kan nesten ikke tru at æ sier det her men hadde heller gått for en dynaBel BF4501 som vel ligger på rundt 3000.- en forsterker er noe man kan ha og bruke i mange år så er man lur så kjøper man noe bra med en gang så slipper man å bytte ut etter vært som man vill ha mere. har du lite penger å ikke får rå til alt så dropp en sub eller kjøp frontsette litt senere å bare del bort dem laveste frikvensene til orginal høytalerene til å begynne med..

Kjøpte selv en del dritt i starten da jeg fikk bil, var jo ikke akurat det beste utvalget den gangen men skulle jo ikke bruke så mye penger så sparte meg vel fattig etter vært som man fant ut at om det står 2500watt på en forsterker kan den slite med å drive 2x15" Cerwin Vega...kjøpte sikkert 6-7 forsterkere det første året da man ikke var fornøyd..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver mye rart du ikke har peiling på du Mr.X.... Og testene dine kan man bare se bort ifra. Den soundmagusen som skal gi 2000w ved 1ohm, gir ca 1200w rms målt med skikkelig testutstyr, så at den er verdt 1400kr er det liten tvil om. Hvis dine ører mener at en dynabel bf1502 gir bedre trykk enn det man får med den soundmagusen, så er noe veldig galt. Nå er det vel heller ingen som har sagt at soundmagus noen gang har vært BRA saker, men de gir en grei effekt for lite penger.

Når det gjelder zachry forsterkeren til rett under 2 lapper, så leverer den nesten det den er oppgitt til, og det er det ingen som kan konkurrere mot i den prisklassen. Både soundmagus og zachry er mye bedre enn feks boss og fence, og en fint alternativ for de som ikke har penger til å kjøpe kvalitet.

Det pleier å gjennspeile seg i prisen hva som er bra og hva som er mindre bra, og det er selvfølgelig en grunn til det. Men dette kan gå andre veien i noen tilfeller også, som feks med Rockford, de har svindyre forsterkere som ikke holder mål i det hele tatt.... i forhold til prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal si meg enig i at rockford i norge er veldig dyrt i forhold til hva man får for pengene..

Var som fan at soundmagusen er såpass bra da jeg nylig overtalte en kompis til å ikke kjøpe den å fikk han til å kjøpe dynaBel BF4501 som er en god del dyrere med samme effekt.. håper ikke han finner ut at han har kastet bort 1500.- på bare ett annet utsene...

Men zachry har jeg hatt 6 subber fra og 2 forsterkere å det kommer aldri mere i min bil.

Vis du leser mine innlegg så vil du se at jeg aldri sier at ett merke er noe bedre enn andre, kan fåreslå noe annet men da p.g.a. at det er bedre å heller legge litt mere penger å få noe med bedre kvalitet noe jeg vel ikke burde ha gjort her da jeg mente at dynaBel BF4501 var ett bedre alternativ. den skal jeg stå for at jeg kansje har tatt feil. Har hatt en dynabel selv i bilen å syntes den var ok men ikke noe mere. For å si det på en enkel måte den står ikke i min bil lengere å kommer nok ikke noen ny inn heller.

Å vis jeg skulle anbefale en forsterker til 1000-2000kr måtte det vel ha vært SPL GLA1-4500D. Har ikke hatt den selv men kjenner 2stk som har hatt den å var overasket over den..

Men skulle jeg selv kjøpt billige og bra forsterere blir det nok Soundstream, dette er etter min mening noe av det beste av forsterere jeg har hatt i bilen i forhold til pris.. Kansje en litt dum påstand å komme med da jeg har vært sponset av dem før å dette vil sikert ende med at man er kjøpt å betalt for å si det..

Men det er fatisk det eneste merke jeg har kjøpt etter endt avtale..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det 6 dager siden jeg bestilte og Forsterkeren har visst satt seg fast i tollen... Autodesign har jeg ikke hørt noe fra :P Etter en ny sjekk, viser det seg at jeg må forhåndsbetale til autodesign, så kanskje ikke så rart jeg ikke har hørt noe :) Synes det var litt rart da, i og med at jeg skal hente varene der...

Men jeg fant en side som viser hvordan jeg skal bytte spilleren, og jeg la merke til at jeg kanskje trenger fler koblinger?? :How to change your head unit on your E46

Hva er de forskjellige koblingene og hvem må jeg ha??

Endret av Skillezzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider