Gå til innhold

vw passat 1.9 tdi 131 hk hvilken type motorolje skal jeg bruke? hjeelp haster!!

Ranger emnet

tyrkia007

Anbefalte innlegg

hjalp ikke det gitt. trenger hjelp! kan jeg bruke longlife. 5/40? skjer det noe om jeg blander med den som er i motoren? vet ikke hva slags olje det har blitt benyttet fra før av

Gjerne enklere om du fra starten hadde opplyst hva du lurte på, og ingen kan vite hvilken olje du har på din motor ;)

Ja, du kan bruke LL-olje, men aldri kjør mer enn 10' km mellom hvert oljeskift. Og ja, du kan bruke viskositet 5W-40. Generelt sett bør aldri oljer blandes, etterfyll med det samme som er på fra før. På den annen side, ingenting er verre enn ikke olje, så om å blande er siste utvei så gjør man det. Dog bør olje og filter byttes ved første anledning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man burde kjøre mellom oljeskiftene har jo litt med hvordan bilen brukes. Selv bruker jeg å skifte vær 10k når det så og si bare er bykjøring men nå som jeg har 7mil vær vei til jobb skifter jeg på 15k.

Bruker bare mobil 1 olje men det er ikke for at jeg trur den er noe bedre enn andre men for at den er mye billigere i finnland enn andre oljer.

Skulle jo tru det er greit å kjøre 30 på oljeskift siden intervall er satt til den, men det er noe jeg trenger noen år til med overbevising før jeg trur på at det er greit..

Haddde man kjørt lange srekninger vær gang man brukte bilen og bare litt bykjøring kunne jeg kansje gått med på det.

Men vet jo fra når jeg jobbet på opel en gang i tiden at hadde folk kjørt over 60k på regreim skifte å den røyk ble der vanskelig med garanti for det om det sto intervall på 120 i servishefte.

Det opel i tyskland hadde lagt til grund at det ikke var garanti var klima og at med den kjøringen som folk mest gjore her i norge var små kjøring så da skulle dem gått etter service under ekstreme forhold..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider