Gå til innhold

Litt om Eu-kontroll

Ranger emnet


Mr.X

Anbefalte innlegg

bilindustrien driver rett å slett svindler folk og folket vet ikke bedre å klager aldri..

 

På mesteparten av verksteder rundt om får mekanierene beskje om å finne mest mulig feil på bilen på eu-kontroll og da etter helt andre premisser enn det som står i manualen for eu-kon. Vis det er antydning til slakke så meres det av og er dem usikker så setter dem det opp bare for å være sikker på at dem ikke får høre at dem har oversett dette..

Jobbet en del med dette før å det er helt utrolig hvor mye folk som blir svindlet på dette..

 

Det jeg vill råde alle til å gjøre er at har bilen vært på eu-kontroll å du mener du har fått mangler så kontroller/sjekk om dette stemmer. Har du ikke kunskap selv om det så er det sikkert noen man vet om som kan sjekke dette for deg.

Viser det seg at det er mangler som ikke burde være der klag på dette. Biltilsynet er det øverste organ så ta kontakt med dem å få dem til å sjekke om det er gjort feil på kontrollen.

Vis det viser seg at det er feil som ikke bure vært vill dem fjerne dem og gi verkstedet en advarsel..

 

Et verksted kan ikke overprøve ett annet sin eu-kontroll da dem ikke har myndighet til dette kun biltilsynet kan, å har du fått mangler fra noen vill ikke ett verksted gokjenne dette for det om det er i orden uten at det er gjort noe p.g.a. loven og faren for å miste retten til eu-kontroller.

MEN det er ett smutthull der.

Dem kan ta en ny eu-kontroll som vill da bli gjellende. Ikke så mange vet om dette for det om det står i reglene for eu-kontroll..

 

Det værste tilfelle jeg var bortig var en som hadde fått mangler på bilen å en pris på 45.000 for å reparere den.(rundt bilens verdi)

Han synes dette ble for mye å kom for å be om råd om det var mulig å selge en bil med så mye feil og hva den var verd..

Tok inn bilen å så på den å begynte å lure på hvordan bil det var kontroløren hadde hatt inne på eu-kontroll for det kunne ikke ha vert den jeg så på.. Var ett endeledd og en bærekule som var reele mangler. Så ringte biltilsynet å dem sendte en mann å han var enig å ordnet med ny mangel lapp med det på. 3.800kr fattigere ble mannen etter på men da hadde han en gokjent bil..

 

Noe som også noen versteder kan finne på er å påstå at dem har gitt kjøreforbud på bilen da den er for trafikkfarlig. Hvorfor den gjør dette kan man jo lure på, er kansje for å skremme folk så dem ikke tenker å bare vill få fikset bilen.

Å du kan jo ikke ta bilen til en annen plass da den har kjøreforbud så dem må jo fikse den får du får den derfra..

 

Igjen bare bullshit, ett verksted har ikke myndighet til dette, kun biltilsynet har..

Det verstedet kan gjøre er å kontakte biltilsynet å få dem til å ta en vurdering så kan dem gi kjøreforbud..

Får du denne beskjen å du vill ta bilen til en annen plass ring biltilsynet å hør om det er noe kjøre forbud noe det ikke er i 99% av tilfellene å da er det bare å kjøre..

 

Når det gjeller kjøreforbud er det vel politi,toll og biltilsyn som har myndighet..

 

Her kan man lese om rustskader og hva som er mangel og ikke. http://www.vegvesen.no/_attachment/62140/binary/15606

 

kontrollveiledning http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20090513-0591-01-02.pdf

 

Der ser man at mange ganger er det satt 1 feil med 2 i parantes det betyr jo at normalt skal det gis 1 på mangellappen i ekstreme tilfeller 2..

 

Som eks. eksos frampotte er ett lite hull i hva velger verstedet???

1er feil går i gjenom med den eller 2er feil må byttes før gokjenning å da tjent mye penger..

 

Dilemma blir vis du spør deg selv samme spørsmål. det er jo feil på den å du vill tjene masse penger på å skifte den hva ville du gjort..

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilindustrien driver rett å slett svindler folk og folket vet ikke bedre å klager aldri..

 

På mesteparten av verksteder rundt om får mekanierene beskje om å finne mest mulig feil på bilen på eu-kontroll og da etter helt andre premisser enn det som står i manualen for eu-kon. Vis det er antydning til slakke så meres det av og er dem usikker så setter dem det opp bare for å være sikker på at dem ikke får høre at dem har oversett dette..

Jobbet en del med dette før å det er helt utrolig hvor mye folk som blir svindlet på dette..

 

Merkelige greier. Har jobba 17 år på verksted, har ALDRI fått den beskjeden, og har heller ALDRI hørt om noen andre mekanikere som har fått det.

Ærlig talt, dette er bare en vandrerhistorie, det er ikke slik det fungerer

 

 

Et verksted kan ikke overprøve ett annet sin eu-kontroll da dem ikke har myndighet til dette kun biltilsynet kan, å har du fått mangler fra noen vill ikke ett verksted gokjenne dette for det om det er i orden uten at det er gjort noe p.g.a. loven og faren for å miste retten til eu-kontroller.

MEN det er ett smutthull der.

Dem kan ta en ny eu-kontroll som vill da bli gjellende. Ikke så mange vet om dette for det om det står i reglene for eu-kontroll..

Smutthull? Statens Vegvesen registerer i Autosys kun om bilen er godkjent eller ikke godkjent.

 

Det værste tilfelle jeg var bortig var en som hadde fått mangler på bilen å en pris på 45.000 for å reparere den.(rundt bilens verdi)

Han synes dette ble for mye å kom for å be om råd om det var mulig å selge en bil med så mye feil og hva den var verd..

Tok inn bilen å så på den å begynte å lure på hvordan bil det var kontroløren hadde hatt inne på eu-kontroll for det kunne ikke ha vert den jeg så på.. Var ett endeledd og en bærekule som var reele mangler. Så ringte biltilsynet å dem sendte en mann å han var enig å ordnet med ny mangel lapp med det på. 3.800kr fattigere ble mannen etter på men da hadde han en gokjent bil..

Vanlig vandrerhistorie, sier ikke at den ikke er sann, men det er uansett et veldig sjeldent unntak

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opplevde det motsatte...

 

NAF tok PKK på bilen min, og kontrolløren nevnte at det var 'noe rust' og slitasje på bremseskivene foran, og at det var 'best å holde et øye med det'...

 

Tok bilen inn på verksted ei uke etterpå for å fikse noe anna.(kulelager) og ba dem om å ordne med skivene samtidig, siden de likevel måtte ta av hjula.

Når eg kom og skulle hente bilen igjen så viste verksmesteren meg skivene, og fortalte at ikkje bare var de for dårlige i forhold til regelverket, men at han ikkje ville ha turt å kjøre med dem, ikkje engang en kort tur for å teste forstillinga etter bytte av kulelageret.

Viste meg i boka hvor mye rust og anna som var tillatt også.

 

Det er forresten ikkje noe som heter 'biltilsynet'...

(Det var ei svindelside på nettet ei stund som brukte det navnet. Håper ingen her benytta seg av tjenestene på den... )

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en sak der bilen var inne på service hos merkeverksted, når verkstedet ringte for og gi beskjed om at servicen var ferdig sa de at jeg snart skulle ha EU-kontroll på bilen og om de skulle ta den med en gang? jeg takket nei, da sa han at de har sett over bilen alikevell(de hadde ikke tatt EU-kontroll bare sjekket punktene som sjekkes på EU) og han sa det var en del feil på bilen, å han kunne komme med et tilbud på reprasjonen av bilen,

så han sendte en mail med tilbudet.

mailen ble startet med at dette var et tidsbegrenset tilbud og jeg måtte svare innen(husker ikke datoen men 2dager etter jeg motok mailen)

"tilbudet" var på 25000kr, jeg syntes det hørtes rart ut at det var så mye feil på bilen som nesten ikke var brukt de siste 2årene, så jeg kjørte til et annet verksted på EU-kontroll, det viste det seg at bremseskivene foran og et hjullager måtte byttes, det kostet meg 2500kr.

 

så jeg tror nok det kan være noe i det trådstarter sier her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg byttet bremseskivene selv. det var et mercedesverksted, jeg vet ikke om dette var et engangstilfelle eller om dette verkstede driver på sånn til vanlig.

 

For å være helt ærlig så synes jeg du kan legge fram hva verkstedet mente du måtte skifte til en pris av 25000 kr. Du må ha noe mer håndfast å komme med ellers blir dette som Mondeo sier,en vandrehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU kontroller blir også ofte utført i hastverk, har vert borti noen tilfeller der det har blitt skrevet mangler fordi noe i første øyekast ser slitt ut, men som senere i nøyere ettersyn er helt OK, en kompis hadde dette på bakakselforinger som er relativt dyrt å bytte... har også vert borti ymse lekkasjer, bla kjølevannslekkasje der det dryppa ned på tannstanga, og verkstedet (Møller) konkluderte med tannstanglekkasje, noe som er merkbart dyrere å fikse enn en ny pakning på vannflensen!

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår