Gå til innhold

Vurderer kjøp av Mercedes w 124 300 dt 4 Matic - bygge om til manuell?

Power 68

Anbefalte innlegg

Jeg går og sikler på denne bilen: Mercedes-Benz E-Klasse 300 dt 1992, 575 000 km, kr 56 530,-

Problemet hvis en skal kalle det for et problem er at den har automatgir. Jeg er ikke så glad i automatgir. Liker best å gire selv. Så spørsmålet mitt blir. Går det an å bygge denne bilen om til manuelt gir? Finnes det noen manuelle girkasser som "kommuniserer" med 4 hjulsdrift systemet til Mercedes? Hva synes dere om prisforlangende tatt tilstand og km belastningen i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thanks Tusen takk for svar. :) Hvis denne bilen skulle bli aktuell så må jeg se om jeg får tak i en manuell kasse et sted. Men i og med at disse er så sjeldne så er det vel ikke noe annet alternativ enn å kjøpe en ny manuell kasse. Men det kan jo fort koste like mye som bilens verdi. Derfor er jeg usikker på om denne bilen er verdt å satse på. Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis manuell er så viktig for deg, bør du absolutt velge en annen bil. Ser for meg du trenger endel dyre deler til denne ombyggingen, siden mye sannsynligvis må kjøpes helt nytt. Det er jo ikke bare girkassa du trenger...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg nok satset på en annen bil. Si at du kjøper deler for 25 000 bare for å ta et exempel, så har du betalt 80 000 for en bil som har gått over en halv million km. Vet dette er sinnsykt solide biler, men det blir vanvittig dyrt. Håper du finner ut av hva du vil:)

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at disse bilene er laget av gull, og det stemmer jo ikke helt. Jada, de er slitesterke, men etter en halv million km kan alt skje. Som med andre biler. Tviler på han får solgt til den prisen...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Setter veldig stor pris på hjelpe jeg har fått. :) :)

Jeg har fått øynene opp for Mercedes. Det er solide og slitesterke biler. Det er spesielt motorer med 6 sylindre som appelerer til meg, turbodiesel. Dreiemomentet og draget er helt rått i merce 6 er diesel på 3 liter. Men det som er negativt i mine øyne er at det er mest automatgir på disse bilene. Jeg liker ikke automatgir. Liker å gire selv. Så manuell gir er veldig viktig for meg.

Som JChE sier så vil en ombygging av denne bilen kreve nye og dyre deler. Jeg er enig med Golf2td at dette er en stiv pris. Tror heller ikke at han vil få solgt den til prisforlangende. Sett ut i fra svarene jeg har fått så velger jeg å se bort i fra denne bilen. Tror jeg velger å se på en nyere bil. Ikke nødvendigvis 4 matic da jeg tror at nyere modeller blir levert med automatgir. Men det kan jo tenkes at det blir levert biler som både har manuell kasse og 4 hjuls drift. Jeg er ikke så godt kjent med Mercedes ennå.

Etter 124 w serien kom det en serie av E klassen som jeg har hørt ruster veldig lett (mye). Når ble disse levert (fra årstall til årstall)? Er det noen som vet om det blir levert manuell kasse på 300 turbodiesel (320) på nyere utgaver av E klassen (etter "rustserien)? Jeg tenker da bare på bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei! Jeg har nylig bygd min 300 TDT om til manuell. Jeg hadde donorbil med kasse og alt sammen, så det var ganske greit. Du trenger pedalsett, girkasse, mellomaksel, spakstell med overføringer, svinghjul/clutch, ei kontakt fra girstanga som styrer ryggelys. Veit at det ligger ei brukt manuellkasse m/4matic på finn.no nå. Jeg bruker manuellkasse fra 250 DT. Utgående aksel fra girkassa varerer på flere manuelle kasser, men har du svinghjul fra samme girkassa, så er det jo greit. 5-trinnskassene heter 717 og 4-trinsskassene heter 716. Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider