Gå til innhold

Hvordan lage større mellomrom i kaliperen (nye klosser og skiver)

Ranger emnet

Joakim Berntsen

Anbefalte innlegg

God ettermiddag.

Jeg har ikke en sånn sak man bruker til å skape nettopp dette mellomrommet.

Noen som har noen tips til hvordan å klemme stempelet lenger inn uten dette verktøyet? Er litt krise, skal på jobb klokka 6 i morgen tidlig og bussen går ikke så tidlig!

Mvh. Jokke

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at calipper er løsnet og klossene tatt ut:

- Finn noe å legge mot stempelet. Jeg bleier å bruke en av de gamle klossene.

- Om du har en passende avtrekker så pleier det ofte å passe slik at man kan få brukt den til å presse inn stempel.

eller finn noe annet mellomlegg og bruk et kubein.

Dette forutsatt at det er klossene foran.

Er det bak, så må du som regel presse og skru inn stempelet.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten klarte jeg å knekke en skrue i den saken som forbinder kaliperen med navet/bærearmen eller hva det nå enn er den sitter fast i, vet du hva den kalles så jeg vet hva jeg skal spørre om på møller i morgen?

Det er den som holder fast skiva og gjør kaliperen "flytende"

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hva det heter, bremsekaliperholder!

Men ser nå at man kan kjøpe akkurat den glidebolten som knakk separat så lurer på om jeg skal prøve å få dratt ut den brukne skrua og erstatte den istedet men jeg mistenker at den sitter jævligere enn bonden i Dagros så jeg blir kanskje nødt til å kjøpe hele greia allikevel...

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider