Gå til innhold

2000 Passat 1.6 - Snekkesvev

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

(JEG VET INNLEGGET ER LITT LANGT, MEN HÅPER DERE ORKER Å LESE GJENNOM DERSOM DERE TROR DERE KAN HJELPE MEG :) )

 

 

 

Hei!

 

Begynner å bli passe stresset nå.

 

I de siste ukene har motoren begynt å oppføre seg rarere og rarere.

Problemet er det at når jeg kjører i lange oppoverbakker begynner motoren plutselig å svive på 3 sylindre. Med en gang jeg sakker gassen litt ned sviver den på 4 igjen, men da mister jeg jo naturligvis fart. Så ender opp med at jeg må ned i 2. og 3. og kjøre ganske sakte opp bakkene. Men det jeg stusser på, hvis jeg kjører sakte en stund med lite press på motoren kan jeg plutselig holde full gass i mange sekunder før snekkesvevet kommer. Men når det da kommer må jeg kjøre som om jeg balanserer et egg på gasspedalen for at det ikke skal begynne. Rolig kjøring i en liten stund til åpner så igjen for å kunne dra på (ikke at jeg kjører fort, bare for å eksemplifisere).

 

Kan det ha noe med kulden å gjøre?

 

I mitt lille hode har jeg kommet på 3 løsninger, men aner ikke om disse har rot i praksis.

 

 

1. En av dysene er gåen, slik at når det er kaldt ute og luften er mer komprimert klarer ikke denne dysen å gi like mye bensin som de andre

2. Lambda eller luftmassemåler er gåen

3. Stempelringer er brent fast slik at det lekker kompresjon

 

 

NB: Da jeg kjøpte bilen brukte den en liter olje pr 40-50 mil uten å lekke noe. Ettersom det nesten kun er lange rette sletter til og fra jobb (2 mil hver vei) så har dette bedret seg veldig. Øker med ca 50 mil ekstra kjørelengde pr liter olje brukt for hver gang jeg har fylt på en liter olje. Sist gikk det 200 mil før jeg måtte fylle igjen. Så hvis det er fastbrente stempelringer så tror jeg med min langkjøring hver dag at den fastbrente soten sakte men sikkert brenner bort i molekylform.

 

 

Hva tenker dere?

 

 

Her er et par tråder har laget som omhandler om det kan være fastbrente stempelringer i motoren min, og om hvorfor den lugger ved pådrag (ikke snekkesvev, vanlig lugging). I tilfelle dette skulle hjelpe da det står litt mer utfyllende om muligens relevante problemer som jeg også har i tillegg til ovenstående.

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår