Gå til innhold

Lamdasonde

partypulp

Anbefalte innlegg

Hadde bilen hos birger n haug her og tok en analyse av motor.

Den går litt ugjevnt på tomgang når den er varm.

De kom fram til at alt var som det skulle, eneste som slo ut med feil var lamdasonden.

De var ikke sikre, men trodde det kunne være den.

Noen som vet om det går ann å få kjøpt LAMDASONDEN andre steder enn nissan ? f.eks biltema?

Og hvor på motoren den sitter ?

Og om den er pes å bytte selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

Biltema har lamda, som koster fra 298-498,-

(2-3-4 ledninger)

Den sitter på eksos-siden etter manifoilen.

Du må nok klippe av og lodde på kontaktene fra din gamle lamda til din nye...

Finn ut hvor mange ledninger som går ut fra din lamda, og spør på Biltema etterpå....

mvh

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sjekk opp med Biltema, men mener bestemt at det kun er ledninger, slik at en må lodde på stikk osv. selv.

Er nok alt mulig av foskjellige stikk til de forskjellige bilene....

Jeg har brukt en Passat lamda, til min Audi 90 (klippte av eksisterende plugg til Passaten, og lodda på den gammle til Audin)

Funket fint som fy.....;-))

Mvh

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by partypulp

Ikke no lampe som lyser her iallfall.

Var de som trodde det var den.. men er ikke sikker jegl

Bilen går iallfall ikke helt bra på tomgang, og noe må det være.

Tror nok de har litt mer peil en hva jeg har, men jeg bare oppdaget at den check lampa hadde noe med lamdaen å gjøre når jeg lest om absen i brukerhåndboka ;)

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden (O2 sensor) måler oksygeninnholdet i eksosen og gir beskjed til bilens hjerne om motoren går for fet eller magert.Den sender et signal på 100-900Mv til hjernen alt etter blandingsforholdet.(Dette skjer mange ganger i sekundet).Et moderne insprøytningsanlegg vil oppdage en Lambdasensor som er død eller har lav aktivitet og tenne motorlampen.Men det gjør det ikke nødvendigvis på gamle system.Bruk av blybensin, kjøring med defekt toppakning, eller hvis motoren din bruker mye olje tar det ofte knekken på sonden.Har din sonde 4 ledninger har den også et varmeelement.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Lambdasonden (O2 sensor) måler oksygeninnholdet i eksosen og gir beskjed til bilens hjerne om motoren går for fet eller magert.Den sender et signal på 100-900Mv til hjernen alt etter blandingsforholdet.(Dette skjer mange ganger i sekundet).Et moderne insprøytningsanlegg vil oppdage en Lambdasensor som er død eller har lav aktivitet og tenne motorlampen.Men det gjør det ikke nødvendigvis på gamle system.Bruk av blybensin, kjøring med defekt toppakning, eller hvis motoren din bruker mye olje tar det ofte knekken på sonden.Har din sonde 4 ledninger har den også et varmeelement.

På Audi så holder det med 3 ledere for også å ha varme, 2 til varme og et til signal....

På VAG-bilene hvor det er 4 ledere, er den fjerde en slags skjerm/refferanse......

mvh

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har en 96 mod, regner jeg med at jeg har det gamle systemet da?

Siden det ikke lyser no lamper mener jeg.

Men, om det ikke er lamdasonden.. noen som har en ide hva som kan være feil ?

Når motoren er blitt varm, så går den ugjevnt på tomgang. nåla står å vipper mellom 1000 og 700 på turtellern.

Har hatt den inne hos birger n haug, de tok en analyse av hele motoren. Fikk ikke opp noe feil, foruten at lamdan var litt ute å rusla.

Noen ganger når jeg kjører får jeg en slags "putre" følelse... en lyd i det fjerne som blafrer/putrer.

Kan hende det bare er jeg som er overfølsom da.. har jeg merket en ting så merker jeg alle ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har en 96 mod, regner jeg med at jeg har det gamle systemet da?

Siden det ikke lyser no lamper mener jeg.

Men, om det ikke er lamdasonden.. noen som har en ide hva som kan være feil ?

Når motoren er blitt varm, så går den ugjevnt på tomgang. nåla står å vipper mellom 1000 og 700 på turtellern.

Har hatt den inne hos birger n haug, de tok en analyse av hele motoren. Fikk ikke opp noe feil, foruten at lamdan var litt ute å rusla.

Noen ganger når jeg kjører får jeg en slags "putre" følelse... en lyd i det fjerne som blafrer/putrer.

Kan hende det bare er jeg som er overfølsom da.. har jeg merket en ting så merker jeg alle ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...