Gå til innhold

Ikke varme i motor 1,9 tdi

Ranger emnet

_waldemar

Anbefalte innlegg

Sliter med å få opp varmen i motoren,skiftet termostat da den gamle aldri kom over 70grader selv etter 3 mil kjøring,det viste seg da jeg kokte den nye fra (biltema) og gamle i gryte åpnet den gamle altfor tidlig og den nye ble montert.når jeg kjører ca 3mil er den ifølge innstrumentet på ca 88grader som ser ok ut i 8-12 plussgrader ute og den er stabil på dette så alt ser ok ut, men nå med den kjølen som er -8 til -12 grader så kommer ikke temperaturen særlig over 60grader,altså såvidt måleren flytter seg litt opp.tok å la en svær papplate forran hele radiatoren som tetter godt for luften inn og tenkte jeg skulle se om det hjalp,men neida etter nesten 4mil i -8 grader fortsatt såvidt over 60grader. Så for meg at nå ville den muligens koke fort men neida.

Noen som har peiling ?

Kjørte en diagnose men ingen feilmeldinger med vag com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bilen ikke blir varmere enn 60 grader så skal det likevel bli varmt inni bilen. Er vanskelig for en dieselmotor og holde noe særlig på varmen når det blir så kaldt så derfor synker driftstemperaturen. Kjenn på om slangene inne på varmeapparatregisteret er like varme

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2012 A4 2.0tdi, tar bortimot 30km på E6 i 110km/t før den har 90 grader.

Den er kjapp opp til 80 grader, men derfra og opp tar en evighet i -10 grader.

Men, slik er det på stort sett alle dieselbiler uten tilleggsvarmer.

Vag pumpedyse er helt på tryne når det gjelder overskuddsvarme.

Commonrail motorene er blitt bedre men nå begynner jo de fleste å ha elektrisk eller dieselvarmer som standar.

Bruk papplata, er mitt eneste tips.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

jeg kjører audi a4 1,9tdi å har ingen problem med å få den opp til 90 grader. tar meg ca 10 min selv om det er 15 minus ute. men stoper jeg å står 2 min på tomgang så detter den fort ned mot 60. disel klarer ikke å holde varmen oppe når man ikke bruker den. men virker ikke helt bra at du ikke får varme. har du hørt med vag om hva de mener det kan være???

Lenke til kommentar
Del på andre sider