16vturbo Skrevet Desember 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2012 For å få clutchen til å holde litt mere hk enn originalt på budsjettvis? Jeg har ikke råd til noe sinter clutch og forsterka trykkplate, derfor falt det inn en ide i hodet mitt.. Frese inn noen små tynne slisser i trykkplata, muligens svinghjul også? Jeg har utstyr til å gjøre dette, men vil det være verdt det? Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Desember 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Grunnen til at bremseskiver er slissa er KUN for å lede bort gasser fra bremseklossen, samt at det transporterer vekk støv. Når du bremser hardt med vanlige skiver vil det danne seg luft imellom skive og klosser, og du mister bremsekraft :) Så tror ikke det vil funke så godt på clutch, hvis ikke du står å slurer til det ryker.. da er det kanskje fordel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Nå tenkte jeg å ikke ha vinkel på slissene ... Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Desember 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Samme greierne :) Disse slissene vil ikke gi bedre grep. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Derfor jeg har så lyst til å prøve, på ett annet forum så var det litt blanda meninger men de fleste mente at jeg kom til å fjerne litt av gripeoverflaten og derfor få mindre grep.. Men da lurer jeg på hvorfor 4-puck sinter er bra! Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skybert Skrevet Desember 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Men da lurer jeg på hvorfor 4-puck sinter er bra! 4-puck sinter er bra pga du får større trykk mot svinghjulet ved å bruke mindre overflate, altså mindre overflate = større trykk per kvadratcm :) Siter Jeg er JÆVLIG maskin til å skru! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 Øk middeldiameteren ved å dreie av litt belegg innerst, da vil den orke litt mere krefter, men det vil nok gå utover holdbarhet og pedalfølelse tipper jeg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Desember 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2012 For å snu på det Skybert sier, så kan du tenke deg et dekk, et vil du ha breiest mulig for mest grep.. Så det blir nok ikke riktig at mindre(eller mer) areal skaper mer grep. Trykk per cm^2 har egentlig ikke noe å si teoretisk sett på friksjon. Det som har noe å si er trykk "Normalkraft" og friksjonstallet. Er selvfølgelig endel flere faktorer i den ekte verden, så det blir ikke helt reelt. hvor god clutchen er, har med materialet på lamellen, og trykket fra trykkplata. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
meanbean Skrevet Desember 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2012 Å få bygget om til 4-pukk lamell koster ca 2000kr, vis du heller jobber overtid de timene du bruker på å lage de stripene så er du i havn. Vil også tru at de stripene spiser opp lamellen din første gangen du skal ta laus da de vil fungere som en ostehøvell på lamellen dinhelt frem til clutch er 100% i inngrep Ta kontakt med Forside - Christoffersen & Bekken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skybert Skrevet Desember 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2012 For å snu på det Skybert sier, så kan du tenke deg et dekk, et vil du ha breiest mulig for mest grep.. Så det blir nok ikke riktig at mindre(eller mer) areal skaper mer grep. Trykk per cm^2 har egentlig ikke noe å si teoretisk sett på friksjon. Det som har noe å si er trykk "Normalkraft" og friksjonstallet. Er selvfølgelig endel flere faktorer i den ekte verden, så det blir ikke helt reelt. hvor god clutchen er, har med materialet på lamellen, og trykket fra trykkplata. Det dekk eksemepelet ditt tok jeg ikke helt, jeg mente ikke at det ble bedre grep med mindre areal, men mer trykk. Og mer trykk per cm^2 hjelper jo selfølgelig når sinter får bedre friksjon enn lamell, når sinteren får temperatur i seg. :) Eller har du enn annen forklaring på hvorfor 4 puck sinter er så hissig i forhold til 6 puck sinter eller vanlig lamellplate? Siter Jeg er JÆVLIG maskin til å skru! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Middeldiameter, friksjon og fjærtrykk er det som avgør hvor mye krefter som kan overføres. Blir kontaktflata mindre så vil fjærtrykket fordele seg over en mindre flate, men igjen er det en mindre flate som tar tak, så det vil gå opp i opp. Blir middeldiameteren større, vil dette øke NM clutchen kan overføre uten slipp, dette er ganske enkel logikk, der man kan sammenligne med utveksling, dess lenger ut man kommer, dess mere hastighet(ikke turtall men m/s) fordeles dreiemomentet ut over. Øker man fjærtrykket vil man kunne overføre mere dreiemoment uten slipp(sluring). Letteste måten å øke hvor mange NM clutchen kan overføre er å dreie av litt innerst på lamellplata så middeldiameteren øker, men dette vil jo gi mere slitasje, og muligens en mindre god pedalfølelse. Hvorfor en 4-puck clutch er mere hissig enn en tradisjonell lamellplate, er jo mindre flate som fjærtrykket fordeler seg på, det vil jo ikke si at den kan overføre mere dreiemoment, men det vil nok si at det er lettere å ta i gang med mye krefter uten sluring. Sinterclutch har overhode ingenting med hvor mange pucker en lamellplate har, det har med materialet brukt i lamellen, sintermetallkopling er det rette norske navnet, vil vel i grunnen si at det er metall i friksjonsmaterialet, som i grunnen griper litt bedre tak, men selvfølgelig sliter mere på disk og svinghjul. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Så det er lamellen jeg skal dreie av? hvor mye i tilfelle? Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Det er nokon som har slisser enten på lamellplata eller trykkplata. Grene har slisser på lamellplata og pto lamellplata, tilo ein eldre mf traktor. Og Schmiedmann har dette til BMW, og det er heilt sikker ein del andre meir kjente produsentar som har dette til andre bilar. Dobbelt clutch, 12"*-*Grene Webshop Eller så går det avogtil å sette inn ei lamellplate og ei mellomlagsplate til i clutchen og betre fjørar. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Vis du fjerner litt av lammel flaten vill du jo få litt høyere trykk på lamellen som er igjen, Men du får jo også mindre kontakt flate mellom trykkplate og lamell. Dette kan jo føre til at clutshen slurer da den ikke får sikkelig feste på det som er der av lamell. Setter du smalere dekk på bilen vill du jo få mere marktrykk på dekkene men det vill jo ikke si at du får bedre grep på asfalten for det.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Middeldiameteren blir større. Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.