Gå til innhold

Bilen blir ikke varmere en kanskje 50 grader, termostat?

Ranger emnet


Lars Verde

Anbefalte innlegg

Er nok termostaten som står oppe hele tiden. Avhenger litt av motorstørrelse ang termostat men som regel så sitter den på motoren når du følger den øvre radiatorslangen fra radiatoren og til motoren.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt vere termostaten enda, bare at den har lukka seg litt mer elns, start med å bytte den, er i nesten alle tilfeller enkelt å bytte.

Er endel biler som har problemer med å bli varme når det er veldig kalt ute, kan da lønne seg å dekke til deler av radiatoren så ikke så mye luft kommer gjennom...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv evt å kjøre uten varmeapparatet på, er ekstremt kraftig varmeapparat på en så liten motor, så det fungerer som en radiator å kjøler motoren en god del, om dette er problemet bør du unngå å bruke varmeapparatet før motoren er driftsvarm...

Forøvrig så går det greit for motoren med 70ºC bare den ikke går mye under dette

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at hvis jeg nå setter på motorvarmer, så er bilen 90 grader og så bare stuper det med en gang, vifta står på 1 og varmen på fullt riktignok. Prøvde istad, da hadde jeg på motorvarmeren og bilen var 90 grader, så stupte det ned til 50 og ble der, når jeg stoppa etter å ha kjørt 5 min(fortsatt på 50 grader), så var alt av slanger i motorrommet varmt og det kom varm luft fra anlegget. Og istad ble den 70 grader når jeg kjørte en del på 1. giret. skjønner ingenting av dette, men vet at den i sommer også slet litt med å holde 90 grader når jeg kjørte. Lurer litt på om temp sensoren har røket, men vet ikke hvor sannsynlig dette er. Har ennå ikke satt en papp plate forran grillen, siden jeg ser på dette som litt nødløsning.

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, at tempsensoren kan ha røket er igrunn ganske sannsynlig da de har begrenset levetid, men da burde det ikke vist 90º med motorvarmeren på, for du koker da ikke vannet nedi der...

 

Kan vere dårlig vannpumpe eller luft i systemet, om det er dårlig sirkulasjon så vil vannet med sensoren bare stå der å etterhvert bli kald, vannet i motoren vil imens bli altfor varmt. evt at det bare er luft med sensoren slik at den ikke måler vanntemp i det hele tatt med samme resultat...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbel posten, men idag ble motoren 90 grader på småveier etter 15 min kjøring uten varmeanlegget på. Når jeg kjørte på hovedveien var bilen 80 grader, men med engang jeg skrudde på lufteanlegget ble det kaldere, jeg skjønner det ikke helt fordi det kommer varm luft fra anlegget. Og en ting til, skal motorvarmeren varme bilen til 90 grader eller bare så den ikke er helt kald? Fordi jeg ser for meg at det varmer vannet rundt sensoren, men med engang dette blir flytta på så synker tempen.

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motorvarmeren jeg har sett på polo 6n lå nesten helt inntil tempsensoren, så den teorien din stemmer nok i forhold til det.

 

Du lufter systemet med å la motoren stå på tomgang med lokket til ekspansjonstanken åpent, men om du har kjørt noe særlig distanse så er det nok luftet, men kan hende du må etterfylle i tanken...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår