Gå til innhold

fjerning av rust

Ranger emnet

retfex

Anbefalte innlegg

Hei retfex.

Kan du ta et bilde av rustflekken?

er vanskelig og si hva du kan gjøre, men er flere muligheter på hvordan du kan fikse det.

Det beste måten er å kappe ut rustflekken, og kappe til en plate og sveise den på plass.

det er flere måter og fiske det på, som jeg kan fortelle, men og sveise inn en ny bit er det best resultatet.

Du kan jo også bruke glassfiber etter og kappa bort den biten som er rustet, men det er ikke en bra løsning men god nok.

Håper det svaret har hjulpet deg, lykke til!

- Opel Omega 2,5td. - bruksbil. trenger forslag til pene felger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt drastisk å kappe og sveise om det bare er litt overflaterust.

Slip bort lakk og løs rust. Sandblåsing er enda bedre.

Bruk rustmelk (fra Biltema), eller Brunox for å omdanne det som er igjen av rust i porer.

Grunning.

Lakkering.

Ikke lakk fra Biltema! Kjøp på f.eks. Bilxtra Lillestrøm, blandet til bilens farge.

Ta med f.eks. bensinlokk eller noe annet med bilens farge til lakkbutikken så får du rett farge.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slipe bort rust er det som sagt best med sandblåsing,

men det krever litt utstyr.

Det enkleste blir da noe du kobler på drillen.

Vanlig brukt er en svart grov roterende skive, "grovrengjører", også kalt "negerkuse"

De fjerner lakk og rust veldig bra, men ulempen er at de forsegler porene slik at videre kjemisk behandling ikke kommer til.

Roterende sandpapirskive er et annet alternativ.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Bwana, hva skal jeg bruke for å slipe ned rusten? sandpapir fra biltema? :P

Nå ser jeg at du ikke spør meg, men velger å svare for det i håp om at det kan være til hjelp. Sandpapir, eller stålbørste på drill er lurt. Denne jobben blir veldig mye enklere om du bruker Corrofix (en rustfjerner som er enkel i bruk) først og følger veiledningen. Det er også viktig at du får alt av rust. Så slipper du at det kommer nye rustbobler.

enklere å komme med kreative tips om du har bilde av rustproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider