Gå til innhold

Er dette rett rekkefølge å gjøre lakkeringsjobben i?

Ranger emnet


andriksen

Anbefalte innlegg

Hei! Er dette rett rekke følge å gjøre lakerings jobben i? Først slipe ned den gamle lakken ned til grunning, så slipe til rent metall der det er rust. Deretter vaske bilen med degreeser. Sparkle områder med små bulker, slip med 120p først, og så 500p på hele bilen. Spraye med 2k grunning 2-3 lag. Pusse ned grunningen med 800p. Vask med degreeser. Gå over med støv klut etter på. Legg 2 lag med lakk, 20 min mellom strøkene. Vente 1 time før klarlakken skal på. 2-3 strøk. 75% overlapping. Er dette riktig måte å gjøre det på? ( selvfølgelig litt mer å gjøre på sparkling, det har jeg vært borti før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

min måte er og slipe ned lakken med 120 papir, sandblåse der rusta er og legge epoxy grunning så sparkle og slipe.Deretter legger jeg grunning igjen ser om jeg er fornøyd med overflaten eller så pusser jeg mere.våtsliper grunninga når den er tørr og drar over med silikon fjerner,når jeg lakkerer så venter jeg ikke 20min mellom hvert strøk. Jeg legger lakken så fort jeg kan uten og få sig og legger klarlakk når den andre er overflate tørr/litt matt.

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

min måte er og slipe ned lakken med 120 papir, sandblåse der rusta er og legge epoxy grunning så sparkle og slipe.Deretter legger jeg grunning igjen ser om jeg er fornøyd med overflaten eller så pusser jeg mere.våtsliper grunninga når den er tørr og drar over med silikon fjerner,når jeg lakkerer så venter jeg ikke 20min mellom hvert strøk. Jeg legger lakken så fort jeg kan uten og få sig og legger klarlakk når den andre er overflate tørr/litt matt.

 

Ok!! Det var ganske bra forklart! Men ville du lakt ett lag med zing/syre grunning etter sandblåsingen? Altså før epoxy grunningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke slipe ned all den gammle lakken ned til grunning. er jo bare å matte den ned og lakke over den..

Å med 800papir skal du nu sitte en god stund for å få slipt noe ned..

 

På rust burde du sandblåse da det kan være vanskelig å se om alt er borte når du sliper + at du må slipe bort veldig mye metall for å få fjernet alt..

 

Noe som er litt lurt vis man ikke er så flink å lakke er å dusje på ett helt tynt lag først. så tynt at du ser rett gjennom det. så la det stå 5-10min så det blir klebelig. Så er det bare å sprøyte på. Dette gjør man for at man skal ungå sig.

 

Trur ikke du burde vente 20min mellom vært strøk da trur jeg ikke det blir så bra, burde lakke andre strøk før det første tørker for mye.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Du trenger da ikke slipe ned all den gammle lakken ned til grunning. er jo bare å matte den ned og lakke over den..

Å med 800papir skal du nu sitte en god stund for å få slipt noe ned..

 

På rust burde du sandblåse da det kan være vanskelig å se om alt er borte når du sliper + at du må slipe bort veldig mye metall for å få fjernet alt..

 

Noe som er litt lurt vis man ikke er så flink å lakke er å dusje på ett helt tynt lag først. så tynt at du ser rett gjennom det. så la det stå 5-10min så det blir klebelig. Så er det bare å sprøyte på. Dette gjør man for at man skal ungå sig.

 

Trur ikke du burde vente 20min mellom vært strøk da trur jeg ikke det blir så bra, burde lakke andre strøk før det første tørker for mye.

 

Ok, takk! men nå er bilen Gul og jeg skal ha den til bake til original fargen Grønn (lhasa green LA6V)

Når jeg har pusset HELE bilen ned til grunningen, Tatt rust, sparklet osv, Kan jeg da legge ny grunning oppå den gamle grunningen? eller pleier dere å bruke fyller på hele bilen for å få vekk riper og ujevn heter som man nesten ikke klarer å se med øye?

 

Bra forum! Takk for hjelpa så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fyller og grunning er vel omtrent det samme.

Du trenger ikke å slipe ned til grunningen overalt.

Har du rondell holder det å avslutte med 500korning før lakkering.

Det du gjør når du skal lakke:

 

Slip ned hakk og riper,fjern rust,sparkle bulker og slip evt ned hele bilen med 500 rondell.

Så grunner du bare på di plassene du har slipt gjennom lakken.

Tørk grunningen og slip på nytt med rondell 400-500,så kan du våtslipe hele bilen med 1000,eller tørrslipe med 800.

Prøv og ikke slipe gjennom til gammel grunning for da kan du få ring i den nye lakken.

Når bilen er mattet ned er det bare å blåse godt med trykkluft i åpninger,lister osv,vaske med silikonfjerner,maskere alt du ikke skal lakke,vaske på nytt med silikonfjerner(bruk en våt klut med silikonfjerner og tørk av med en tørr før det tørker,ellers drar du bare skiten utover) også er det bare å begynne å lakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår