Gå til innhold

1.8.20v AGN motor 1997 model . bil fusker ved gasspådrag

Ranger emnet


davidols1

Anbefalte innlegg

hei heg har nylig kjøpt en skoda som fusker og lugger ved gasspådrag, går bra på tomgang og merker det ikke mye ved vanlig kjøring. hvis jeg starter i et høyt gir med lavt turtall og tar gassen i bånn kan det smelle litt og den lugger seg oppover. lugger fra 3-5000 og går kjempe bra fra 5-6000rpm. har byttet plugger, byttet luftmengde måler uten noe merkbar effekt. merker det svært lite hvis motoren er kald. problemet kommer først når det begynner å bli bra tempratur i motoren.bruker også mye bensin.

har en en liten tro på at det er coilen som begynner å ta kvelden, men er ikke sikker noen som har vært borti lignende greier?

hadde vært så typisk hvis det var en skrue som ikke satt ordentlig eller noe billig og lett som var feilen.

 

men ellers en fantastisk bil

 

edit: var akkurat ute og testet coilen, tok av en og en plugghette og det skjedde en forandring i motorlyden med alle, kan det være at coilen kødder litt fram og tilbake? sån at 1 plugg tenner bare litt eller bare noen ganger??

fikk et lite støt i stad også, det var gøy.

Endret av davidols1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: var akkurat ute og testet coilen, tok av en og en plugghette og det skjedde en forandring i motorlyden med alle, kan det være at coilen kødder litt fram og tilbake? sån at 1 plugg tenner bare litt eller bare noen ganger??

fikk et lite støt i stad også, det var gøy.

 

Å ta av plugghetter mans motoren går er alt annet enn lurt, du kan da enkelt ta knekken på tenningsanlegget ditt, slikt gjør man derfor aldri!

 

Det enkleste for deg er å ta en diagnose etter å ha fremprovosert de problemene du beskriver og før motor stoppes. Høres mest ut som feil på LMM, men siden denne er ny så er det gjerne andre årsaker som lambda...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for raskt svar!

 

Å ta av plugghetter mans motoren går er alt annet enn lurt, du kan da enkelt ta knekken på tenningsanlegget ditt, slikt gjør man derfor aldri!

 

takk, skal aldri gjøre det igjen.

lambdasonden ja, leste litt på nett ang det, ettersom det jeg leste tror jeg ikke at det er den, men hvem vet.

 

leste litt opp på kjølevæske sensor, at det kan være denne som er dårlig, pga bilen blir ikke veldig varm står 1/4 på tempratur når den burde stå på 1/2 . som da gjør at den sender signaler som gjør at jeg får for mye eller for lite bensin, (heller for mye da jeg bruker mye bensin nå) og bilen går ganske bra de første 10 min etter at den har stått en stund og er kald. har nå bestilt denne sensoren så kommer nok i posten om noen dager håper jeg.

så får vi se om det er denne.

 

btw hvor sitter lambdasonden? kan det være noe irring eller noe som bare sitter løst på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei heg har nylig kjøpt en skoda som fusker og lugger ved gasspådrag, går bra på tomgang og merker det ikke mye ved vanlig kjøring. hvis jeg starter i et høyt gir med lavt turtall og tar gassen i bånn kan det smelle litt og den lugger seg oppover. lugger fra 3-5000 og går kjempe bra fra 5-6000rpm. har byttet plugger, byttet luftmengde måler uten noe merkbar effekt. merker det svært lite hvis motoren er kald. problemet kommer først når det begynner å bli bra tempratur i motoren.bruker også mye bensin.

har en en liten tro på at det er coilen som begynner å ta kvelden, men er ikke sikker noen som har vært borti lignende greier?

hadde vært så typisk hvis det var en skrue som ikke satt ordentlig eller noe billig og lett som var feilen.

 

men ellers en fantastisk bil

 

edit: var akkurat ute og testet coilen, tok av en og en plugghette og det skjedde en forandring i motorlyden med alle, kan det være at coilen kødder litt fram og tilbake? sån at 1 plugg tenner bare litt eller bare noen ganger??

fikk et lite støt i stad også, det var gøy.

 

Hei.

Hadde en gang en a4 1.8t 1997. Gikk som normalt når motoren var kald. Lugget en del når den ble varm. Sto den på tomgang lenge, ble den helt håpløs, lugget hele tiden. Det viste seg å være en coil.

 

Jeg ville tatt en diagnose, først og fremst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde en gang en a4 1.8t 1997. Gikk som normalt når motoren var kald. Lugget en del når den ble varm. Sto den på tomgang lenge, ble den helt håpløs, lugget hele tiden. Det viste seg å være en coil.

 

Jeg ville tatt en diagnose, først og fremst:)

 

takk har også en liten knapp på at det er det.

 

var den sånn at hver plugg hadde egen coil, i safål har jeg lest at det er mange som ha problemer med disse, jeg har bare en coil til alle 4, og har lest at denne er det ikke så mye tull på at den enten virker eller ikke.

jeg skruv på et lavt budskjett nå (jul) så prøver de "billigste" feilene først, lmm fant jeg på høggern og ble enig om at hvis det ikke var problemet så kunne jeg levere den tilbake og få pengene igjen(tandberg larvik, korslig folk). koblet den av og på med merkbar forskjell som min gamle.

 

hvis det ikke er kjølevæske sensoren så blir vel dette det neste jeg bytter. hvis ikke dette funker prøver jeg med lambda sonden. høres dette ut som en god plan? er ikke så bilkyndig (enda)

 

hva koster en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt betaler man for en halv time ved diagnose, ofte kan det bli mye billigere enn å feilsøke med elimineringsmetoden ;)

Du skriver ANG-motor, kan det være AGN? Denne har felles coil, kan selvsagt være denne som feiler, men tipper motor får for mye bensin grunnet sensorfeil. Lambdasonden sitter rett foran katalysatoren, temp-giver på vannflensen på toppen.

 

Edit: Rettet trådtittel (motorkode).

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt betaler man for en halv time ved diagnose, ofte kan det bli mye billigere enn å feilsøke med elimineringsmetoden ;)

Du skriver ANG-motor, kan det være AGN? Denne har felles coil, kan selvsagt være denne som feiler, men tipper motor får for mye bensin grunnet sensorfeil. Lambdasonden sitter rett foran katalysatoren, temp-giver på vannflensen på toppen.

 

takker for svar! er medlem i noen få timer og veit mer en jeg har finni ut aleine på noen dager nå, strålende!

 

AGN er riktig ja, en liten skriveleif fra meg der.

jeg også tipper det er en sensor feil, at den får for mye bensin. og siden bilen funker bedre kald og får derfor normalt mer bensin, så siden kjølevæsketemp sensoren er ødelagt og da "tror" bilen at det fortsatt er kaldt og gir da mer bensin? som resulterer i fusking i gasspådrag, smeller litt ved høyt gir og gassen i bånn.

litt tillegsinfo: bilen sto ute fra juni til 12 desember. (ikke at det var noe feil men selger flyttet utenlands)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror et hjullager ellerno begynner å bli slitt, når bilen bare ruller så kommer det en klunke lyd, er borte når jeg gir på og når jeg bremser. veit dere hvilke andre typer biler som har samme understell som min skoda, med tanke på deler hos høggern. og om dette er vanskelig å bytte selv?

 

regner med du har sjekket at hjulboltene sitter skikkelig?? :)

82 Toyota Corolla KE70 "langtids prosjekt"

96 Nissan Primera "G(anske) X(treme) edition"

02 Skoda Octavia "low n slow" RIP:(

92 Toyota Carina E SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror et hjullager ellerno begynner å bli slitt, når bilen bare ruller så kommer det en klunke lyd, er borte når jeg gir på og når jeg bremser. veit dere hvilke andre typer biler som har samme understell som min skoda, med tanke på deler hos høggern. og om dette er vanskelig å bytte selv?

 

Stein i varmeskjolden/kalipper er en klassiker!

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at hjulboltene sitter ordentlig,kan disse "risste" litt løs?

skal jekke litt opp i morra og sjekke litt.

 

når jeg merka det lå jeg helt fint med marsj fart på 60 sona uten noen harde svinger ellerno.

 

får håpe det bare er en stein, eller en bolt jeg må stramme. som sagt, hører det bare når bilen "står" stille på veien, vansklig å forklare, når jeg bare holder en jevn fart og ingen aks eller bremsing, bremser jeg eller gasser litt hører jeg det ikke.

 

rister bittelitt når jeg bremser hardt, men tror at det pga bilen har stått litt. har blitt bedre og bedre jo mer jeg bremser.

burde jeg kjent det bedre ved bremsing hvis det var en stein der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk har også en liten knapp på at det er det.

 

hva koster en diagnose?

 

Jeg kjøpte en billig diagnosekabel for noen år siden som du plugger rett i PC'n via USB. Har funket utmerket og spart meg for mange dyre turer på verksted. Siden jeg kjøpe kabelen fra ser ut til å være nedlagt, men her har de tilsvarende kabel: Vag Com 409.1 / VCDS-Lite

 

Det er en billig og enkel inngangsbilett til å begynne litt selvdiagnostisering.

 

Lykke til!

2014 Skoda Octavia 1.8T 4x4 DSG

1966 Mustang HT 5.0 HO EFI
2003 Skoda Octavia 1.8T 4x4, 1993 Audi S4 2.2T, 1991 VW Passat CL 1.8, 1995 Saab 9000 CS 2.0i Jub, 1991 Honda Civic 1.6 GL, 1979 Ford Escort 1600 Sport
http://amcar.madael.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår