Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Heisann folkens! Fikk lappen for et par dager siden, og har fått tilbud om å kjøpe mora mi sin 323 fra 96 eller 97 (husker ikke) som har gått 170.000km og er generelt i veldig bra stand. 15.000kr skal hun ha for den, noe jeg synes høres helt greit ut. Det eneste jeg ikke liker med bilen er at gasspedalen går fra ingenting til full gass bare du trykker den en cm ned. Dette gjør det vanskelig å kjøre sakte, økonomisk, holde jevn fart og ikke minst rygge forsiktig. Er dette noe som enkelt kan justeres? Kan jeg gjøre det selv, eller bør jeg be et verksted gjøre det siden jeg har absolutt 0 erfaring med å skru på bil? Hva bør det koste på et greit verksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Verde Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Du kan slakke litt på gassvaieren, hvis ikke det er elektronisk justert gass Siter - Volvo 242 B19 1978 (solgt) - Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Er dette enkelt å gjøre selv? Husker hun nevnte at de "strammet gasspedalen" på sist service bilen var på. Mulig de bare har tatt i litt for mye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Det er ikke bare en vanesak da? Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Man venner seg til det ja, jeg klarer jo å kjøre helt greit med den, men jeg er overbevist om at jeg bruker unødvendig mye bensin i mange situasjoner, så det hadde vært greit å få litt mer kontroll uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Den står jo ikke å går på 3000rpm på tomang vel? er tomgangen normal så burde det ikke være ett problem å venne seg til gassen, og til å kjøre økonomisk. Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Tomgangen er normal ja, men toleransen på gasspedalen er så utrolig liten, og så er den i tillegg litt "hakkete" å trø på, slik at det er så godt som umulig å kontrollere. Kan jo være jeg venner meg til det etter lang tid, men er jo fortsatt gøy å ha en bil som venner kan kjøre uten å bli vettskremt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Verde Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Åpne panseret og prøv og finn gasspjeldet, der burde det gå en vaier, se om du kan slakke litt på den :) men enig med 16vturbo at det må jo være en vanesak, og det er jo litt digg i noen situasjoner å ha god respons i gasspedalen :D Siter - Volvo 242 B19 1978 (solgt) - Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Tomgangen er normal ja, men toleransen på gasspedalen er så utrolig liten, og så er den i tillegg litt "hakkete" å trø på, slik at det er så godt som umulig å kontrollere. Kan jo være jeg venner meg til det etter lang tid, men er jo fortsatt gøy å ha en bil som venner kan kjøre uten å bli vettskremt. er det lang vandring på gasspedalen før den når bunn? normalt? Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Den går vel normalt langt ned, uten å ha målt så vil jeg tippe rundt 15cm? De ca. 1-2 første centimetrene gjør hele utslaget, og etter det er det ingen forskjell om jeg trykker den lengre ned. Nå har ikke jeg kjørt så veldig mange andre biler, men andre som har kjørt denne Mazdaen har kommentert at gasspedalen er i det mest sensitive laget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Den går vel normalt langt ned, uten å ha målt så vil jeg tippe rundt 15cm? De ca. 1-2 første centimetrene gjør hele utslaget, og etter det er det ingen forskjell om jeg trykker den lengre ned. Nå har ikke jeg kjørt så veldig mange andre biler, men andre som har kjørt denne Mazdaen har kommentert at gasspedalen er i det mest sensitive laget. Jeg tenker at det skal være sann, og siden du er som meg - en uerfaren sjofør som har litt større tilvenningsvansker til forskjellige biler enn de som har hatt lappen i flere år. Jeg har ikke noe problem me å si at jeg hater clutchen på nye biler! Spesielt sanne billige japanske. Der tar clutchen med en gang og er ikke i nærheten av hvordan omegan min er så da er kjangsen for å få en smuuud kjøretur er minimal. Men så fort man glemmer problemet så går det seg til og du blir vandt til det :) Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Fagerheim Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Men er det noen grunn til at det skal være sånn? Jeg ser ingen logisk grunn til at pedalen skal oppføre seg sånn, men for alt jeg vet kan det være normalt for slike biler. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Men er det noen grunn til at det skal være sånn? Jeg ser ingen logisk grunn til at pedalen skal oppføre seg sånn, men for alt jeg vet kan det være normalt for slike biler. :) Er det en logisk grunn til at nye biler skal ha clutch pedaler med superstram fjær som tar med en gang og bremser som nermest låser hjulene bare du puster på pedalen? :P Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lassi Skrevet Desember 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2012 Hvis du tar en titt på mekanismen som gasspjeldet er så ser du at det ikke er noen form for justering for hvor sensitiv den er. Vil ikke hjelpe å slakke noe på gasswire da du bare vil ende opp med dødgang uten motstand. Pådrag er styrt av hvor mye du åpner spjeldet og hvor mye luft som slippes inn. Anbefaler at du girer til et høyere gir når du opplever at gassen er for sensitiv så regner jeg med at dette er glemt når du har hatt lappen en måneds tid til... Siter 13`CX-5 05`MSM 99`626 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Verde Skrevet Desember 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2012 Beklager, dette stemmer sikkert, på den gamle 242en jeg hadde så kunne jeg justere en hvis grad der ;) Siter - Volvo 242 B19 1978 (solgt) - Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.