Gå til innhold

"Blåselyd" ut av motor (turbo/intercooler)?

Ranger emnet


SuperChub

Anbefalte innlegg

Trenger litt nødhjelp nå i førjulstiden. Hadde min Audi A6 1.9 TDI -03 til 200k longlife-service for to uker siden (Møller), og selvfølgelig nå to dager før vi reiser på juleferie dukker det opp en ny lyd jeg aldri har hørt før.

Den kom jevnt mens jeg kjørte, og ble verre utover turen (linker til to mp3-filer av lyden). Det kan høres ut som det lekker luft en plass, om det kan være en pakning eller slange som er gåen rundt turbo/intercooler? Det er ikke en jevn lyd, men gjentar seg et par ganger i sekundet. Den er kontinuerlig, også når bilen går på tomgang. Den er ekstra intens ved pådrag (25 sek. ut i 1. fil blir bilen ruset) og er relatert til motoren og ikke drivverket.

Kan jeg sannsynliggjøre at lyden er relatert til servicen? Høres dette dyrt/tidkrevende ut å fikse?

 

Reiser bort på fredag (med bil), så håper på å kunne få en pekepinn på hva som er galt og se om jeg finner et verksted som får fikset det på sparket. Kanskje det allerede lyser gjennom, men denne typen problemer er et stykke utenfor min komfortsone.:D

Er relativt stresset mtp at jeg ikke ønsker kjøre 30 mil med en uidentifisert lyd i motorrommet.

 

https://www.dropbox.com/s/l4o5k3hvzgj23lz/Tale%20001.mp3

https://www.dropbox.com/s/chedjilmpejtq5g/Tale%20003.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er mere en mekanisk lyd, for turboen lader ikke når bilen går på tomgang. Høres ut som reimstrammeren din som ikke er helt god. Dvs multireimstrammern. Beste er og få tatt av reima for også starte den da og høre om lyden blir borte. Gå over alle løpehjul og strammehjul. Sitter også et frihjul på dynamoen som bør sjekkes. Du hadde merket fort om den hadde en revnet turboslange for da ville den gått veldig dårlig og sluppet ut mye svart røyk.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden kommer nok ikke av at noe er slakt, men noe som er utslitt, som f.eks. reimstrammeren som Opel allerede har nevnt. Ut ifra lyden høres det billig ut å fikse ;) I verste fall er det dynamolager som lager lyden, denne koster en del, men det er også enkelt å bytte lager i den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lagt ut på noen langtur med den lyden, det er nå sikkert. Er nok en bagatell å fikse, men en bagatell kan også medføre at du blir stående langs veien. En bagatell kan også medføre større skader om det ikke utbedres...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering på sakens gang:

Ringte til Mekonomen i dag tidlig, de kunne ta inn bilen å se på den med en gang. De tok den inn 0830 og var ferdig 1015. Konklusjonen var at det var drevhjulet på A/C-kompressoren (du får den godkjent, opelduude:)) som laget lyden (slark i akselen elns.). Det var likevel usikkert om det var nok å skifte drevhjulet, sannsynligvis må hele kompressoren skiftes.

Nypris pris MøllerBil 12k

Nypris Mekonomen 10k.

Nypris bildeler.no 4k:www.bildeler.no

Bruktpris ca. 2k Finndel.no - Vis informasjon om delen: AIRCONDITION KOMPRESSOR, Delenummer: 168861

 

Løsningen ble at de tok av reimen, så får jeg heller se om jeg kommer meg gjennom julestria uten A/C.

Mekonomen ville ha ca. 3k for arbeidet om de skulle sette inn brukt/ny kompressor, så neste spørsmål blir egentlig; Er der noen bra DIY-guide til skift av A/C-kompressor? Har søkt litt og får inntrykk av at det skal være grei skuring, men trenger kanskje likevel å gå innom verksted for fylling av gass?

 

EDIT: Verdt å nevne det ble 1080 kr. for arbeidet, selv om bilen var inne 1t45min og det var opptil flere mann på bilen ved forskjellige tidspunkt. Mitt første møte med Mekonomen og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skifte ac kompressoren sjølv, så må du få nokon andre som har ac maskin til å tømme ac anlegget for gass. Så må du få nokon andre til å fylle på olje og gass igjen. AC gassen R34 inneheld olje og sporstoff UV og (lukt?) som er umuleg å vaske vekk. Opnar du anlegget sjølv får du olje og gass på deg. Det blir igjen umuleg å lyse etter sporstoffet når du ein gong seinare har ein lekasje ein plass på ac anlegge.

Så skal du bytte ac kompressoren treng du ein AC maskin som denne. Gassen R34 og rett olje.

Link til ein heilautomatisk ac maskin. AC

acm2900-evo.png

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår