Gå til innhold

Turbo bygging på 1988 Ford Sierra 2,0l CL


OleJohnny1

Anbefalte innlegg

Har du tenkt å dobble HK kun med hjelp av en turbo? Da trenger du nok full overhaling med nye stempler, kam, forsterka veiv, osv osv..

1000.- / hk er nok ikke langt fra sannheten om du skal lage noe seriøst.

Men så spørs det ju om får den gjenom EU-kontroll med så mye effekt. Da må du gå over bremser, hjuloppheng m.m

Satsa på en rimelig Cozzy så har du 200hk til halve prisen.

Men uansett, lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som har slengt turbo på DOHC-motoren, de fleste har havarert, mens noen virker å få dem til å holde en tid.

 

En ting er sikkert, skal du ha holdbarhet, så må du åpne motoren, kompresjonsforholdet må senkes, og råde-lager minst bør skiftes ut til bedre saker. Man bør vel vurdere å skaffe litt bedre råder og stempler også, og ikke minst feilene som disse motorene har orginalt, topp/toppakning og registerkjede bør vurderes.

 

Skulle jeg bygd en DOHC med litt ekstra pulver billigst mulig:

 

Turbo koblet til orginal eksosmanifold med ett rør, intercooler, neddreide stempler, Megasquirt-datasprut, nytt registerkjede er ikke dumt, orginal ståltopppakning, nye rådelager.

 

Mase mere som skal til, uten tvil, men det der er en billig løsning, du må også ha styring på tenninga.

 

Skal man bygge noe for å vare, så må man vel satse på stempler og råder av litt bedre kvalitet, skikkelig grenrør, motor med nye rammelager i tilegg, rett og slett en noverhalt motor med masse dyre deler som ikke vokser på trær.

 

Sånn rent teoretisk veldig enkelt sett vil 0,7 bars trykk gi deg 204 hk, og det er jo ikke noe ekstremt ladetrykk, men det er 0,7 bar mere enn motoren er bygget for.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår