fatal1ty Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Hei, har en passat 2002 model 1,9 tdi med problem med at kjølevesken forsvinner. har sett rundt på forumet, og er allerede opprettet en del tråder på dette, men forstår det sånn at ingen har funnet problemet etter det jeg har lest, så gidder ikke lete mere etter det og oppretter en ny tråd! Det som skjer er at når jeg kjører et par kilometer og motor blir varm(75-90 grader) så blir kjølevesken borte. og det fører til at det blåser varm luft i bilen bare av og til.. noe som er irriterende nå som det er så kaldt! så mye av kjøleveska forsvinner under en kjøretur på et par km.. det forsvinner egentlig ikke noe mer uansett om jeg kjører et par km eller et par mil, så stopper på en måte der.. [ATTACH]35571[/ATTACH] Tenkte jeg skulle prøve å teipe en tomflaske under tanken der man fyller på kjøleveske, og fant fort ut at det var der kjøleveska tok veien! men det betyr at det må bli trykk som bygges opp og sender det ut den veien? er det en termostat som styrer noen form for ventil som skal åpnes, og at denne ikke åpnes? Håper noen har noe svar til meg, for blir så forbanna frustrert over hele dritn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Om kjøleveska tar veien ned i den flaska som du har satt under ekspansjonstanken, så må det være en lekkasje der. Sprekk i plastikken ? Kjølesystemet er tett og skal kunne oppnå et overtrykk når motoren blir varm. Det gjør at den ikke vil koke selv om temperaturen skulle stige over 100grader. Det er overtrykksventil i påfyllingslokket som skal sørge for at trykket ikke blir for høyt. Som en midlertidig løsning ville jeg kjørt med litt løst lokk. Da vil du ikke få overtrykk og muligens unngå vesketap. Dette kan gå bra en stund siden det er lite trolig at temperaturen vil nå 100 grader og koke nå mens det er vinter. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Har også en 1,9tdi med nøyaktig samme problem. Ser det drypper litt fra samme plassen. Men jeg mister ikke like mye som deg. Fyller noen dl i uka bare, men det er irriterans. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet Desember 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Har prøvd å kjøre med lokket litt løst, dette førte til at jeg mistet mye mer veske og lampe for kjøleveske i bilen begynte og lyse... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Har du unormalt høyt trykk, eller temperatur, på kjøleveska? Prøv å skru av lokket på ekspansjonstanken mens motoren går (forsiktig!) - lukt etter mulig eksos - tett åpningen med hånda og kjenn etter om trykket bygger seg opp igjen. Har du lokalisert lekkasje i espansjonstanken, eller forsvinner kjøleveska ut gjennom påfyllingsåpningen / lokket ? -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 er et lite overløp der som flaska står.. så er vel ikke noen "lekkasje" i den forstand. Men noe gjør jo at kjøleveska forsvinner ut av overløpet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Er ikke tilfeldigvis en 115/116hk vel?.. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet Desember 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Er 131 hk jeg har. Det skjer jo ingenting når bilen står på tomgang (prøvd å la den stå 30min), jeg må kjøre en tur før den begynner å miste kjøleveske. Det må jo være et trykk som bygger seg opp under kjøring, og sender det ut overløpet på ekspansjonstanken.. Bwana: kommer ikke ut av lokket, eller er vell en slags "overtrykksventil" i lokket, som åpner når trykket blir for stort og dermed sender det ut gjennom overløpet i tanken? Tempratur inne i bilen ligger vanligvis rundt 90 grader men detter ned til 75 grader noen ganger. Skal prøve og se litt mer ikveld på problemet. Kom også til og tenke på at topp pakning og ekspensjonstanken ble byttet for 2 måneder siden av forrige eier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2012 Skift lokket på ekspansjonstanken, det sitter en overtrykksventil der, enten er den defekt eller o-ringen på lokket. Evt for høyt trykk. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet Desember 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2012 skal prøve og få lånt meg et lokk fra en annen bil og prøve ;) men har snakket med noen mekanikere og de mener at det kan være vannpumpe som lager dette problemet, eller så er det topp pakningen... (sprekk i topp eller dårlig topp pakning som lager dette problemet kanskje)? ;O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2012 Før du begynner å skru litt her og litt der så begynn med å fikse lekkasjen. Som Bwana sier så har du en lekkasje siden det lekker ut i underkant av ekspansjonstanken, å lete etter feil eller fikse ett annet sted er bare tull så lenge lekkasjen ikke er utbedret ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet Desember 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2012 Er ikke tilfeldigvis en 115/116hk vel?.. kva er spesiellt med dei motorane? Har ein slik, som brukar litt kjølevæske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Desember 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2012 kva er spesiellt med dei motorane? Har ein slik, som brukar litt kjølevæske.Det er den første PPD motoren VW kom med. Veldig svak toppakning på de. Typiske probem var kjølevæskeforbruk og overtrykk i eksp. tank. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 du skal ikke ha rare skjevheten i toppen før kompresjon lekker ut i vannkanalene, er slangene dine steinharde etter kjøring har du svaret der, da er det bare å demontere toppen og bytte pakning samt plane toppen, sjansen for at det "bare" er lekkasje i ekspansjonstanken er vel lik null Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Om det lekker til et visst punkt, men ikke mere, så har du en lekkasje i systemet et sted over vannstanden der det stopper å lekke. Om det er dårlig toppakning er det vel ikke bare en halvliter som vil forsvinne, og så slutte der? Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.