Gå til innhold

Kjøleveske forsvinner.

Ranger emnet

fatal1ty

Anbefalte innlegg

Hei, har en passat 2002 model 1,9 tdi med problem med at kjølevesken forsvinner. har sett rundt på forumet, og er allerede opprettet en del tråder på dette, men forstår det sånn at ingen har funnet problemet etter det jeg har lest, så gidder ikke lete mere etter det og oppretter en ny tråd!

Det som skjer er at når jeg kjører et par kilometer og motor blir varm(75-90 grader) så blir kjølevesken borte. og det fører til at det blåser varm luft i bilen bare av og til.. noe som er irriterende nå som det er så kaldt!

så mye av kjøleveska forsvinner under en kjøretur på et par km.. det forsvinner egentlig ikke noe mer uansett om jeg kjører et par km eller et par mil, så stopper på en måte der..

[ATTACH]35571[/ATTACH]

Tenkte jeg skulle prøve å teipe en tomflaske under tanken der man fyller på kjøleveske, og fant fort ut at det var der kjøleveska tok veien! men det betyr at det må bli trykk som bygges opp og sender det ut den veien? er det en termostat som styrer noen form for ventil som skal åpnes, og at denne ikke åpnes?

post-63003-13804854726905_thumb.jpg

Håper noen har noe svar til meg, for blir så forbanna frustrert over hele dritn!

post-63003-1380485472677_thumb.jpg

post-63003-13804854726862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjøleveska tar veien ned i den flaska som du har satt under ekspansjonstanken,

så må det være en lekkasje der. Sprekk i plastikken ?

Kjølesystemet er tett og skal kunne oppnå et overtrykk når motoren blir varm.

Det gjør at den ikke vil koke selv om temperaturen skulle stige over 100grader.

Det er overtrykksventil i påfyllingslokket som skal sørge for at trykket ikke blir for høyt.

Som en midlertidig løsning ville jeg kjørt med litt løst lokk. Da vil du ikke få overtrykk og muligens unngå vesketap.

Dette kan gå bra en stund siden det er lite trolig at temperaturen vil nå 100 grader og koke nå mens det er vinter.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du unormalt høyt trykk, eller temperatur, på kjøleveska?

Prøv å skru av lokket på ekspansjonstanken mens motoren går (forsiktig!)

- lukt etter mulig eksos

- tett åpningen med hånda og kjenn etter om trykket bygger seg opp igjen.

Har du lokalisert lekkasje i espansjonstanken, eller forsvinner kjøleveska ut gjennom påfyllingsåpningen / lokket ?

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 131 hk jeg har. Det skjer jo ingenting når bilen står på tomgang (prøvd å la den stå 30min), jeg må kjøre en tur før den begynner å miste kjøleveske. Det må jo være et trykk som bygger seg opp under kjøring, og sender det ut overløpet på ekspansjonstanken..

Bwana: kommer ikke ut av lokket, eller er vell en slags "overtrykksventil" i lokket, som åpner når trykket blir for stort og dermed sender det ut gjennom overløpet i tanken? Tempratur inne i bilen ligger vanligvis rundt 90 grader men detter ned til 75 grader noen ganger.

Skal prøve og se litt mer ikveld på problemet.

Kom også til og tenke på at topp pakning og ekspensjonstanken ble byttet for 2 måneder siden av forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å skru litt her og litt der så begynn med å fikse lekkasjen. Som Bwana sier så har du en lekkasje siden det lekker ut i underkant av ekspansjonstanken, å lete etter feil eller fikse ett annet sted er bare tull så lenge lekkasjen ikke er utbedret ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider