Gå til innhold

Kjøleveske forsvinner.

Ranger emnet


fatal1ty

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at svaret mitt ikke blir sett så grundig på.

 

Jeg tror dette er ett dårlig lokk på ekspansjonstanken.

Grunnen:

I ekspansjonstanken på VAG går det ofte en skjult kanal som er overløpet fra lokket. Lokket er en overtrykksventil som slipper opp ved trykk over det merkede på lokket, i tillegg sitter det en envegsventil som slipper inn luft ved undertrykk.

Disse kan bli slitne eller utette, og da vil den kunne spytte ut litt væske der selv om trykket i systemet er lavere enn normalt. Ved trykk over det normale vil den selvfølgelig også kunne lekke ut der, og da er det jo noe galt, så da må trykket måles for å se om det går over det anviste, åpningstrykket på lokket skal stå på lokket, eks. 140, som er 1, 4 bars overtrykk.

 

En annen ting som jeg har erfart, er at O-ringen rundt lokket kan bli skadet eller sprukket, og da vil man jo få samme symptomene.

 

Nå skal ikke jeg påstå at du ikke har problemer med overtrykk i systemet, men det er dumt å satse på den verste feilen før man sjekker ut de enkle tingene først.

 

Det kan og forekomme at noen har montert lokk med feil åpningstrykk også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke gitt at alt vann forsvinner hvis topp pakninga lekker, kommer helt an på hvor stor grad det slipper ut trykk i systemet, hadde nettopp problemer med varmeapparatet hvor jeg hold på å fryse ihjel i bilen, tok av toppen å plana den en tiendels mm, det var igrunn nok for å få lekkasje, problemet ble borte da, å det er ikke mye, der pressa den ut akkurat nok vann til at den havna på minimums streken på ekspansjons tanken

 

slangene på den motoren var ikke spesielt harde, men etter pakningsbytte ble de nesten helt myke, å som EINAR skriver at hvis lokket på tanken sleipper ut trykket over 1.4 bar så er det ikke rare trykket.

men kontroller alle muligheter før du går løs på topp pakningen, kan bare være så enkelt som EiNAR skriver, å for din del får vi håpe på det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

okei, da har jeg undersøkt en go del! har snakket med vw verksteder og en del andre verksteder om dette.. de mener at dette er topp pakning, men siden denne ble byttet for 2-3 måneder siden, tror de at det er en sprekk i topp som ikke ble sett under skifte.. så vet ikke hva jeg skal gjøre... blir en stor utgift uansett! så vet ikke om jeg går for en brukt motor istedenfor for å bare skifte topp..

 

fikk helt nytt lokk til ekspansjonstanken også..

Fikk også kjørt en test i tanken hvor det ble lett etter diesel gasser hvor denne "beholderen" skulle gå ifra blå farge til grønn om det var lekkasje, noe den gjorde!

Endret av fatal1ty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er bra du fikk fikset det.

 

Forøvrig, til en annen som kan lese tråden, om topppakningen har røket for ikke lenge siden, kan det fortsatt finnes spor av HC i kjølesystemet.

 

Bil koster penger gitt :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår