Gå til innhold

For alle BMW-interesserte...

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Var (selvsagt) på banetreff på Våler med BMW-klubben i helga, og sørget bl.a. for å slite dekkene nesten ned til korden, koke bremsevæsken og svi ned nesten nye bremseklosser foran. Kort sagt: det var en morsom og vellykket helg! :D

Uansett ble det filmet en del inboard og knipset noen bilder. Bildene kan beskues her, film legges trolig ut litt senere (har også MASSE annen film fra andre treff...det er bare å få tiden til å strekke til!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der jeg også. mye gæren kjøring!!!

tror det ble fire biler som ble ganske skadet,en havna i et tre og en annen rulla ut i sanda....:D

bane lederen var ganske forbandet på all villmann kjøringa!!:mad: ;) ;)

1992 skyline R32

1994 s13 gpsports driftebil

x1992 mazda mx5 turbo

x1991 nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by larsmx5

Jeg var der jeg også. mye gæren kjøring!!!

tror det ble fire biler som ble ganske skadet,en havna i et tre og en annen rulla ut i sanda....:D

bane lederen var ganske forbandet på all villmann kjøringa!!:mad: ;) ;)

Joda, det gikk ganske hett for seg til tider...men stort sett syntes jeg det gikk rimelig greit. Men det begynner å bli ganske høyt nivå blant deltakerne etterhvert, og tempoet rundt banen deretter. Det var vel hovedsakelig 2 biler som ble kraftig skadet, den ene fikk visstnok en kjempesladd før langstrekken og greide på et mirakuløst vis å kjøre over jordvollen på siden og ut i skauen. Den siste bilen fikk (såvidt jeg kunne se) skrens i den slake høyresvingen før 90-grader'n ved depot-strekken, og bikket rundt på taket/siden når den traff curbsen/sandfella sidelengs. Det var et trist syn, og jeg må si jeg synes synd på de involverte, selv om det i utgangspunktet var deres egen feil (kjører over evne).

Bortsett fra dette gikk det stort sett bra, men det var også et par andre mindre dramatiske avkjørsler...uten spesielle materielle skader. I alle tilfeller gikk det bra med sjåførene, og det er jo tross alt det viktigste...

Kan godt forstå at det både var misnøye blant banekomiteen og blant de fremmøtte deltakerne...det blir mye venting og lite kjøring når man til stadighet må ut og hente biler og feie banen. På søndag var det bedre i så måte, da var det sikkert halvparten så mange som på lørdag, og dermed mindre trafikk på banen. Da ble det god anledning til å få kjørt fra seg for de fleste, noe undertegnede absolutt fikk gjort... :D

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til neste treff. Da stiller jeg med heftigere bremsevæske og EBC Greenstuff klosser ihvertfall...det er HELT sikkert! Ingen god følelse å måtte tråkke bremsepedalen nesten nedi gulvteppet for å få bremseeffekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, trist å høre at gutta ødelegger bilene så mye. Bra de gjør det under slike forhold, fremfor på veien. Da hadde nok ikke gått like bra. :rolleyes: Var det dyre biler ?

Et lite tips: Skaff dere bremsevæskemåler !!! Som måler kokepunkt og kvalitet/effektivitet på bremsevæsken. I VACN begynte vi med det i våres og fikk på vårtreffet hindret 4 biler i å slippe utpå pga av for dårlig bremsevæske. Den værste var en 300 hk S2 (1600 kg m/4x4) hvor bremsevæskens kokepunkt ble målt til 40 grader !!!!! 5-6 stykker skiftet væske på stedet før de kjørte til teknisk når de hørte om måleren ;) Husker ikke hvilket krav teknisk hos oss satt for å slippe utpå, men det går seff ann å koke væsken allikevel, men dere oppdager de værste tilfellene og gjør samtidig alle oppmerksomme på at dette er livsviktig. På høsttreffet var det betraktelig bedre resultater og kun 2 førstegangskjørere ble stoppet - resten hadde lært leksen fra forrige gang:D

Selv målte min bremsevæske et kokepunkt på 285 grader, enda EBC lovte meg 320 på den væsken :( men det er allikevel ganske greit og selv om klossene brant opp etterhvert :D (Greenstuff) så bremset det like godt helt til "the end"

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Uffda, trist å høre at gutta ødelegger bilene så mye. Bra de gjør det under slike forhold, fremfor på veien. Da hadde nok ikke gått like bra. :rolleyes: Var det dyre biler ?

Et lite tips: Skaff dere bremsevæskemåler !!! Som måler kokepunkt og kvalitet/effektivitet på bremsevæsken. I VACN begynte vi med det i våres og fikk på vårtreffet hindret 4 biler i å slippe utpå pga av for dårlig bremsevæske. Den værste var en 300 hk S2 (1600 kg m/4x4) hvor bremsevæskens kokepunkt ble målt til 40 grader !!!!! 5-6 stykker skiftet væske på stedet før de kjørte til teknisk når de hørte om måleren ;) Husker ikke hvilket krav teknisk hos oss satt for å slippe utpå, men det går seff ann å koke væsken allikevel, men dere oppdager de værste tilfellene og gjør samtidig alle oppmerksomme på at dette er livsviktig. På høsttreffet var det betraktelig bedre resultater og kun 2 førstegangskjørere ble stoppet - resten hadde lært leksen fra forrige gang:D

Selv målte min bremsevæske et kokepunkt på 285 grader, enda EBC lovte meg 320 på den væsken :( men det er allikevel ganske greit og selv om klossene brant opp etterhvert :D (Greenstuff) så bremset det like godt helt til "the end"

Måler væska i beholderen på hovedsylinderen da? Vet ikke om jeg ville stolt helt på en sånn måling, det er en helt annen kvalitet på væska som ligger nede i caliperen. Iaf hvis væska ikke er ny, kondens og ugg som samler seg nedi der.. Eller?

Men det er jo fort gjort å bytte væske, noe alle burde gjøre hvert/2.hvert år f.eks når man legger om til sommerdekk. :) Forlenger levetiden på calipere og rør oxo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by erling

Måler væska i beholderen på hovedsylinderen da? Vet ikke om jeg ville stolt helt på en sånn måling, det er en helt annen kvalitet på væska som ligger nede i caliperen. Iaf hvis væska ikke er ny, kondens og ugg som samler seg nedi der.. Eller?

Men det er jo fort gjort å bytte væske, noe alle burde gjøre hvert år f.eks når man legger om til sommerdekk. :) Forlenger levetiden på calipere og rør oxo da.

Måler i reservoaret i motorrommet ja. Godt mulig det ikke er 100% til å stole på, men det gir en grei indikasjon iaf.

Nå vil det vel sirkulere litt i væsken vel ? Varm væske (ved calipperne) vil jo stige opp mot reservoaret til en viss grad og blande seg med kald/presse den kald væske ned mot calipperne igjen ;) Står vel neppe fullstendig stille vel ?

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler i reservoaret i motorrommet ja. Godt mulig det ikke er 100% til å stole på, men det gir en grei indikasjon iaf.

Nå vil det vel sirkulere litt i væsken vel ? Varm væske (ved calipperne) vil jo stige opp mot reservoaret til en viss grad og blande seg med kald/presse den kald væske ned mot calipperne igjen ;) Står vel neppe fullstendig stille vel ?

Hvis det oppstår kondens vil iaf vannet legge seg nederst da det har høyere massetetthet enn olje, blander seg heller ikke. Så det godt når jeg skulle lufte på en eller annen bil engang, i beholderen var væska klar og fin, da jeg åpnet luftenippelen kom det rustvann ut.

Men som du sier gir det en indikasjon vil jeg tro, ellers hadde vel ikke folk gjort det. Men det er lurt å bytte væske minst 2.hvert år uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...tipper 150-200.000,- kroners klassen. :(

Samtlige biler som skal kjøre på bane i BMWCCN må gjennom en obligatorisk teknisk kontroll, hvor man bl.a. måler bremsevæsken - nettopp for å luke vekk potensielle "bremsekokere" (min var på grensen, og tålte derfor ikke banekjøringen - måtte lufte & skifte væske på stedet!).

Tut & kjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske (utenom DOT 5, som "ingen" bruker) er hygroskopisk, tiltrekker seg vann og blander seg med vann. Jo høyere vanninnhold, jo mørkere er bremsevæsken. Noen typer bremsevæske kan ha andre farger også, men de aller fleste er lysegule, nesten klare når de er nye.

Derfor vil aldri vannet bli liggende et sted, det blander seg. Og forresten, DOT 5.1 er kompatibel med DOT 3 og 4, det er bare DOT 5 som er spesiell (silikonbasert).

Pleier å bytte bremsevæske annethvert år selv, kjøper bare på en rekvisitabutikk eller bensinstasjon..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...