emto55 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 2.3 NG motor har stått ubrukt i tre-fire uker. Batteriet var flatt p.g.a. at kupelyset hadde stått på. Fikk starthjelp, og motoren startet på første forsøk, men klakker som en gammel dieselmotor, oljelampa lyser og det ser ut som at det er vann i oljen, men litt vanskelig å se da det var mørkt og jeg bare hadde ei hodelampe som belysning, men det så faktisk ut som at det var hvit "fløte" på peilepinnen, noe som ble tydeligere da motoren hadde gått et par minutter. (Oljenivå forøvrig normalt). Motoren funket helt greit da jeg satte den fra meg. Kan disse symptomene skyldes frostskade? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Hvertfall ikke la motor gå om det er kjølevann i olja! Mangler det kjølevann siden du tror den har funnet veien inn i olja eller lekker det kjølevann. Om det mangler kjølevann så burde du ikke ha startet motoren i utgangspunktet, er den enkleste måten å ta knekken på toppakningen. Tapp av all olje, bytt filter og fyll på ny olje. Men om vannet renner ut noe sted når du fyller på så må selvsagt dette etterforskes mer først. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Og før du starter motoren igjen, sett på et manometer slik at du ser om det er oljetrykk. Om oljetrykk er fraværende så stopp motor umiddelbart. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Jeg foreslår at du kikker på olja på peilepinnen i dagslys før du konkluderer med noe som helst. Frost i seg selv skal jo ikke gjøre at det blir åpning mellom olje og vann i en motor, men det kan så absolutt utfordre gamle svakheter.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Desember 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Takk for tips. Jeg følger rådene om å sjekke kjølevæskenivå, peilepinnen i dagslys og eventuell lekkasje. Naboen ringte en audimekaniker som mente at hvis bilen har stått stille lenge vil oljefilteret bli fyllt av kondens. Hans råd var å skifte olje og filter. Bilen har faktisk stått lenger enn det jeg skrev ovenfor. Den har stått i over 2 mnd. så muligheten for kondens-dannelse er absolutt til stede. Angående manometer . . . kan det plugges inn i hullet til oljetrykksensoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Skifte olje og filter er jeg enig i, men han kompisen din, kan han forklare hvorden i all verden det kan danne seg kondens i oljefilteret om motoren står, ikke minst hvordan det skal bli fylt med kondens ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Ja, manometer kan du skru inn i hullet der trykkbryter er montert, er M10x1 gjenger på din motor. Manometeret må da ha samme gjengestørrelse og stigning, samt ha måleområde mellom 0 og 7-10 bar (kg). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Desember 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Skifte olje og filter er jeg enig i, men han kompisen din, kan han forklare hvorden i all verden det kan danne seg kondens i oljefilteret om motoren står, ikke minst hvordan det skal bli fylt med kondens ;) Oljefilteret er såvidt jeg vet alltid fyllt med olje, så kondens der er vel utelukket. Nå var det naboen som ringte til en mekaniker han kjente, så hva som ordrett ble sagt vet jeg ikke, men "kondens i oljefilteret" var det som naboen rapporterte at ble sagt. Min erfaring er at folk flest beskriver symptomer på en dårlig måte, og utelukker/blander sammen detaljer i det de hører når de får en diagnose, så for alt jeg vet kan mekanikeren ha sagt at: "kondens i oljen . . . skift filter og olje". Har to manometere,-ett for 0-6 bar og ett for 0-20 bar, men de er begge M13. Jeg kan prøve å lage en overgang da jeg har gjengsett. Det jeg lurer mest på er det faktum at oljelampa lyser på tross av at peilepinnen viser max. oljenivå. Hvis trykksensoren er OK så må det skyldes noe annet at oljetrykket er fraværende. Kan kondens forårsake at en fungerende oljetrykkmåler viser null trykk? Jeg vet ikke hvordan smøresystemet er bygget opp på denne bilen, men jeg vil tro at hvis det dannes kondens i kanaler som så fryser så vil vel oljetrykket stå i fare for å utebli. Grunnen til at jeg tror dette er at jeg har sjekket kjølevæsken og jeg har ikke mistet så mye som en dråpe, så kjølevæske i oljen er det nok ikke. Videre så har jeg startet motoren igjen, og oljelampa sluknet umiddelbart etter at motoren startet. Sjekket pilepinnen på ny før jeg startet, og oljen ser normal ut. Etter start ser oljen svakt fløteaktig ut. Mulig dette bare var en kondenspropp som hadde frosset og som tinte etter første start. Uansett, jeg bytter filter og olje imorgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2012 Det jeg lurer mest på er det faktum at oljelampa lyser på tross av at peilepinnen viser max. oljenivå. Hvis trykksensoren er OK så må det skyldes noe annet at oljetrykket er fraværende. Kan kondens forårsake at en fungerende oljetrykkmåler viser null trykk? Oljelampen i bilen forteller kun om det er (høyt nok) oljetrykk på motoren, dette uavhengig om det er lite eller mye olje på den (peilepinnen). Altså er det irrelevant hvor mye olje som er på, det er en trykkbryter, ikke nivåbryter ;) Normalt vil det aldri dannes kondens i en motor som står, dog vil det kunne dannes kondens ved hyppig småkjøring, og denne vil samle seg på motorens høyeste punkt. Derfor vil man i slike tilfeller finne emulsjon under toppdekselet, under oljepåfyllingslokket, på peilepinnen, i veihusventilasjon osv. Dersom du har oljetrykk (lampe slokner) så kjør motor halvvarm og tapp så av oll olje umiddelbart etter du stopper motoren. Bytt filter og på med ny olje så er gjerne motoren god for en halv million km ;) Tikkingen kommer fra ventilløfterene som trenger oljetrykk for å justere seg, noe de gjør selv innen få minutter på høy tomgang (1200 rpm). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Kqn oljepumpa ha gått tørr? Hvor langt har motoren din gått, er den godt vedlikeholdt, og når ble olje skiftet sist. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Oljepumpa på disse motorene (R5) lever evig, er ikke samme type som på eldre R4, så tviler på noe er galt med den. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Kqn oljepumpa ha gått tørr? Hvor langt har motoren din gått, er den godt vedlikeholdt, og når ble olje skiftet sist. Motoren har gått 350K og er etter det jeg hører om forrige eier som kjøpte den ny, usedvanlig godt vedlikeholdt. Selv etter 350K starter denne motoren på første forsøk selv i 30 minus, maler som en katt og er sprek som en fole. Når oljen ble skiftet sist aner jeg ikke, men den skiftes nå i løpet av kvelden. Hadde litt kluss grunnet lambdasensor og kjølevannsensor, men dette er ordnet. Jeg lurer på om det kan ha vært frosset kondens som har hindret oljepumpa i å levere trykk, for en stund etter at den gikk på tomgang lyste oljelampen igjen som vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Joda, men mål oljetrykket ditt. Oljetrykklampen kan man ikke stole 100% på, men om den lyser så må det absolutt taes på alvor og aldri la motor gå uten oljetrykk. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.