Skorp Skrevet Desember 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 Hei! Har en vinterbil, som skal brukes på vei. Eu ok og i teknisk god stand, men med modifikasjoner. Ribbet interiør, bøttestoler med 4punkts belte, turbo motor som ikke er godkjent, sveisa sperre, kappet fjører.. Hva vil skje om jeg kommer i en ulykke? Ingen av disse tingene har noen faktor på ulykken som skjer, men bilen er langt ifra som avtalt i forsikring. Si at noen bryter vikeplikten og kjører i meg. Vil forsikringen gjelde? Kan også tenke motsatt. At jeg bryter vikeplikt og suser i siden på en bil.. Vil det oppstå problemer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 I utgangspunktet så skal det vel være en årsakssammenheng. Men dette er jo tydelig en bil som er langt ifra godkjent og lovlig, de ville vel neppe forsikret den i det hele tatt om de kjente tilstanden. Men vinter/herjebil, med kabba fjærer, ribba inni etc, skal det ikke brukes? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Desember 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 Og ved kollisjon under "uaktsom kjøring" som sladd eller stor fart, så kunne jeg like godt kjørt Corollaen min sidelengs inn i en annen bil som denne vinterbilen? Kan muligens være lettere å forklare seg bort i en Corolla, men om sladdesporene starter i begynnelsen på svingen frem til kollisjon så er vell bevisene klare! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Desember 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 (endret) I utgangspunktet så skal det vel være en årsakssammenheng.Men dette er jo tydelig en bil som er langt ifra godkjent og lovlig, de ville vel neppe forsikret den i det hele tatt om de kjente tilstanden. Men vinter/herjebil, med kabba fjærer, ribba inni etc, skal det ikke brukes? Er jo klar over dette. men vet bare ikke hvordan dette funker ved kollisjon og forsikring. Om forsikringsselskapet nekter å betale 50 lapper for å rette ut bulken i høyre siden på en splitter ny Bmw på grunn av tilstanden på mitt kjøretøy? Slik at jeg personlig blir ansvarlig for å betale dette? Hva mener du med "skal det ikke brukes"? Kappafjører er fælt..men får bilen lav da i det minste. Forige eier som kappa. Ribba interiør var på grunn av mye fukt innvendig, så det lukta skikkelig humbug i bilen. Rusthull i dørken var det også så måtte ut med alt for å få det tett. Endret Desember 29, 2012 av Skorp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 Det jeg mener, er at for meg bør ikke en bil som skal brukes på vinteren være for lav, eller ukomfortabel/kald. Selv om det skal herjes med... På sommeren skjønner jeg at folk kanskje vil ha det litt slik... Hilsen en som hatt mye ikke godkjente og lovlige biler med alt fra 1 vinding i manko til ingen vindinger. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gadgetman! Skrevet Desember 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2012 Å kjøre med kappa fjærer og sveisa sperre(Diff?) er det verste, da disse 'modifikasjonene' endrer hvordan bilen oppfører seg. Faktisk så er bilen din trolig ikkje lovlig å kjøre med i det hele tatt, ikkje engang på privat vei. (Eneste unntak er vel på lukket bane for trening eller deltagelse i arrangementer holdt av Norsk Motorsport Forbund) Turboen... OK, her kan noen finne på å tyste til Tollvesenet om noe skulle skje. Surt å få straffetoll i tillegg til skade... Og alt ettersom effektøkelsen så kan det hende at du faktisk trenger forsterka oppheng, fjøring og bremser, også. Et forsikringsselskap kommer til å virkelig 'herje med deg' om noe skjer. Ikkje bare har de ikkje fått beskjed om endring av kjøretøyet, men de har heller ikkje fått beskjed om at det skal 'brukes til atypisk kjøring' I beste fall får du en heftig avkortelse på evt. utbetalinger, men det kan også endre på skylddelingsspørsmålet(Du skulle per definisjon ikkje ha vært på veien... ) Du risikerer også å få beskjed om at du 'ikkje lengre er ønsket som kunde' etter et evt. uhell. Når det gjelder Statens vegvesen og Forsikringsselskaper så er regelen at det er enklere (og billigere) å få tillatelse enn tilgivelse. Siter 1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk. 1984 CX 2.0L- Motorhavari. 1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck... 1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV... 1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.