Gå til innhold

Kondens i bensinmengdefordeler?

Ranger emnet


emto55

Anbefalte innlegg

Edit: Kondens i bensinmengdefordeler???

Hva var vel livet uten Audi 90 Quattro?

Fikk skiftet olje på 2.3 NG og startet den opp. Oljelampa sluknet med en gang, men syntes motoren var litt tungstartet.

Et par drag på nøkkelen så startet den omsider og gikk greit i et par minutter. Skrudde av tenningen og skulle starte igjen, men det ville altså ikke motoren være med på. Aha . . . tanken har stått mer eller mindre tom i et par måneder, kankje gikk den tom,-så jeg fyllte på bensin og litt kondensfjerner. Nix . . . ingen reaksjon. Sjekket om pluggene får gnist, og det får de. -Altså må det være bensintilførselen.

Bensinpumpa funker.

Løsnet koblingen inn til trykkregulatoren, og der spruter det godt med bensin. Altså trykk der. Det er også bensin-trykk på alle koblingen på bensinmengdefordeler (er det dette den heter der som rørene til dysene kommer ut fra oppe på toppen av injeksjonssystemet?) Videre er det et rør som går ned til venstresiden på motoren (når en står foran bilen), og ned til en kobling med en elektrisk kontakt på. Bensintrykk her også. Men på koblingene til hver av de fem dysene er det IKKE bensintrykk på i det hele tatt. Jeg vet sånn cirka hvordan KE-Jetronic systemet funker, med et stempel med slisser i midten som gir bensin fra nederste delen av de fem kammerene opp til de øverste halvdelene og som blir styrt av luftmengdemåleren.

Kan kondens og vannperler stenge for bensin,-og hvilken risiko er det ved å skru av toppen av bensinmengdefordeler for å sjekke etter eventuelle vannperler? Det sitter tre umbracoskruer i toppen. Er dette de eneste skruene som skal løsnes i tillegg til dyserørene for å få av toppen? Har sjekket luftmengdemåleren, og den ser ut til å la seg bevege greit nok.

Endret av emto55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså falskluft? Sjekket belgen grundig for sprekker?

 

Ja, der sier du noe. Falskluft er jo selve djevelen for disse motorene. Skal sjekke belgen.

Men . . . mens vi holdt på med motoren la jeg merke til at oljepåfyllingslokket ikke sto helt i stilling, og jeg kunne dreie det en kvart omdreining for å få det helt stengt. Startet så, og den fyret med en gang. Men jeg sjekker belgen og slanger nøye uansett.

Skiftet olje og filter i dag også, og til min store skrekk så var det fremdeles litt fløte på peilepinnen selv etter å ha skylt ut gammel olje med et par liter diesel og så skylling med olje som ble tappet av. Men etter å ha latt motoren gå seg ordentlig varm ble oljen OK.

Ventil-tikkingen forsvant også, så nå maler den som en katt. Lyden i denne motoren er noe for seg selv,-en hører faktisk at det umulig kan ha skjedd mye slitasje selv etter 350 tusen kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren din er uslitelig dersom den får riktig stell og skikkelig olje. Og ja, femmerlyd er nydelig :)

 

Fylte du opp med olje etter at du skylte med diesel, startet opp og tappet alt av igjen temmelig umiddelbart? Og skiftet filteret og oljen etterpå?

 

Det du kaller 'fløte' er emulsjon, en blanding av ikke -blandbare stoffer, i dette tilfellet polare og bipolare. Dette forsvinner ikke med en gang da det samler seg alle steder, inni slanger, veivhusventilasjon, innsug og under toppdeksel, som regel alle de øverste stedene på motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en starter en slik femmer gis det litt gass i et lite øyeblikk. Lyden av akkurat dette lille automatiske gasspådraget er ubetalelig.

 

Her er prosedyren jeg brukte for å skifte olje:

Tappet av gammel olje, lot det gamle filteret sitte på plass, og sjekket bunnpluggen for metallspon (ingen antydning til spon).

Skrudde i bunnpluggen og fylte på et par liter diesel.

Skrudde ut tennpluggene og fjernet coil-kabelen, kjørte motoren et KORT øyeblikk på starteren.

Tappet ut dieselen.

Skrudde i bunnpluggen og fylte på en liter olje.

Tørnet motoren litt lenger enn forrige gang.

Tappet av oljen.

Ut med det gamle oljefilteret, fyllte olje i det nye, smurte pakningen med olje og skrudde filteret inn. Skrudde det til med håndmakt.

Fyllte opp med ny olje til mellom 3/4 og full på peilepinnen.

Oljelampen slukker nå med en gang motoren tørnes under start, altså før motoren egentlig starter.

 

Jeg liker ikke emulsjon av olje og vann som smøremiddel i motorer, men jeg satset på at det lille jeg så av slikt ville fordampe og forsvinne når motoren fikk kjørt seg varm, noe det også gjorde.

Videre så tegnet jeg en tusjstrek på ekspansjonstanken for kjølevæskenivået og fulgte nøye med om det minket mens motoren gikk. Lot motoren gå godt lenge uten at det forvant noenting. Fulgte også med på eksosen, og konstaterte at den nesten ble usynlig etter at motoren begynte å varmes ordentlig opp. Luktet også på eksosen for å kjenne om det luktet kjølevæske, noe det ikke gjorde.

Endret av emto55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0W-40, må du ha så tynn olje?

 

Har 10W40 for øyeblikket, men har kjørt med 0W40 på min gamle Mazda i to år nå grunnet temperaturene i januar og februar her oppe. I fjor hadde vi minus 47 som laveste temperatur i flere dager i strekk og den kryper sjelden over 30-35 på denne tiden.

10W40 smøreolje renner ikke engang ut av flaska når det er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det så kaldt hos deg så forstår jeg, men da hadde mine biler definitivt hatt motorvarmer ;)

 

Har motorvarmer på Mazdaen, men når en parkerer på jobb er det mange som setter på kupevarmer i tillegg til motorvarmer, og så ryker sikringene, og dermed blir bilen stående i 8 timer i 40 minus. En lærer raskt å helgardere seg i Finnmark. Kjører aldri uten skooterklær, votter og pelslue i bilen heller. Får en motorstopp og må vente på bilberging i fire timer langs en folketom vei så kan en fort fryse ihjel inne på vidda hvis en kjører rundt tynnkledd.

Til Audien kjøper jeg oljevarmer. Gidder ikke ha bryet med tempsensorer som forvirrer ECU'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motorvarmer på Mazdaen, men når en parkerer på jobb er det mange som setter på kupevarmer i tillegg til motorvarmer, og så ryker sikringene, og dermed blir bilen stående i 8 timer i 40 minus. En lærer raskt å helgardere seg i Finnmark. Kjører aldri uten skooterklær, votter og pelslue i bilen heller. Får en motorstopp og må vente på bilberging i fire timer langs en folketom vei så kan en fort fryse ihjel inne på vidda hvis en kjører rundt tynnkledd.

 

Ikke dumt :)

 

Til Audien kjøper jeg oljevarmer. Gidder ikke ha bryet med tempsensorer som forvirrer ECU'en.

 

Hva mener du. Om motor er 40 grader så vil ECU fortsatt gi bensin på kaldstartsdysen ved oppstart.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt :)

 

 

 

Hva mener du. Om motor er 40 grader så vil ECU fortsatt gi bensin på kaldstartsdysen ved oppstart.

 

Dette vet du nok bedre enn meg, men det sitter vel flere tempsensorer i NG'en, og jeg hører rykter om at ECU'en blir forvirret av temp-forskjeller hos sensorene. Men hvis jeg trygt kan montere kjølevanns-motorvarmer så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun en eneste temp-sensor til ECU på NG-motoren og den sitter på toppen av vannflensen framme på toppen :) Så ja, du kan trygt ha motorvarmer på din ;)

 

Bildet under er fra en AAR-motor og der står sensorene omvendt i forhold til NG.

 

TempECUAAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår