Gå til innhold

Dimensjon på dekk

Ranger emnet

Eier Audi

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig jeg er helt dum her, men jeg har nå allikevel noen spørsmål da. Bestilte for en liten stund siden nye felger til bilen. Jeg ble da spurt om hvilke tommer jeg skulle ha på de nye felgene og jeg sa selvfølgelig at jeg skulle ha det samme som de gamle. Dette er ikke problemet.

Videre vet jeg at dimensjonen på dekkene er bredde/høyde/tommer. Så mitt spørsmål er egentlig (etter å ha kikket litt på finn.no etter dekk og felger og at jeg forstår det med høyde og tommer) at jeg egentlig ikke skjønner noe av det med bredden:( Altså, jeg forstår at det gjelder dekkbredden, men vil foreksempel et dekk med dimensjon 205/55 18 passe på samme felger som

225/45 18???? Og hvordan kan de/kan de ikke passe? Hvis man skal bytte dekk på en felg man allerede har må man da bestille samme dimensjon som allerede sitter på????

Klønete spurt men..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mulig jeg er helt dum her, men jeg har nå allikevel noen spørsmål da. Bestilte for en liten stund siden nye felger til bilen. Jeg ble da spurt om hvilke tommer jeg skulle ha på de nye felgene og jeg sa selvfølgelig at jeg skulle ha det samme som de gamle. Dette er ikke problemet.

Videre vet jeg at dimensjonen på dekkene er bredde/høyde/tommer. Så mitt spørsmål er egentlig (etter å ha kikket litt på finn.no etter dekk og felger og at jeg forstår det med høyde og tommer) at jeg egentlig ikke skjønner noe av det med bredden:( Altså, jeg forstår at det gjelder dekkbredden, men vil foreksempel et dekk med dimensjon 205/55 18 passe på samme felger som

225/45 18???? Og hvordan kan de/kan de ikke passe? Hvis man skal bytte dekk på en felg man allerede har må man da bestille samme dimensjon som allerede sitter på????

Klønete spurt men..........

I grove trekk, 18 toms dekk passer på 18 toms felger. Det man evt bør passe på, er felgbredden (f.eks. så kan det stå inni felgen 8x18).

Dekkbredde på 205 (mm), vil være noe ugunstig på en 8 toms bred felg. Man vil da få en strekk på dekksiden (man ser dekksiden skrår utover til felgkanten). Dette igjen, vil kunne føre til en heller lite gunstig oppførsel på bilen - spesielt i fart, hvor man kan komme opp i en manøver-situasjon).

Om du holder deg til de orginale felgene og de orginale dekkdim. oppgitt i vognkortet/brukerhåndboka, så trenger man ikke å ha slike ting i bakhodet. :)

Om du kjøper nye felger og dekk, f.eks. på nettet (hvor man ikke vil få fagkyndig hjelp), så sjekk de orginale dimensjonene først: felgbredde, felg-innpress (f.eks. ET45), dekkdimensjonene (f.eks. 205/55*16) og sist men ikke minst dekkhastighetskode og lasteindex (skal finnes i vognkortet). Ikke gå under disse verdiene (som regel ingen problem på større dekk...)!

205/55-dekk på en 18 toms felg, høres litt vel smalt ut. Mest sannsynlig er felgbredden 8 tommer, på en 18 toms felg. Absolutt smaleste dekk, på en 8 toms bred felg, bør være 215-bredde. Minimum 225, etter min mening. På vinterdekk, kan jeg gå med på 215-dekkbredde.

Er felgen smalere, ja da er det greit med smalere dekk. ;)

Lesestoff jeg kan anbefale på nettet..: dekkdimensjoner.no

Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil

Lykke til videre, og ha ei Riktig Godt Nyttår!

Mvh

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider