Gå til innhold

Motor bytte E300TD

Trakor`n

Anbefalte innlegg

Heisann, har en Stv E300TD hvor motoren begynner og synge på siste verset, gått nærmere 700, med ripe i den ene sylinderen og hvor turboen tok kvelden i sommer, Eu, opp for tur i Aug, den kommer ikke til og gå igjennom, på grund av litt mye blå røyk ut av røret bak, så det jeg lurer på er om noen har en link til en side/folk hvor man for kjøpt motor/kasse osv behøver ikke være org, godt være noen som har trimma dette litt, bilen skal igjennom EU`n for og si det sånn, men setter pris på all hjelp jeg kan få.

Vet at det ligger masse motorer ute på finn.no men vil heller betale litt ekstra for og få en overhalt "ny" motor i Kjærra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en E300 TD har du en OM606.91X, er det 124 har den mekanisk dieselpumpe, er det 210 har den elektronisk styrt Dieselpumpe.

136 hk er effekten, og man kan nok hente bittelitt mere med litt justering, men ikke mye, og på bekostning av forbruk, miljø og levetid.

Skal du ha noe mere må man nesten ha Turbo, og motoren du har kom med turbo, men da kun med elektronisk styrt pumpe, og i 210, så ting er ikke helt plug&play i en 124.

Den motoren har 177 hk og i overkant av 300 Nm, dette er litt mere enn din girkasse er beregnet på om du har 124, og du bør monter girkasse fra 300TDT 12V om du skal være sikker på at det skal holde.

Jeg ville prøvd å finne en motor med lav km(under 300), evt. overhalt av noen som virkelig har peil og godt skussmål.

Er det 124, ville jeg justert ADA-ventilen 2 runder utover, koblet ut EGR(fjerne spjeldet fra akselen og blokkeringsplate på Røret fra eksosen) og fjernet "lyddemperen" i luftfilterboksen.

Det vil ikke gi deg 10 hk mere, men bittelitt bedre respons, mindre igjenkoksing av innsuget, og litt mere sekserlyd, og iallefall ikke noen unødvendig restriksjoner i luftinntaket. Gjorde det samme med en E250D jeg hadde, den var ikke noen racer, men gikk så absolutt bra til å være 250.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Men bilen min trenger rett og slett en ny motor, tenker at det neste er like greit og sende den bort, og få inn en ny motor, kasse osv vist det trengs, alt for pen (ikke det at den er strøken i lakken osv, men liker linjen og utsende på disse bilene) bil til at den står i låven på hytta.

Ville heller ikke ha noen 500+HK bil, men noe som går litt godt og holdbart, passer perfekt til sleeper stuket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider