Gå til innhold

Kjølevæska forsvinner

Ranger emnet

Hoghead

Anbefalte innlegg

VW Touran 2.0 TDI DSG Highline

Jeg har ett problem med at kjølevæska forsvinner, forbruket er ca en liter på 10 000 km, så ikke så ille strengt tatt, men det skal ikke være der.

Jeg byttet vannpumpe etc på 120000km servicen, brenner og sirkulasjonspumpe blei bytta før jul. Det er ingen synlige lekkasjer, ikke no drypp under bilen, nothing, nada.... Men like forbanna forsvinner kjølevæska, jævlig irriterende...

Lukter ikke inne i bilen heller, så jeg merker ikke at det eventuellt kommer no inn der.

Idag fikk jeg høre at det skjer at det kan oppstå lekkasje på dette sstemet via turboen, vedkommende som fortalte det hadde lest en artikkel om det på nettet. Jeg klarer ikke finne dette, men uansett, er det noen som vet om det stemmer, kan kjølevæska bli borte gjennom turboen? Eller noen andre ideer?

Jeg har IKKE bytta lokk på tanken, ser ikke antydning til lekkasje der, heller ikke bytta selve tanken.

Systemet er lufta to ganger på merkeverksted siste mnd ifb med bytte av sirk.pumpe og brenner...

Ideer? Helst slike som er omtrent gratis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liter på 10,000km er lite, så er ikke sikkert du vil se det hvis det er en lekkasje på en litt skjult plass, men du kan jo gå over alle slanger og slangeklemmer på kjølesystemet. Du ser det på slangen hvis det har/er en lekkasje :)

Du kan også skjekke peilepinne og under oljepåfyllingslokket for en hvit/gul majones aktig guffe, finner du det kan det tyde på at du har gåen toppakning.

Hvis turbo'n får kjøling via kjølevæska kan det hende forburuket er der. Men innen det har ikke jeg så veldig mye kompetanse så istede for å missvise deg kan noen som med sikkerhet vet det, skrive her :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen kjøles ikke av kjølevæska, så lekasjen din er ikke der. Fabrikken har sendt ut 2 forskjellige meldinger ang kjølevæsketap på 2.0l Tdi 16v motoren. Enten er eksoskjøleren lekk, eller toppen er sprekt. Oftest er toppen sprekt.

Demonter eksoskjøler. Ser du rosa kaker i den er den defekt. Ser du ikkeno er den hel og toppen sprekt.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt topp høres DYRT ut, EGR og eksoskjøler er ikke akkurat billige deler det heller...

Er det gitt ut noen Hynesbøker til denne bilen, noen som vet det? Kjenner det blir JÆVLA dyrt om jeg skal løpe til verkstedet hver gang noe skal gjøres på denne bromma... Da er det billigere å kjøpe no verktøy, en manual, lese litt og skru litt sjøl :)

Jeg har forresten ingen feilmeldinger om feil på EGR og eksoskjøler, vet ikke om disse skal komme frem i informasjonsdisp i i instrumentpanel.

Endret av Hoghead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Jeg fikk sjekka bilen på Mekonomen på Straumen i Sørfold, lekkasjen var nå relativt stor, brukte vel 1 liter kjølevæske på 1200 kilometer.

Mekanikeren trykktesta, sjekka slanger, vannpumpe etc uten å finne noen lekkasje, han kunne jo ikke utelukke eksoskjøler, men den kom han ikke til mens jeg var på verkstedet, det ble for knapt med tid.

Han anbefalte ett produkt som heter Omega, dette kunne jeg prøve å helle på, kunne jo hende lekkasjen forsvant da. Og stoffet virka, bank i bordet, jeg har ikke mista (som jeg har sett) en dråpe kjølevæske siden jeg helte på den tilmålte mengden Omega i forhold til tilmålte mengde kjølevæskekapasitet. Dette kan anbefales på det varmeste, det koster noen kroner, men hva gjør det, når alternativet er dyrere? Om ikke anna så har jeg kanskje "kjøpt meg ett par år" før jeg MÅ gjørra no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Han anbefalte ett produkt som heter Omega, dette kunne jeg prøve å helle på, kunne jo hende lekkasjen forsvant da. Og stoffet virka, bank i bordet, jeg har ikke mista (som jeg har sett) en dråpe kjølevæske siden jeg helte på den tilmålte mengden Omega i forhold til tilmålte mengde kjølevæskekapasitet. Dette kan anbefales på det varmeste, det koster noen kroner, men hva gjør det, når alternativet er dyrere?

Hvor kjøpte du det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det på Mekonomen på Straumen i Sørfold, regner med det finnes andre steder også

OMEGA 101 FLYTENDE KORK -

Norsk Industriolje - Tilsetninger

OMEGA "Flytende kork" for kjølesystemer (Produktdetaljer) [Marna Motor AS]

Mange som selger det ja, koster litt, men effektivt, og verdt forsøket når det er enklere å spa opp ca 600 kroner enn flere tusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det på Mekonomen på Straumen i Sørfold, regner med det finnes andre steder også

OMEGA 101 FLYTENDE KORK -

Norsk Industriolje - Tilsetninger

OMEGA "Flytende kork" for kjølesystemer (Produktdetaljer) [Marna Motor AS]

Mange som selger det ja, koster litt, men effektivt, og verdt forsøket når det er enklere å spa opp ca 600 kroner enn flere tusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider