weakzor Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Hei Jeg har en A4 1.8T, 1998 modell. Skal nå gjøre et oljeskift, bilen har gått 264.000 ca. Hvor tjukk olje bør jeg bruke? 5w40 eller 10w40? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPedro Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Bruker 5w40 agip olje på min 1.8Ts.. olja har en viskositet på 14, 7 ved 100 grader celsius :) funker utmerket Siter -Audi S6 2.2T 1997 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weakzor Skrevet Januar 4, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Okei, takk for svar. Da prøver jeg 5w40 i første omgang, så ser jeg om dette gir resultater. Har litt tikking nå, men det kan være pga dårlig olje. Får teste dette. Tusen takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPedro Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Bare hyggelig. Har en hel haug med olje igjenn så om du er interisert så gi beskjed.. ligger info på annet relatert tilslag her på forumet ;) Siter -Audi S6 2.2T 1997 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Tikking har lite og ingenting med oljen å gjøre, det kommer av slitte og/eller utette ventilløftere. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Men oljen hjelper på med og begrense tikkingen, kjørte på biltema sin 10-40 og den tikket som fy, byttet til agip 10-40 og det var vesentlig bedre :) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2013 Men oljen hjelper på med og begrense tikkingen Det er sant, men det samme gjør hørselvern ;) Ved tykkere olje kan man dempe symptomet, men problemet er der like fullt ;) Cluet er at man kan bytte oljer i øst og vest, flushe motor eller tilsette allverdens lurium, men løfterene er fortsatt like slitte. Om man bytter de så er problemet borte og man kan bruke hvilken som helst olje uten at det tikker fra løfterene. Har løfterene gått 200' km så er de normalt modne for utskifting. Dette selvsagt kun så lenge det ikke er noe galt med oljepumpa slik at oljetrykket er for lavt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet Januar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2013 Hvordan sjekker man oljepumpa, og hva koster det å skifte løfterne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2013 Oljepumpa sjekker man enklest ved å måle oljetrykket på varm motor, ved tomgang og ved ~2000 omdr. Skifter man løfterene selv så koster det lite, beregn minst 100/stk (for uoriginale) og du trenger selvsagt 20 stk. Mer her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/300844-bytte-ventilloftere-pa-passat-1-8-20v.html Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2013 Komplett sett med alle 20 (12 + 8) får du bl.a. på www.bildeler.no"]Bildeler.no - Ventilløftere Audi 20v til kr 2700,- Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet Januar 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2013 Takker, har hørt mindre til tikkingen nå etter oljebytte, men det kom litt etter at bilen hadde stått 5 min på tomgang. Lyden komme bare når bilen har stått en periode på tomgang, er det da større sannsynlighet for at det er det ene eller andre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPedro Skrevet Januar 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2013 den tikkinga kan være utluftinga/ventilen til bensinen din og.. har slik tikking i min bil og den kan høres ut som ventilene til tider. Siter -Audi S6 2.2T 1997 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weakzor Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2013 Mine har gått 270.000km, så er nok på tide å bytte! Men har selv mye tikking fra bensinutlufting!! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet Januar 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2013 den tikkinga kan være utluftinga/ventilen til bensinen din og.. har slik tikking i min bil og den kan høres ut som ventilene til tider. Hmm, lasta opp en video her som er tatt etter noen minutter på tomgang. kan det være det du snakka om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPedro Skrevet Januar 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2013 vansklig og si.. men vis du skjekker ved luftfilter boksen,ta av deksel,så finn fram til en "ventil"som er 50/50 grå og svart så hører du fort om det er den som tikker.hold på den om du er usikker om du hører noe eller ikke, du vill kjenne at den "slår"... :) Siter -Audi S6 2.2T 1997 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg