Gå til innhold

Startmotor starter av seg selv når batteriet kobles til

Ranger emnet


Audi801995

Anbefalte innlegg

Enten er starteren defekt (innslaget henger), du har koplet feil og fått batterispenning inn på klemme 50, eller tenningslåsen (bakstykket) er defekt. Hva som er tilfelle finner du ut ved å kople ifra den tynne ledningen inn på starteren og så kople til batteriet. Går starteren så henger den på, går den ikke så mål om du har spenning ut på den tynne ledningen. Har du det så er det bakstykket på tenninsglåsen, har du det ikke ha hadde du koplet feil ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så leyt å kople feil, tykk ledning på klemme 30 og tynn ledning på klemme 50. Mer viktig er at disse to ikke må være borti hverandre, da skjer det du opplever. Men gjør som jeg skrev over, da finner du ut hva som er galt. Sjekk også at det ikke er kontakt mellom tilkoplingene til den tykke og den tynne ledningen inn på starteren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to tykke ledninger, en som kommer direkte fra batteriet og en som går via tenningen. Den tynne ledningen er koplet på klemme 50 og den tykke som har direkte kontakt med batteriet er koblet inn på det tilkoblingspunktet som er lasket sammen med den "store" delen av starteren. den delen som kommer ifra tenningen går inn på det andre tilkoblingspunktet. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver?

Det er 2 tykke kabler? en fra dynamo og en fra batteri, disse skal vere koblet på klemme 30. (eneste tilkoblingen på starteren de passer)

Den tynne kan du måle spenning på når batteriet er tilkoblet, om den har strøm på seg uten at noen vrir på nøkkelen er det feilen.

Det kan vere tenningslåsen som er utslitt, eller at den kommer i kontakt med en strømførende kabel et sted mellom tenningslås og starter.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet bare starteren likt slik den forrige var koblet og da var det en kabel på vert av de store tilkoblingspunktene. På starteren er det to 12mm bolter som står ut, en lang og en som er noe kortere. i tilleg er det to festepunkter for den lille kabelen en som heter 50 og en som heter 15a eller d. Da jeg skrudde av den gamle var det en kabelsko på den korte bolten og en på den lange, mens den lille ledningen var på klemme 50. Er dette riktig? For han som har hatt bilen før meg har tydelighvis byttet starter, da det ikke var original startmotor som sto på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to store boltene er henholdsvis INN og UT på innslaget. Den ene(UT) har en lask over til startmotoren, denne skal du ikke koble deg inn på. Du skal koble den tykke ledningen på bolten uten lask, da vil ikke motoren få spenning før innslaget slår inn.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår