Gå til innhold

Audi 80 stopper under kjøring

Ranger emnet


Opelastra1996

Anbefalte innlegg

Min far har ein Audi 80 1992 mod reg nr. Rz 20127 , 2.0E som ikke går som den skal lenger. Bilen gikk 2-3kilometer før den stoppa. Etter en pause, gikk den noen kilometer til. Strekningene ble mindre og mindre og nå går den ikke i det hele tatt. Noen har nemnt hallgiver i andre forum her. Hvor ligger den på denne bilen, tenkte kanskje ta en tur påhuggeren og få en annen hallgiver og teste? Kan det være annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgiveren er inni fordeleren. Når motor stopper, sjekk om du har gnist på pluggene. Om ikke er det mest sannsynlig defekt hallgiver, denne skifter du enklest ved å skifte hele fordeleren. Om du vil bytte kun hallgiveren så har jeg laget en guide for dette her http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/300635-guide-skifte-fordelermontert-hallgiver-audi-vw.html

 

Husk at fordeler er drevet av oljepumpa og sporet i enden på fordelerakselen må treffe med sporet i akselen på oljepumpa, samt fordeler må stå i riktig stilling for å få gnist på riktig tennplugg og til nøyaktig riktig tidspunkt. Altså må du justere tenningen etterpå med tenningslampe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var ingen gnist da vi startet sjekkrunden. Ingen strøm ut fra coil. Har nå byttet coilen og fått gnist igjen, men motor går bare på en cylinder - og starter ikke skikkeleg. Fordeler var veldig smusset/skitten innvendig. Har gjort den rein, men likevel går ikke bilen. Forsøker nå og få tak i en brukt fordeler, så vi får teste. Om ikke bestiller vi ny hallgiver - og forsøker bytte denne slik du beskriver. Uansett ligner vår fordeler mer på den som du beskriver med bilde for 5 sylindrede biler med hallgiver på motsatt side inne i fordeler. Fins det flere varianter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg spurte om i ditt like svar i en annen tråd - Har du byttet om pluggledningene? Siden motor går på en sylinder så fungerer hallgiveren. Sjekk pluggledningene du, tenningsrekkefølge 1-3-4-2.

Med fordel, bytt til nytt fordelerlok først.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotér motor til rotor peker mot referansemerket i fordelerhuset. Ledningen ut av fordelerlokket som er rett over der rotor peker / referansemerket skal til sylinder 1. Neste ledning (med klokken) skal til syl. 3, neste til syl. 4, og den siste sier seg selv ;)

Men om du fortsatt kjører med samme fordeler så er nok problemet der enda - skift fordeler / hallgiver.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har nå byttet til ny fordeler med ny hallgiver (helt nytt), har ny coil, nye ledninger og ny registerreim. Bilen er ennå upålitelig. Kan gå i flere timer, før den plutselig stopper momentant og er umulig og få start på igjen en hel stund. Etter en time kan bilen starte helt fint igjen og gå fint lenge igjen. Hvor kan vi starte feilsøkingsemner nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår