Gå til innhold

Problem med dashbordet!

Ranger emnet

tommybee

Anbefalte innlegg

Hei, slet ikke med dette problemet før, men har etter kvart dukket opp å blitt verre å verre! varsel lampen for handbrekket var det fyrste, den lyser heletiden, selv når handbrekket er nede? men det er ikke ett stort problem, det som er problemet er sjølve dashbordlyset? jeg starter bilen og dashbordet lyser som vanlig, men etter å ha kjørt litt så forsvinner alt lys å blir helt svart! målerene og tallene i rutene osv fungerer, men lyset forsvinner helt! må enten slå av å på bilen en stund for å få dei på! dette er ett problem om natten siden jeg ikke ser noe? og jeg vet ikke noe om dette her! siden lysene funker av og til, så er de vell ingen sikring som har gått, men noen løse ledninger kanskje ? noen som vet? noen som har tips til hvordan jeg kan finne ut problemet evt ?

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, slet ikke med dette problemet før, men har etter kvart dukket opp å blitt verre å verre! varsel lampen for handbrekket var det fyrste, den lyser heletiden, selv når handbrekket er nede? men det er ikke ett stort problem, det som er problemet er sjølve dashbordlyset? jeg starter bilen og dashbordet lyser som vanlig, men etter å ha kjørt litt så forsvinner alt lys å blir helt svart! målerene og tallene i rutene osv fungerer, men lyset forsvinner helt! må enten slå av å på bilen en stund for å få dei på! dette er ett problem om natten siden jeg ikke ser noe? og jeg vet ikke noe om dette her! siden lysene funker av og til, så er de vell ingen sikring som har gått, men noen løse ledninger kanskje ? noen som vet? noen som har tips til hvordan jeg kan finne ut problemet evt ?

takk for svar!

rettelse: lysene til både viftebryterene og vinduknappene forsvinne samtidig med dashbordet! sikkert løs ledning, hvordan kan jeg løsne dashbordet og knappene til gjernlys og parklys sånn jeg kommer inn bak og få sjekket ledningene? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på løs ledning.

Kan muligens være et hjelperele i sikringsboksen (X-relief relay), eller tenningslåsen (bakstykke)

--

sjekke der dei hjelperele'ene skal ver, og alle sitter som de skal, vet heller ikke hva slags som høyrer til med instrument lysene! skulle muligens skiftet den for å se om det var problemet? og tenningslåsen har eg ikke hatt noen problem med hvertfall, så hvordan kan problemet muligens ligge der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest din beskrivelse litt nøyere, så er det nok ikke det hjelpereleet som er problemet.

Du har problem bare med instrument og dashboardlys, mens varmeapparatvifte, vindusviskere etc virker normalt ?

Da er lysbryteren mest sannsynlig feilkilde om alle sikringer er OK.

Er det noen endring om du skrur på bryteren til stilling parklys eller fulltlys, i stedet for posisjon av (med automatisk kjørelys) ?

Du har naturligvis sjekket at ikke lysstyrkereguleringen for instrumentlys er skrudd helt ned ?

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest din beskrivelse litt nøyere, så er det nok ikke det hjelpereleet som er problemet.

Du har problem bare med instrument og dashboardlys, mens varmeapparatvifte, vindusviskere etc virker normalt ?

Da er lysbryteren mest sannsynlig feilkilde om alle sikringer er OK.

Er det noen endring om du skrur på bryteren til stilling parklys eller fulltlys, i stedet for posisjon av (med automatisk kjørelys) ?

Du har naturligvis sjekket at ikke lysstyrkereguleringen for instrumentlys er skrudd helt ned ?

--

lysstyrkereuleringsknappen har ingenting med det nei, den er på som normalt, menst under køyring forsvinner alle lys bak knapper og dashbordet osv! men alt fungere som normalt, bare lyset som forsvinner! når jeg vrir på bryteren for parklys og kjørelys så kan jeg av og til få tilbake lysene, men de forsvinner like fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrument- og dashboard-lys får strøm fra lysbryter. Kontakt #1 Gr/Bl

Den fordeles til instrument og andre lys bak på sikringsboksen.

Lysbryter tas ut ved først å vipe ut deksel til venstre (med airbag og/eller ABS lampe, om du har)

Så trykker man inn en tapp på siden av lysbryteren.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrument- og dashboard-lys får strøm fra lysbryter. Kontakt #1 Gr/Bl

Den fordeles til instrument og andre lys bak på sikringsboksen.

Lysbryter tas ut ved først å vipe ut deksel til venstre (med airbag og/eller ABS lampe, om du har)

Så trykker man inn en tapp på siden av lysbryteren.

--

skal prøve dette :-) hvor kan jeg bestille ny lysbryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny lysbryter koster vel i størrelsesorden 1000 kr hos Møller.

Brukt hos bilopphugger 400?

Nødløsning kan være å koble ledning for instrumentlys (#1 Gr/Bl) sammen til ledningen for parklys (pinne 6, 7 eller 14)

Da får du ikke regulering av instrumentlyset, men burde ellers funke OK.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny lysbryter koster vel i størrelsesorden 1000 kr hos Møller.

Brukt hos bilopphugger 400?

Nødløsning kan være å koble ledning for instrumentlys (#1 Gr/Bl) sammen til ledningen for parklys (pinne 6, 7 eller 14)

Da får du ikke regulering av instrumentlyset, men burde ellers funke OK.

--

[ATTACH]35825[/ATTACH]

Sånn ser de ut nå! Vet ikke hvordan jeg skaø koble det slik du sa de!

Men tørr ikke å kjøpe ny i tilfelle det ikke er bryteren som er ødelagt! Lyset på sjølve bryteren her fungerer når jeg har på park eller langlys, men instrument lysene i bilen fungerer ikke... Hvordan flytter jeg instrumentlysene over på park som du sa? Dette for åfinne ut om det er bryteren som er problemet! Og lyse i dashborde da? Er det da fullstyrke heletiden om jeg kobler til park?

post-73171-13804854737559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å banke og riste på bryteren, og herje litt med lysbryteren og instrumentlys-reguleringen så finner du kanskje hvor problemet trolig er i bryteren.

Om det alltid kutter etter noen sekunder, kan det kanskje være en varme-sensitiv komponent eller komponent (diode?) inne i lysbryteren.

Uansett må bryteren byttes, om du ikke klarer å fikse det med å koble sammen tråder i kontakten.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke verre enn at du har ei prøvelampe og setter den på ledningen som går ut i fra lysbryteren og til instrumentet. Er det ikke strøm ut i fra lysbryteren på den ledningen så har du funnet feilen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider