Gå til innhold

Førerdør lar seg ikke åpne, '98 Passat

Ranger emnet

7ertzen

Anbefalte innlegg

heyhey.

for en uke si bytta jeg høytaler i førerdøra, gikk fint det. fikk montert på alt og alt har fungert fint. låsing og åpning osv osv.

vet ikke om dette har noe med saken å gjøre,

men hvertfall, før jeg stakk på jobb i går fungerte alt som normalt.

men da jeg kom hjem igjen, ville ikke døra opp fra NOEN sidene ???

Alle de andre dørene fungerer som normalt.

vet ikke helt hvordan jeg skal få av dørtrekk osv eftersom døra er lukket.. jeg får låst den opp TROR jeg, pinnen går vertfall opp og ned som normalt og lampa slutter å blinke. akuratt som waierne ikke får tak..

what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dør er dette?

Om det er fremre dør kan du vel bruke nøkkelen i døra - i hvert fall på V. side.

--

det er fremre dør til venstre, altså førerdøra. som jeg skreiv, det er bare den som ikke går å åpne, verken fra innsiden eller utsiden.

går ann å låse den opp og igjen, fra innsida og utsida..

er bare at den ikke rikker seg selv om jeg drar i håndtaka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg klarer vw fra denne tida å trosse fysiske lover. Jeg har nemlig opplevd at dørlåsene har fryst til det ubrukelige i PLUSSgrader :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, det kan være et sirkus å komme seg inn i 95' Golfen min i sterk minus... Måtte engang gå inn høyre bakdør for å komme inn i førersetet.. :p

Dette er ikke unormalt! ;)

Og jeg har entret via bakluken på en tidligere Golf 3 (ble solgt temmelig fort), alle andre dører var frosset dønn fast ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil så er det mulig og få dratt dørtrekket opp så du får det løst i toppen og kommer til nedi der med en skrutrekker. Er jo da likegreit å skifte ut låsekassa.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hatt litt morro (?) med låsene på Golf3 / Vento,

men 1998 Passat er vel en 3B modell som har elektrisk sentrallås i låsekassene.

Disse har ikke det samme problemet med å fryse, men nok av andre problemer

(frost er muligens heller ikke ofte et stort problem i Sandnes?)

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det wire/stag som har hoppa av, eller noe inni døra har fryst. VW fra 90-tallet sliter noe voldsomt med dette når det er kaldt...

er nå rundt 8 grader maybe, så ser ikke at kulden kan være problemet.

som sakt så fungerte døren tidligere på dagen..

men den waieren som går til håndtaket på innsia, har denne noe connection med den waieren som går på utsida?

for det er bare denne waieren jeg har herja med.

hva må jeg eventuelt fiske/se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hatt litt morro (?) med låsene på Golf3 / Vento,

men 1998 Passat er vel en 3B modell som har elektrisk sentrallås i låsekassene.

Disse har ikke det samme problemet med å fryse, men nok av andre problemer

(frost er muligens heller ikke ofte et stort problem i Sandnes?)

--

har nå vært sykelig kaldt i det siste :P (til å være sandnes, men ikke nu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan få tak i låsekasse på høggern om det er det du mener, men da har du fort samme problemet igjen. Det du og kan gjøre er og smøre den opp igjen om den ikke er deffekt. Går et stag fra låsesylinderen og inn på låsekassa så du trenger ikke tenke på det med nøkler.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først å gi døra skikkelig trykk inn fra utsiden - en litt kraftig "rumpetakling"

Dette i tilfelle låse-slåen ikke har falt helt i lås (?)

Ellers blir det vel å prøve ta av innsiden av døren.

Håndtak og brytere jernes først. Torx skrue på undersiden av dør-trekk kan muligens så vidt nås med en liten trekker mellom dør og "stigbrett". Sveiv ned vindu så du får tak mens du står på utsiden for å trekke / lirke trekket opp.

Beskrivelse og bilder av låsemekanismen: Door lock assembly module removal on VW Golf Passat Jetta

Jeg har fundert på om det kan gå an å skru bakre dør slik at man lettere kan komme til for å file av, eller meisle i stykker låsen fra utsiden, men vet ikke hvor praktisk det evt. er.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider